×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
همزمان با فرا رسیدن روز ماما به انجام رسید؛  از ۵۵ مامای نمونه گیلان تجلیل شد

 

به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مراسم بزرگداشت روز ماما با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت، برگزار شد و طی آن از ۵۵ مامای نمونه استان گیلان تجلیل شد.

 

به گزارش گیلان پیام، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی ماما (پنجم ماه(MAY مراسم بزرگداشت روز ماما و تجلیل از ۵۵ مامای نمونه استان گیلان، با حضور مسوولان، اساتید و پیشکسوتان مامایی و بیش از ۵۰۰ نفر از ماماهای استان گیلان، در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت برگزار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در حاشیه برپایی همایش روز ماما در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری وب دا، گفت: ۲۸ هزار و ۹۲۴ نوزاد طی سال ۹۶ در استان گیلان متولد شدند که به همت پرسنل حوزه مامایی، حدود ۵۰ درصد از مادران این نوزادان تحت آموزش های لازم برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد قرار گرفتند.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک، خاطر نشان کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در گیلان، کاهش سزارین، افزایش تعداد زایمان طبیعی و توسعه بلوک های زایمانی از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در سال جاری است. وی تصریح کرد: با توجه به تلاش های به عمل آمده، بیمارستان شهید نورانی تالش با توجه به عملکرد مناسب در ترویج زایمان طبیعی در چند سال اخیر، توانسته است در لیست محدود بیمارستان های “دوستدار مادر” کشور قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: سلامت جامعه مستلزم نقش آفرینی صحیح و هم افزایی تمامی ارکان حوزه سلامت است و در این زمینه خدمات ارزنده حوزه مامایی برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت مادران و نوزادان در جامعه قابل تقدیر است.

گیلان در حال حاضر دارای ۱۸ بلوک زایمانی در بخش دولتی و ۱۱ بلوک زایمانی در بخش خصوصی است و هزار ماما در حوزه دولتی و ۳۵۰ ماما در بخش خصوصی گیلان فعالیت دارند.

دکتر محمد تقی آشوبی–معاون درمان دانشگاه  نیز با حضور در مراسم، ضمن تبریک روز ماما، به تمامی تلاشگران حوزه سلامت، در این مراسم گفت: تلقی یک روز به عنوان روز ماما صرفا بهانه ای برای تجلیل از جمع کثیری از خادمان حوزه سلامت است که در سلامتی مادران و نوزادان جامعه نقش دارند، وی تاکید کرد: در واقع هر روز متعلق به ماما و جامعه پرتلاش مامایی است چرا که در لحظه لحظه ای تکامل یک نوزاد، سلامتی مادر و نوزاد توسط ماما و تیم پر تلاش عرصه سلامت پایش می شود.

معاون درمان دانشگاه، تصریح کرد: بهبود وضعیت سلامتی مادر و نوزاد در طی بارداری و پس از زایمان یکی از اهداف مراقبت های اولیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان است، که ماما ها برای رسیدن به این هدف نقش بسزایی را ایفا می کنند. وی ادامه داد: ماماها علاوه بر این که برای سلامتی مادر و نوزاد تلاش می کنند، با شرکت در برنامه های غربالگری در سطح جامعه ، برای سلامت آحاد جامعه به ویژه بانوان نیز در تلاشند.

دکتر آشوبی، خاطر نشان کرد: سلامت مادر در طی بارداری تابع سبک زندگی سالم است که ماما با آموزش و آگاه سازی مادر به اصول سبک زندگی سالم، او را با اطمینان خاطر وارد مرحله زایمان می کند تا مادر علاوه بر غلبه بر اضطراب و افسردگی در حین و بعد از زایمان با سلامتی و شادابی، نوزاد خود را به دنیا بیاورد.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت و توجه به بحث زایمان طبیعی در این طرح، تصریح کرد: در تمام دنیا بالغ بر ۶۰ تا ۸۰ درصد زایمان ها به صورت طبیعی و فیزیولوژیک انجام می شود، ولی متاسفانه در کشور ما علی الخصوص در استان گیلان شاهد افزایش چشمگیر سزارین در سال های گذشته بوده ایم که با اجرای طرح تحول و حمایت همه جانبه وزارت بهداشت از ترویج زایمان طبیعی توانسته ایم از ۷۶ درصد سزارین در سال ۹۲ به ۶۷ درصد در سال ۹۶ دست پیدا کنیم که رقم خوبی است ولی هنوز با استاندارد های اصلی فاصله داریم که باید با فرهنگ سازی به آن دست پیدا کنیم .

دکتر آشوبی از احداث و تجهیز ۳۰ اتاق زایمان طبیعی (LDR ) در ۹ بیمارستان دولتی استان خبر داد و افزود: علرغم داشتن مشکلات مالی فراوان در دانشگاه، با حمایت های ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان توانستیم در سال گذشته بالغ بر ۳۰ اتاق زایمان طبیعی استاندارد با تجهیزات به روز دنیا برای حمایت و ترویج زایمان طبیعی ایجاد کنیم، که همه این ها گوشه ای از ثمرات طرح تحول نظام سلامت در استان گیلان می باشند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.