×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
بالاترین سطح نظام ارجاع کشور در گیلان اجرا می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جلسه شورای راهبردی، نتایج نهایی ارزیابی نظام ارجاع را مایه افتخار گیلان دانست و افزود: در حال حاضر، مهمترین برنامه وزارت بهداشت نظام ارجاع است و گیلان با استقرار این برنامه تا سطح ۳ بالاترین سطح اجرا را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش گیلان پیام هفتاد و ششمین جلسه شورای راهبردی دانشگاه، با حضور صاحبان فرایند و مسوولان دانشگاه برگزار شد. دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تقدیر از دست اندرکاران استقرار برنامه نظام ارجاع در شرایط سخت اقتصادی، آن را مهم ترین برنامه حال حاضر وزارت بهداشت خواند و افزود: از زمان استقرار نظام ارجاع تا کنون ( طی ۳ ماه اخیر)، در ارزیابی های انجام گرفته از ۱۷۱۲ مورد ثبت ارجاع، ۶۰۰ مورد ثبت بازخوراند در استان اتفاق افتاده که مایه افتخار گیلان است.

وی راه اندازی پزشک خانواده را از زیرساخت های نظام ارجاع دانست و تصریح کرد: هزینه پزشک خانواده برای استقرار نظام ارجاع در کشور بود که متاسفانه در سطح کشور اجرای آن موفقیت آمیز نبود، در این راستا استان گلستان توانست با استقرار یک سامانه به اسم “ناب” موفق به استقرار این نظام تا سطح دو شود اما گیلان در تابستان جاری توانست با تکیه بر نرم افزار وزارت بهداشت “سامانه سیب”، و بدون نیاز به زیر ساخت های جدید، نظام ارجاع را در بالاترین سطح( سطح ۳)، در استان مستقر، نماید. در این زمینه گیلان تنها استان کشور است که موفق به استقرار این نظام تا سطح ۳ شده است.

دکتر یوسف زاده با بیان این مطلب که گیلان پیشتاز نظام ارجاع در سطح کشور است، گفت: پایش فرایند درمان، سامان دهی مقوله بیماری های غیر واگیر؛ بیماران خاص و سرطانی بحث هایی است که فراتر از برنامه های وزارت بهداشت، در برنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای نظام ارجاع پیش بینی شده است. این یک تجربه بزرگ برای دانشگاه است و در این خصوص، یکپارچه شدن فعالیت های دو حوزه بهداشت و درمان، بسیار حایز اهمیت می باشد.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود پیشگیری از سرگردانی بیماران، ارایه کاهش زمان انتظار خدمات، راه اندازی پزشک جامعه نگر، آموزش و بحث اجتماعی شدن سلامت را از اهداف استقرار نظام ارجاع برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر به خاطر استقرار مناسب این برنامه برای بهبود زیر ساخت های درمانی گیلان و تسریع در استقرار، از سوی وزارت بهداشت بودجه های زیربنایی اختصاص داده شده است، در واقع استقرار بهتر این برنامه منجر به ارجاع مناسب بیماران از حوزه بهداشت به درمان و کاهش هزینه ها می شود.

وی تاکید کرد: مدیران در سرلوحه فعالیت های خود باید به منافع مردم بیاندیشند و پاسخگوی وجدان خود باشند.

پی نوشت: تا کنون در گیلان حدود ۱۷۰۰ ارجاع سطح ۲ و ۵۰۰ بازخوراند ثبت شده است که این میزان در مقایسه با مشابه موارد ثبت شده در استان گلستان، ۲۵ درصد بیشتر است. در حال حاضر، امکان ارجاع در ۳ سطح در گیلان امکان پذیر شده است و گیلان تنها استانی است که نظام ارجاع را در سطح۳ می تواند اجرا نماید. در این میان ثبت NCD در سامانه سیب نیز از دستاوردهای خاص این نظام در استان گیلان است.

امروز وجود یک نگاه سیستماتیک در مجموعه بزرگ دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دستاورد برنامه راهبردی این مجموعه است، امید است با توسعه فعالیت های استراتژیک، بتوان گام های بزرگی برای توسعه بهداشت و درمان در گیلان برداشته شود. در این میان آن چه مسلم است، در سومین سال اجرای برنامه راهبردی حوزه سلامت در گیلان، شاهد به بار نشستن ثمرات این برنامه در استان هستیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.