×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
با حضور مفاخر گیلان برگزار شد: روز گیلان در نمایشگاه کتاب تهران

سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزی به نام گیلان، شاهد برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری با حضور هنرمندان و مفاخر گیلانی بود.

 

به گزارش گیلان پیام به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، روز پنج‌شنبه (٢٠ اردیبهشت ٩٧) به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، همایشی به مناسبت روز گیلان با حضور جمعی از مفاخر استان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این همایش با بیان این‌که مردم گیلان با توجه به اقلیمشان دارای دریادلی خاصی هستند، گفت: همه اقوام در این استان در کنار هم  با وحدت و همدلی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به بزرگان و مفاخر گیلان، افزود: گیلان استانی با پیشینه فرهنگی قوی و بزرگان و مفاخری در همه حوزه‌ها است.

فاضلی با تأکید بر پاسداشت زبان گیلکی، اظهار کرد: باید زبان گیلکی را حفظ کرد و به نسل‌های بعد انتقال داد.

این استاد دانشگاه گیلان ادامه داد: واقعیت این است که نیاز به ایجاد سوال در ذهن کودکان داریم تا به سمت بازی‌های بومی و محلی استان گرایش یابند.

وی با اشاره به نبوغ گیلانی، اذعان کرد: مولفان گیلانی مسئولیت بازنویسی داستان‌های بومی را دارند تا بتوان آن را برای نسل‌های بعد این استان پاس داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با بیان اینکه ناشران با وجود مشکلات اقتصادی به چاپ کتب ادامه می‌دهند، گفت: ناشران و افراد مرتبط با این حوزه، زحمت‌کش و بی‌ادعا هستند.

فاضلی با اشاره به تفاوت بین افراد کتابخوان و غیر کتابخوان، تصریح کرد: با خواندن کتاب‌های متفاوت، زندگی‌های متفاوت را تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی در گیلان، گفت: ۴۴ باشگاه کتابخوانی در رشت وجود دارد و لاهیجان بعد از رشت بیشترین باشگاه کتابخوانی و فعالیت در حوزه کتابخوانی را دارد.

این مدیر فرهنگی با تأکید بر این‌که باید با نیم‌نگاهی به گذشته، آینده خود را برنامه‌ریزی کرده و تلاش کنیم، اظهار کرد: برای تغییر وضعیت باید واقعیت موجود را ببینیم تا مسیر درست را انتخاب کنیم.

فاضلی خاطرنشان کرد: باید با همکاری یکدیگر از مرحله گذار عبور کرده و به پیشرفت برسیم.

سخنرانی هوشنگ عباسی در خصوص تاریخ گیلان، خوانش قصه کوتاه گیلکی توسط اساتید علی‌اکبر مرادیان گروسی و محمد بشرا و شعرخوانی حمیرا خدابنده، معصومه کیانپور و زهرا علیزاده از دیگر بخش‌های این همایش بود.

همچنین اساتید احمد خویشتن‌دار، کریم رجب‌زاده و غلامحسن عظیمی از شاعران گیلانی ساکن تهران نیز در همایش روز گیلان در نمایشگاه کتاب تهران، تعدادی از سروده‌های خود را برای حاضران قرائت کردند.

در پایان این همایش نیز؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از اساتید محمد بشرا و علی‌اکبر مرادیان گروسی به پاس سال‌ها تلاش در عرصه فرهنگ این استان تقدیر کرد.

شایان ذکر است؛ برپایی نمایشگاه عکس رشت و برگزاری نشست هم‌اندیشی «نشر و شهر» با همکاری مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت، اجرای نمایش خیابانی «لیلا، نام دختران سرزمین من» با همکاری گروه تئاتر مارلیک رشت و برپایی غرفه صنایع دستی با همکاری اداره‌کل صنایع دستی استان از دیگر برنامه‌های اجرا شده به مناسبت روز گیلان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.