×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
استاندار: مصمم به قرارگرفتن گیلان جزو استان های برتر در زمینه اشتغال هستیم

 

استاندار

 

استاندار گیلان : با استفاده از فضای جدیدی که در کشور ایجاد شده، مصمم به قرار گرفتن جزو استان های برتر کشور در زمینه ایجاد اشتغال هستیم و برای نیل به این مهم ، برنامه ریزی می کنیم.

 

به گزارش گیلان پیام ، دکتر نجفی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری استان در بهار امسال نسبت به میانگین کشوری افزود: نرخ بیکاری گیلان در فصل بهار امسال به ۱۰ درصد رسید که برای اولین بار ، از میانگین نرخ بیکاری کشور که طی همین مدت ، ۱۰ و هشت دهم درصد بود ، کمتر شده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در گیلان در سال ۹۱ ، ۱۵ و نیم درصد و در کشور ۱۲ و دو دهم درصد بود، ادامه داد : در سال ۹۲ ، نرخ بیکاری در گیلان به ۱۳ و شش دهم درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن ، حدود دو درصد کاهش داشته است.
نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به روند کاهش نرخ بیکاری در استان در سال ۹۳ با وجود افزایش میانگین کشوری اشاره و نرخ بیکاری استان در آن سال را ۱۳ و دو دهم درصد ذکر کرد و گفت : مجموع این آمارها ، نشان می دهد که حرکت انجام شده بسیار مثبت بوده است.
وی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در فصل بهار امسال در استان و با مقایسه آن با بهار سال ۹۳ افزود: نرخ بیکاری در فصل بهار سال گذشته ، ۱۳ و شش دهم درصد بود که امسال این آمار به ۱۰ درصد کاهش یافته و این درحالیست که متوسط نرخ بیکاری کشور در مدت مشابه ، ۱۰ و هشت دهم درصد بوده است.
استاندار تصریح کرد: اکنون استان هیجدهم از نظر نرخ بیکاری هستیم و اگرچه تا حدودی از نگرانی هایمان کاسته شده ، اما باید برای حفظ جایگاه و کسب رتبه برتر بیشتر تلاش کنیم.
وی به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص کسب رتبه نخست در بهبود فضای کسب و کار اشاره و خاطرنشان کرد: کسب رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار در کشور در هفت فصل متوالی ، فعال کردن بخش های مختلف دولتی و خصوصی و بهبود فضای کشاورزی از جمله مؤلفه های تأثیرگذار در روند کاهش نرخ بیکاری در استان از سال ۹۲ تاکنون است.
وی همچنین ایجاد فضایی توأم با آرامش در استان ، افزایش تخصیص اعتبارات ملی در بخش های عمرانی استان و تحرک بخشی به کارگروه های مهم را از دیگر اقدامات تاثیرگذار در کاهش نرخ بیکاری در استان ذکر کرد.
دکتر نجفی با بیان اینکه در بخشی از صنعت کشاورزی همچون چای ، با استقرار دولت تدبیر و امید تحولی ایجاد شده ، گفت : با افزایش خوب و مناسب قیمت برگ سبز چای در سال گذشته و همچنین پرداخت تسهیلات بهزراعی، شرایط برای حضور کشاورزان چایکار در باغات چای فراهم شد به طوریکه براساس گزارشات ، حدود سه هزار هکتار به سطح زیرکشت چای استان افزوده شده است.
وی اقدامات موثر انجام شده برای افزایش محصول زیتون ، گل گاو زبان ، فندق و زیر کشت بردن تمامی مزارع برنج با وجود خشکسالی در سال گذشته را از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش بیکاری استان دانست.
دکتر نجفی فضای کسب و کار استان را آرام توصیف و تصریح کرد: امنیت سرمایه گذاری ، همدلی نهادهای دولتی و بخش خصوصی که به همان فضای کسب و کار برمی گردد، در استان کاملاً مشهود است.
استاندار گیلان مهمترین بخش در رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان را تحرک بخشی به کارگروه های مهم و تاثیرگذار خواند و گفت: کارگروه هایی نظیر کارگروه حمایت از سرمایه گذاری ، کارگروه حمایت از سرمایه گذاران و شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت؛ نقش بسزایی در کاهش نرخ بیکاری در استان داشته است.
دکتر نجفی با بیان اینکه به دنبال گیلان برتر و بهتر در زمینه اشتغال در همه فصول سال هستیم ، اظهار کرد : باید با استفاده از فضای جدیدی که در کشور ایجاد شده؛ با دیپلماسی خوب ، ارتباطات خارجی و نگاه درون زا و اقتصاد مقاومتی گام هایی اساسی تر برای رفع مشکل بیکاری جوانان برداریم.
وی یادآور شد: با وجود کاهش آمار بیکاری کماکان در بخش اشتغال جوانان تحصیلکرده ، بیکار داریم و برای این موضوع نیز برنامه ریزی هایی انجام شده است.
وی با تاکید بر ضرورت بازنگری دانشگاه ها در جذب دانشجو در برخی رشته ها و راه اندازی رشته های متناسب با نیازها در مراکز آموزش عالی گفت: اکنون برای هر فارغ التحصیل دبیرستان و دانشگاه ، یک مهارت تعریف شده که این اقدام ، می تواند به رفع این مشکل کمک کند
دکتر نجفی خاطرنشان ساخت: با وجود بهبودی که در رتبه بیکاری داشتیم ، ولی بارها اعلام کردیم که حق گیلان فراتر از اینهاست و به دلیل برخورداری از پتانسیل ها و مواهب الهی که در بخش های مختلف در استان وجود دارد؛ باید اهتمام فزون تری صورت گیرد
وی با اشاره به موهبت بنادر و دریا به عنوان نمونه هایی از ظرفیت اشتغال و رونق اقتصادی در استان اظهار کرد : بخشی از اشتغال را امسال در بخش دریامحور تعریف کرده ایم و بنا داریم با تلاش بیشتر و موظف کردن مدیران بخش دولتی به حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذار ، بتوانیم جزو ۱۰ استان برتر در بخش ایجاد اشتغال باشیم./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.