×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
اسناد مشروطه گیلان در عمارت میرزا خلیل رفیع به نمایش در می آید

رئیس شورای شهر رشت با اعلام این خبر افزود: ساختمان اداری شورای شهر رشت از سوی شورای پنجم به عنوان موزه مشروطه مصوب شده است.

به گزارش گیلان پیام، سید امیر حسین علوی افزود: اگرچه عمارت میرزا خلیل به عنوان یکی از مشروطه خواهان گیلان، اکنون به عنوان ساختمان اداری شورا استفاده می شود، ولی به پیشنهاد نماینده شورا در پیگیری ابنیه میراثی و اسناد تاریخی، در سالروز فتح تهران توسط مجاهدان گیلانی که منجر به اعاده مشروطه شد، نمایشگاه اسنادی در عمارت برگزار و شهروندان می توانند از این نمایشگاه بازدید نمایند.

وی یاد همه مجاهدان گیلانی را که برای شکست استبداد صغیر جان خود را از دست دادند، گرامی داشت و افزود: ۲۱ و ۲۲ تیر ماه این نمایشگاه برگزار می شود و باید ۲۲ تیر در تاریخ گیلان زنده بماند.

نماینده شورا در پیگیری ابنیه میراثی و اسناد تاریخی در توضیح برگزاری این نمایشگاه گفت: پس از استبداد صغیر و به توپ بستن مجلس و درست زمانیکه مشروطه خواهان تبریز در محاصره روس ها بودند، این مجاهدان گیلانی بودند که با قشون کشی به سمت قزوین و فتح این شهر، توانستند نظر مساعد مشروطه خواهان بختیاری را نیز برای فتح تهران جلب نمایند.

مهری شیرمحمدی افزود: متاسفانه نقش مجاهدان گیلانی در اعاده مشروطه و بازگشایی مجلس، مغفول مانده است و برگزاری نمایشگاه اسنادی در این حوزه می تواند این نقش را پررنگ نموده و بخشی از هویت گیلانیان را در بزنگاه های تاریخی نمایش دهد.

وی با اشاره به تصویب عمارت میرزا خلیل رفیع به موزه مشروطه، ابراز امیدواری کرد؛ پس از انتقال ساختمان اداری شورای شهر، این عمارت موزه دائمی اسناد مشروطه شود.

این پیشنهاد که در جلسه عصر امروز شورای شهر بررسی شد، مورد استقبال دیگر اعضای شورا قرار گرفت.

رضا رسولی در تایید این طرح گفت: درب شورای شهر به عنوان پارلمان محلی باید بروی مردم باز شود و برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی است.

عضو شورا به نقش ارامنه گیلان در اعاده مشروطه اشاره نمود و یاد یپرم خان، سردار ارمنی فاتح تهران را گرامی داشت و افزود: به منظور تجلیل و ادای احترام به ارامنه گیلان، پیشنهاد می شود با شورای خلیفه گری ارامنه مذاکره نموده و درب مدرسه ارامنه نیز در این دو روز برای بازدید شهروندان بازگشایی شود./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.