×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان :   مشکل حبس تولید نیروگاههای منطقه گیلان برطرف خواهد شد

 

با اجرای پروژه های مصوب و در دست اقدام؛ مشکل حبس تولید نیروگاههای منطقه گیلان برطرف خواهد شد.

به گزارش گیلان پیام،مهندس عظیم بلبل آبادی مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان پیش از سخنان دکتر بختیارمعاونت برنامه ریزی  و امور اقتصادی وزارت نیرو در نشست بررسی رفع موانع و چالش های این شرکت، در رشت گفت: شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در راستای تامین انرژی برق مطمئن و پایدار مشترکین محترم اعم از صنعتی ، خانگی، عمومی و… با شعار اخلاق مدار در روابط انسانی و نوآور در صنعت  برق کشور عمل می کند و در این راستا برنامه جامع مطالعاتی شبکه استان گیلان ، برای بازه زمانی ۵ ساله و ۱۰ ساله تا سال ۱۴۰۵ تدوین شده است.

رشد مصرف

وی با اشاره به میزان تولید و پیک بار غیر همزمان و رشد مصرف گفت: ظرفیت نامی تولید استان گیلان ۲۸۲۶ مگاوات است و پیک بار غیر همزمان سال جاری استان گیلان در نهم مرداد امسال  ۳/ ۱۸۳۵ مگاوات بود.

البته نیاز مصرف استان گیلان در پیک بار ۲۰۲۸ مگاوات بود که با مدیریت اضطراری بار و …  به ۳/ ۱۸۳۵ مگاوات کاهش داده شد، خوشبختانه میزان تولید انرژی برق بیشتر از نیاز مصرف استان گیلان است در چنین شرایطی با توجه به رشد مصرف و مقایسه پیک بار غیر همزمان سال جاری با سال گذشته (۹۶) نشان می دهد که رشد مصرف حدود ۷ درصد (۶/۷ درصد) است و علی رغم مدیریت اضطراری و … باید برای تولید برنامه ریزی داشته باشیم .

چالش مهم

وی اضافه کرد: در حال حاضر مشکلی در سطح استان گیلان داریم که ناشی از وضعیت شبکه انتقال ما است بارگیری خطوط انتقال موجود در استان گیلان به گونه ای است اگر حادثه ای در یکی از خطوط موجود اتفاق بیفتد می تواند حوادث پی در پی ایجاد کند و خطوط دیگر را از مدار خارج کند لذا به همین دلیل نسبت به نصب حفاظت ویژه حذف تولید در سه نیروگاه بزرگ، گیلان ،پره سر و شهید بهشتی لوشان اقدام شد که این اقدام درزمان کم باری و میان باری باعث حبس تولید در این نیروگاهها می شود.

راه حل چالش موجود

مهندس بلبل آبادی مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در مورد راه حل چالش موجود گفت: راه حل این است که پروژه های مصوب و در دست اقدام را به بهره برداری برسانیم از جمله پروژه خط ۴ مداره غرب رشت – انزلی – پره سر که فونداسیون این پروژه صد درصد انجام شده است. اجرای فونداسیون از مشکلات عمده بود که خوشبختانه به پایان رسید. هم اکنون برای تامین مالی خرید تجهیزات این پروژه دچار مشکل هستیم و خواستار حمایت و تامین بودجه هستیم.

وی افزود: دو پروژه دیگر هم داریم که خطوط موجود ما هستند، در نظر داریم با افزایش ظرفیت این پروژه ها از خط تک مداره، آنها را به دو مداره تبدیل کنیم برای حل این مشکلات به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارنیاز داریم.

بازدهی ۷ هزار میلیارد تومانی

وی اضافه کرد : با صرف هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی یک بازدهی ۷ هزار میلیارد تومانی خواهیم داشت آمار چهاردهم اردیبهشت ماه امسال نشان می دهد که از سه نیروگاه گیلان ، پره سر و شهید بهشتی لوشان ۸۶۷ مگاوات حبس تولید داشتیم اگر بار مالی آن با ارز۸ هزار تومانی لحاظ شود نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان امکان تولید در استان گیلان وجود داشته است ولی بهره برداری آن میسر نشده است و از نگاه دیگر می توان گفت اگر ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت بگیرد از هدر رفت یک سرمایه گذاری ۱۷ برابری موجود جلوگیری خواهد شد.

وی یاد آور شد چالش دیگری هم وجود دارد که آن هم در زمان کاهش دمای استان  که با کاهش مصرف مواجه می شویم در چنین شرایطی با حدود ۳۰۰ مگاوات حبس تولید در نیروگاههای مذکور روبرو هستیم که بار مالی معادل آن حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که ۷ برابر آن ۴۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز در امر سرمایه گذاری در شبکه برای رفع حبس تولید، هست و از این منظر هم می توان گفت که با یک سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی به شبکه سراسری خیلی کمک خواهیم کرد و علاوه بر آن از پتانسیل  نیروگاههای موجود بهره لازم را می بریم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.