×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آغاز طرح غربالگری سلامت در رشت

 

طرح غربالگری سلامت در راستای اجتماعی شدن سلامت، به همت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت، نیروی انتظامی و سازمان هلال احمر، در محله حمیدیان رشت، گشایش یافت.

به گزارش گیلان پیام، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در آیین افتتاح طرح غربالگری سلامت در محله حمیدیان رشت، ضمن تشکر از شهرداری رشت بخاطر ایجاد بستر لازم برای استقرار کانون سلامت محله، گفت: در گذشته حوزه سلامت در باور عموم مردم معادل درمان بود و هنوز هم عده زیادی از مردم، سلامت را مساوی درمان می دانند و بر اساس این تعریف، بیمارستان ها مسوول سلامت مردم هستند. در حالی که بیمارستان ها فقط زمانی که فرد بیمار می شود و به آن ها مراجعه می کند، مسوولیت درمانش را برعهده می گیرند.

دکتر یوسف زاده، تصریح کرد: مطمئناً اگر اقداماتی صورت گیرد تا افراد بیمار نشوند یا بیماریشان به مرحله ای نرسد که نیاز به بستری داشته باشند، بسیار حایز اهمیت خواهد بود. وی ادامه داد: با ورود حوزه سلامت که فراتر از حوزه درمان است، حوزه بهداشت به کمک حوزه سلامت آمد و با طرح های پیشگیرانه خود تلاش کرد که مردم را در مقابل آسیب ناشی از عوامل بیماری زا به ویژه بیماری های واگیر؛ مثل وبا ، طائون، سل و مسایل دیگر حمایت کند. اما با تغییر سبک زندگی مردم، در حال حاضر بیشترین علت مرگ میر افراد در جامعه؛ دیابت، فشار خون و بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها است. وی ادامه داد: بر همین مبنا استقرار پزشک خانواده از سوی وزارت بهداشت طراحی شد و قرار بود پزشک خانواده هم در روستا و هم در شهر راه اندازی شود، در این زمینه اجرای طرح مذکور فقط در روستا با کمک خانه های بهداشت با موفقیت انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یاد آور شد: در حال حاضر، ارجاع الکترونیک بیماران، به صورت پایلوت در دو شهرستان ماسال و صومعه سرا شروع شده است، به این ترتیب که اگر یک نفر به مرکز بهداشتی مراجعه کرد و نیاز به ویزیت متخصص داشت، پزشک خودش برای بیمار نوبت می گیرد، و با ارجاع بیماران به نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان، زمان انتظار خدمات را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.  در این زمینه بازخورد ارجاع در پرونده پزشکی بیمار برای مراجعات بعدی ثبت می شود. این مهم می تواند بستر مناسبی برای ایجاد پرونده الکترونیک باشد.

دکتر یوسف زاده گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان دو حوزه بهداشت و درمان یعنی مراکز جامع سلامت و مراکز درمانی را با اجرای نظام ارجاع الکترونیک بیماران به هم متصل می کند اما برای پایداری این اتصال، یک حلقه خیلی بزرگ لازم است، حلقه ای که مربوط به مشارکت مردم است.

وی ادامه داد: دانشگاه برای ارایه خدمات، مردم را در محلات به چهار گروه؛ مادر و کودک، نوجوان و جوان، میان سال و سالمند تقسیم کرده و هر کدام از این گروه ها مشکلات خاص خود را دارند و باید آموزش های ویژه خود را ببیند. در این راستا، هدف فقط پیدا کردن بیمار نیست، هدف آموزش مستقیم  خانوارهاست.  دکتر شاهرخ یوسف زاده، خاطرنشان کرد: برای افزایش مشارکت مردم، حضور رسانه ها به ویژه صدا و سیما موثر است اما کافی نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یاد آور شد: در کنار این چهار کارگروه، دو کارگروه دیگر هم وجود دارد، یکی بهداشت محیط که محیط زیست مردم را بررسی می کند و دیگری تحکیم بنیاد خانواده که مسایل مختلفی اعم از طلاق، ازدواج و … را مد نظر دارد. در مجموع، شش کارگروه در کانون سلامت محله فعالیت خواهند کرد. البته این مهم فقط با مشارکت مردم، سازمان های ذی ربط، دانشجویان و حمایت مسوولان به انجام خواهد رسید و امروز این رسالتی که بر عهده ما است یک رسالت ملی برای ارتقای سلامت آحاد مردم جامعه است. وی ادامه داد: در حال حاضر، محله حمیدیان پیشتاز یک طرح ملی است که توسط دانشگاه علوم پزشکی طراحی شده و به همت گیل مردان و گیل زنان این استان قرار است اجرایی شود.

وی با بیان این که شاید چندین سال طول بکشد تا کاری را که امروز شروع کردیم در کل استان  استقرار یابد، تصریح کرد: اما مهم این است که انجام این طرح با مطالعه کامل صورت گرفته و در صورت استقرار درست می تواند الگویی برای سایر استان های کشور باشد و گامی ارزشمند برای توسعه یافتگی در استان است. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تاکید کرد: اگر بیماری در افراد زود تشخیص داده شود، زود هم درمان می شود و میزان آسیب نیز به حداقل خواهد رسید. امروز، مسوولان دانشگاه به خاطر اهمیت موضوع در اینجا حضور پیدا کردند تا اطمینان حاصل کنند که این مهم در این مکان به درستی استقرار می یابد.

در دور اول غربالگری سلامت، ۴ هزار نفر از مزایای این طرح بهره مند می شوند

در ادامه دکتر علی داودی – معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گزارشی از عملکرد کانون سلامت محله ارایه کرد و گفت: از زمان افتتاح این کانون تقریبا ۵۶ کارگاه آموزشی در قالب گروه های مختلف، مادر و کودک، نوجوانان، سالمندان، میانسالان، محیط زیست، و تحکیم بنیان خانواده در این محل برگزار شده است. وی ادامه داد: تقریبا به هدف مورد انتظار دانشگاه در فاز اولیه، دست یافته ایم. در دور اول غربالگری، ۴ هزار نفر از مزایای این طرح بهره مند خواهند شد. در این زمینه، پرسشنامه هایی تهیه شده که به سامانه سیب متصل است.  این فرم ها اطلاعات بیماری های خاص مردم را جمع آوری می کند. با انجام دور اول غربالگری، ۴ هزار نفر بعدی مد نظر قرار خواهد گرفت تا به ۱۲ هزار نفر مورد انتظار در کانون سلامت محله، دست یابیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.