×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سومین جشن “نفس” در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

 

به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در سومین جشن نفس، از خانواده های اهدای عضو مرگ مغزی تقدیر شد.

به گزارش گیلان پیام ،دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم و با تشکر از تلاش های مرکز فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: امروز شاهد صحنه های زیبایی از ایثارگری خانواده هایی هستیم که با گذشتن از دلبستگی ها و عزیزان خود، زیباترین جلوه های بشری را آفریدند و فضای جامعه را معطر کردند. وی افزود: همان طور که می دانید یکی از سخت ترین لحظات برای تیم پزشکی، اعلان مرگ مغزی برای خانواده هاست. خانواده هایی که به بازگشت عزیز خود امید دارند و در انتظار خبری خوش هستند و سخت تر از آن، لحظه تصمیم گیری خانواده برای اعلام رضایت اهدای عضو جگرگوشه خود است. به همین دلیل این تصمیم بزرگ، بسیار ارزشمند است و بطور یقین این عمل، زیبایی این نقش را دو چندان می سازد و در جامعه افتخار آفرین است.

در ادامه دکتر دهنادی- رییس مرکزآموزشی درمانی رازی رشت، خاطرنشان کرد: ما امروز در این جا جمع شده ایم تا از خانواده های ایثارگر اهداکننده و گیرندگان عضو پیوندی تکریم کنیم.

هر سه ساعت، یک بیمار به دلیل نرسیدن عضو فوت می‌کند

وی با بیان این که سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: از این تعداد ۵۰ درصد قابلیت اهدای عضو دارند. ولی از این تعداد فقط خانواده های ۸۰۰ بیمار مرگ مغزی حاضر به اهدا عضو می شوند. این درحالیست که ۲۷ هزار نفر چشم انتظار عضو پیوندی هستند و هر سه ساعت، یک بیمار به دلیل نرسیدن عضو فوت می‌کند.

رییس مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که هر مورد اهدای عضو مرگ مغزی، جان ۱ تا ۸ نفر را نجات می دهد و ۵۳ نفر نیز از معلولیت نجات می یابند، یاد آور شد: از آغاز راه اندازی مرکز پیوند عضو در گیلان در سال ۷۷ تا سال ۹۳ تنها یک مورد اهدای عضو صورت گرفت. ولی در سال های اخیر، با حمایت های مسوولین استان به ویژه رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استاندار، نمایندگان مجلس، نام آوران و هنرمندان و همچنین تلاش شبانه روزی تیم پیوند عضو در بیمارستان پورسینا و رازی رشت ، شاهد افزایش قابل توجهی از اهدای عضو در این استان هستیم.

جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس نیز با بیان این که تلاش های زیادی در مجلس شورای اسلامی برای افزایش اعتبارات حوزه سلامت صورت گرفته است، اظهار کرد: حضور خانواده های ایثار گر اهدای عضو در این مراسم نشان داد که همه چیز با پول حل نمی شود بلکه انسانیت و ایثارگری خانواده های از خودگذشته است که در بسیاری از موارد حلال مشکلات است.

در ادامه به سه خانواده اهدای عضو به قید قرعه هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا شد. همچنین، از سوی سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری رشت و با همکاری شورای اسلامی رشت، برای اولین بار، از نشان شهروند مسوولیت پذیر رونمایی شد و این نشان به سه خانواده اهدای عضو ( اولین، کوچکترین و سالمندترین خانواده) اهدا شد . تقدیر از خانواده ها و سفیران اهدای عضو، از دیگر برنامه های این جشن بود.

پی نوشت: از سال ۸۷ تا کنون، ۸۹ مورد برداشت عضو از فرد مرگ مغزی در بیمارستان رازی رشت انجام شده است. در این خصوص، ۱۰۱ مورد پیوند کلیه و ۶ مورد پیوند کبد به همت اساتید و کادر فراهم آوری اعضای پیوندی در بیمارستان رازی رشت به بیماران نیازمند پیوند شده است و ۱۱۹ عضو اهدایی ( کبد، کلیه، پانکراس و نسج) به تهران و شیراز جهت پیوند ارسال شده است./انتهای پیام

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.