×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
در جلسه کارگروه کیفیت زندگی اتاق شکوفایی شهرداری رشت مطرح شد:  ایجاد جذابیت شهر اولین گام در مرمت بناهای واجد ارزش است

 

یکی از کارگروه های شش گانه اتاق شکوفایی با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت و اعضای شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام، جلسه کارگروه کیفیت محیط زندگی در تالار گفتمان ساختمان تاریخی شهرداری رشت با حضور دکتر نصرتی شهردار رشت، رضا رسولی رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت، اسماعیل حاجی پور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت، اعضای کارگروه کیفیت زندگی، مدیر نوسازی و تحول اداری، رئیس اداره مطالعات و نمایندگانی از سازمان عمران و بازآفرینی با موضوع مرمت کاروانسراهای بازار مرکزی شهر رشت (ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی) همچون کاروانسراهای سعادت، چینی جان، ملک، گلشن، محتشم، طاقی بزرگ، طاقی کوچک و ساختمان ساعت برگزار گردید‌.

شهردار رشت گفت: در ابتدای مرمت کاروانسرای سعد السلطنه به دلیل هزینه بالای مرمت، هیچگونه جذابیتی وجود نداشته و از آنجایی که این بنا نمونه اولین مرمت در شهر قزوین بوده با چالش ها و مشکلات خاصی مواجه گردید، که سرانجام با ورود نقش حاکمیتی شهرداری شروع فرایند مشارکت مردمی افزایش یافت و بعد از مرمت این کاروانسرا بسیاری از سرمایه گذاران و مردم نیز راغب به این امر شدند و بدین شکل فرایند مرمت بسیار هموارتر گردید.

وی بناهای خاص را سرمایه های اصلی شهر عنوان کرد و افزود: این بناها متعلق به یک فرد و یک دوره نیست، بلکه به کل شهر و مردم تعلق دارد. بنابراین نباید در اتمام تکمیل فرایند تعجیل داشت و از طرفی با طولانی شدن این فرایند نباید زمان را در اجرای آن از دست داد و لازم است شروع این فرایند هرچه سریع تر صورت پذیرد.

مسعود نصرتی گفت: شهرداری رشت می تواند از تجارب دیگر شهرها چون کاشان، تبریز، یزد و اصفهان در حوزه مرمت بناهای با ارزش استفاده نماید.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: در شهر کاشان حدود ۸۰۰ کاروانسرا و خانه قدیمی وجود دارد که در گذشته صاحبان این املاک پیگیر تخریب آنها بودند ولی مسئولین امر با تشکیل دبیرخانه و برنامه ریزی های لازم در این رابطه، ۴۰۰ خانه و بنا را توسط صاحبان آنها مرمت و مورد بهره برداری قرار دادند.

مسعود نصرتی در خصوص کاروانسراهای بازار مرکزی شهر رشت بیان داشت: در حال حاضر سرمایه گذار جهت احیاء و مرمت کاروانسرای طاقی بزرگ با مشارکت مالکین آنها مراجعه کرده و درحال تدوین طرح پیشنهادی جهت مرمت این کاروانسراها توسط مشاورین خود می باشند.

شهردار رشت با پیشنهاد دعوت سرمایه گذار و مشاورین به حضور در کارگروه تصریح کرد: با ورود سرمایه گذار و مشاورین در کارگروه، اعضاء می توانند دلایل طرح و نقاط ضعف احتمالی آنها را مورد بررسی قرار دهند.

شهردار رشت با اشاره به ضرورت بهینه کاوی مرمت ساختمان شهرداری رشت با استفاده از تجارب مرمت ساختمان شهرداری در شهرهای قزوین و تبریز گفت:

وی افزود: ساختمان شهرداری قزوین با حدود ۱۵۰ سال قدمت توسط استاد میرمیران مرمت یافت و از حیاط آن به عنوان باغ مرمت بهره برداری می گردد.

مسعود نصرتی با اشاره به قدمت ۱۰۰ ساله ساختمان ساعت شهرداری رشت یادآور شد: این ساختمان می تواند با کاربری عمارت بلدیه و رصدخانه شهری رشت مرمت شود و دراختیار شهروندان رشت و گردشگران قرار گیرد.

شهردار رشت با تأکید بر رایزنی با دکتر ایزدی در راستای تخصیص بودجه جهت مرمت ساختمان شهرداری رشت گفت: مرمت این ساختمان در راستای پیاده سازی اهداف بازآفرینی شهر قرارگرفته است.

وی افزود: موضوع همچنان در حال پیگیری است و از جهت دیگر میراث فرهنگی نیز تأمین هزینه های مرمت را در قبال انتقال سند ساختمان شهرداری به میراث را مطرح کردند که شهرداری رشت با توجه به اینکه ساختمان هویت اصلی شهر بوده و متعلق به مردم می باشد، این موضوع را نپذیرفته است.‌

در ادامه این جلسه واهانیان که از اعضای این کارگروه بوده و مرمت ساختمان ساعت را در زلزله سال ۶۹ برعهده داشت، تأکید کرد: این ساختمان باید هرچه زودتر تخلیه و سپس به غیر از برق نورپردازی و نمای این ساختمان، برق داخلی این عمارت قطع گردد و همچنین لازم است طرح مرمت ساختمان سریع تر اصلاح شده و فرایند آن آغاز گردد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.