×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت:  تسریع در احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان

 

 

در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت تسریع بخشیدن به احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان تاکید شد.

به گزارش گیلان پیام، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در این جلسه که ظهر امروز در محل ساختمان شورای شهر برگزار شد اظهار کرد: زباله های بیش از ۳۰ شهرستان به سراوان سرازیر می شود.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه چند روز قبل بازدیدی از سایت سراوان انجام دادم گفت: برخی از مدیران اعلام کرده اند که شهرداری رشت درباره سراوان به خوبی عمل نکرده و این در حالی است که با نظارت های شورای رشت و تلاشهای سازمان های مربوطه شهرداری اقدامات ارزشمندی در سراوان انجام شده است.

وی به رانش زباله در سراوان اشاره کرد و افزود: رانش اخیر زباله در سراوان خطر آفرین بوده و باید هر چه سریعتر نسبت به بهسازی این حوزه اقدام کنیم.

 

شیرزاد با تاکید بر اینکه دولت باید وعده هایش درباره سراوان را عملی کند تصریح کرد: اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی که به منظور ساماندهی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب رشت اختصاص پیدا کرده بود مانند گوشت قربانی تقسیم شد و عملا اقدام موثری نیز در این حوزه مشاهده نشد.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری رشت در راستای ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود اقدامات زودبازده ای در دستور کار دارد و امیدوارم با جذب مابقی اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی اقدامات موثری در این بخش انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه ما نمایندگان مردم هستیم اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سال ۹۶ قرار داد احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان منعقد شد و قرار بود طی سه ماه فاز اول آن اجرایی شود.

بهراد ذاکری با انتقاد از عدم اجرای فاز نخست تصفیه خانه شیرآبه سراوان گفت: شرکت طرف قرار داد با شهرداری رشت مدعی است بر اثر رانش زباله در سراوان ۹۰۰ میلیون تومان متضرر شده و این ادعا باید بر اساس صورت وضعیت و تائید کارشناس رسمی بررسی شود.

ترک تشریفات و ضمانت اجرا در این حوزه باید مشخص باشد و باید توضیحات شفافی از جانب دو طرف قرار داد برای افکار عمومی مشخص باشد .

وی با پیشنهاد اینکه اگر تا دو هفته آینده فاز نخست این کار ارائه نشود قرار داد فسخ شود.

بهراد ذاکری با تاکید بر اینکه تضامین اجرایی پروژه تصفیه خانه سراوان باید مشخص شود اظهار کرد: باید در این حوزه به صورت فنی ورود کرده و زمان مشخص به منظور تکمیل آن اعلام شود.

وی افزود: مباحثی که پیمانکار درباره ضرر و زیان ۹۰۰ میلیون تومانی مطرح کرده باید بر اساس نظریه کارشناس رسمی تایید شود و در باره این مساله نیز باید مباحث بیمه ای نیز پیگیری شود

عضو دیگر کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: در پروژه تصفیه خانه سراوان باید به مفاد قرار داد تمکین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات پیمانکاران باید پرداخت شود بیان کرد: نباید به نوعی رفتار کنیم که پیمانکاران متضرر شوند.

شهردار رشت نیز با حضور در جلسه امروز کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت اظهار کرد: شرایط پروژه تصفیه خانه سراوان به واسطه برخی از اتفاقات خاص است.

مسعود نصرتی با اشاره به قرار داد اجرای پروژه تصفیه خانه سراوان افزود: تشکیلات حوزه اجرا به ناچار و در یک مقطع زمانی و به منظور بهره مندی از اسناد خزانه دولتی ، اقدامات انجام شده پیرامون پروژه تصفیه خانه سراوان را تایید کرد.

وی با بیان اینکه در صورت کم کاری در این حوزه ۷ میلیارد تومان اختصاص یافته از محل اسناد دولتی برای احداث تصفیه خانه را از شهرداری رشت بازپس می گیرند افزود: اعتبار احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان از محل اسناد خزانه تامین شده و در صورتی که اقدامات قابل قبولی در این حوزه انجام نشود این اعتبار مجددا بازپس گرفته می شود.

نصرتی به پرداخت یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان هزینه توسط شهرداری رشت به پیمانکار تصفیه خانه شیرآبه سراوان اشاره کرد و گفت: پرونده پروژه تصفیه خانه در دیوان محاسبات مورد بررسی قرار دارد و معتقدم نباید به نوعی اقدام کرد که این اسناد به تهران برگشت داده شود.

شهردار رشت با اشاره به وضعیت رودخانه های رشت بیان کرد: در حال حاضر رودخانه های رشت با پنج آلاینده مواجه بوده و در رودخانه های رشت فقط فاضلاب عبور می کند.

وی افزود: در هر ثانیه ۶۶۰ لیتر فاضلاب در رودخانه های رشت عبور می کند و اگر تصمیمی اساسی برای این مشکل گرفته نشود رودخانه های رشت به طور کامل به فراموشی سپرده می شود.

مدیر اجرایی پروژه تصفیه خانه شیرآبه سراوان در جلسه امروز اظهار کرد: تا کنون ۲۵ درصد از اعتبارات احداث تصفیه خانه پرداخت شده و این در حالی است که بر اساس قرار داد باید در آغاز اجرای پروژه مبلغی با عنوان پیش پرداخت به شرکت داده می شد.

سعید رضا کشتی آرا به رانش زباله در سراوان اشاره کرد و گفت: بر اثر رانش اخیر زباله تمامی تجهیزات و اقدامات انجام شده در این باره در سراوان نابود شد و با این اتفاق بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان شرکت متضرر شد.

وی افزود: اخیرا یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان توسط شهرداری رشت بابت قرار داد احداث تصفیه خانه شیرآبه به شرکت پرداخت شده و این تصفیه خانه بالاترین تایید علمی از آمریکا را دارد.

کشتی آرا با تاکید بر اینکه قرار داد منعقد ما بین شرکت و شهرداری رشت ضمانت های اجرایی محکمی دارد افزود: از تمامی اعضای کمیسیون بهداشت شورا دعوت می کنم که طی هفته آینده در محل احداث تصفیه خانه حضور پیدا کرده و نتایج اقدامات انجام شده را از نزدیک مشاهده کنند.

مدیر عامل پسماند شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: روزانه ۳ الی ۵ هزار لیتر سم پاشی در منطقه سراوان انجام می شود.

علیرضا حاجی پور به پرداخت غرامت به روستاهای کچا و جوکلبندان اشاره کرد و گفت: پرداخت غرامت به مالکین زمین های آسیب دیده کچا و جوکلبندان به واسطه سرازیری شیرآبه های سراوان به داخل آن در حال انجام است و سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان از این بابت به کشاورزان متضرر پرداخت می شود.

علیرضا حاجی پور با بیان اینکه اجرای فاز نخست تصفیه خانه شیرآبه سراوان از تعهدات اخلاقی شرکت طرف قرار داد با شهرداری بود تصریح کرد: قرار بود فاز نخست پروژه بدون دادن پیش پرداخت انجام شود و در شرایط فعلی باید تضامین اجرای پروژه از سوی شرکت طرف قرار داد به شهرداری رشت داده شود.

وی با بیان اینکه زمین اجرای پروژه تصفیه خانه سراوان به شهرداری رشت تحمیل شده است گفت: در صورت بروز هر گونه رانش زباله در سراوان مسئولیتی متوجه شهرداری رشت نبوده و زمین احداث تصفیه خانه توسط منابع طبیعی و محیط زیست به شهرداری تحمیل شده است.

وی با اشاره به عدم صدور برداشت مجوز شن توسط اداره کل صنعت و معدن گیلان به منظور ریختن روی زباله های سراوان افزود: از ابتدای سال جاری مجوز برداشت شن برای کاور کردن زباله های سراوان توسط صنعت و معدن گیلان صادر نشده و روز گذشته و پس از ماه ها انتظار این اقدام انجام شد و این در حالی است که عدم اجرای این مهم مشکلات آلودگی در سراوان را افزایش داده و سلامت ساکنین منطقه را به مخاطره می اندازد.

حاجی پور به اقدامات انجام شده پیرامون برق رسانی به دفنگاه سراوان اشاره کرد و گفت: پروژه برق رسانی به تاج دفنگاه سراوان به اتمام رسیده و آسفالت و ترمیم جاده دسترسی به سراوان نیز انجام شده است.

وی با اشاره به روند احداث تصفیه خانه سراوان بیان کرد: در سال ۹۵ قرار دادی ما بین شهردار وقت رشت و شرکت لوله های بتنی شمال منعقد شد و این شرکت به عنوان پیمانکار و اسپانسر مالی مسئولیت احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان را بر عهده گرفت.

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت بیان کرد: طبق قرار داد باید طی مدت سه ماه و پس از تحویل زمین به پیمانکار فاز اول تصفیه خانه به اتمام می رسید و در مرداد ماه سال ۹۶ زمین مورد نیاز به پیمانکار تحویل داده شد اما این مهم اجرایی نشد.

حاجی پور با بیان اینکه فضای ایجاد شده در زمین مورد نظر به منظور احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان با رانش زباله تخریب شد خاطر نشان کرد: پس از رانش زباله در سراوان این زمین زیر بار زباله رفت و با رایزنیهای متعدد توانستیم زمین دیگری از منابع طبیعی بری این منظور دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه زمین فعلی به منظور احداث تصفیه خانه سراوان در مجاورت سایت است گفت: منابع طبیعی گیلان اعلام کرده تا زمانی که تصفیه خانه سراوان استانداردهای لازم را از محیط زیست دریافت نکند اجازه قطع درختان به منظور احداث تصفیه خانه را نمی دهیم.

در این جلسه از اقدامات مهندس هومن روائی مدیر عامل سازمان عمران شهرداری رشت در راستای اجرای آسفالت سایت دسترسی به سراوان قدردانی شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.