×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
به همت مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و دانشگاه علمی کاربردی گیلان؛دومین جشنواره “گیله خوراک” در رشت برگزار شد

محمد حسن عاقل منش: برند شهر خلاق خوراک نگاه بسیاری از کشورهای دنیا را به رشت جلب کرد

به گزارش گیلان پیام ،محمد حسن عاقل منش،رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در این جشنواره ضمن تبریک اعیاد شعبانیه،روز کارگر و روز معلم اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم زمینه لازم برای ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنیم.

وی سطح کمی و کیفی دومین جشنواره گیله خوراک را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم این جشنواره سال آینده به صورت منطقه ای و بعد از آن در سطح ملی برگزار شد.

عاقل منش با اشاره به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو اظهار کرد: بعد از کسب این برند جهانی نگاه بسیاری از کشورهای دنیا به رشت جلب شده است و روزانه مهمانان خارجی بسیاری به رشت سفر می کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به وجود بیش از ۱۷۰ نوع غذای محلی در رشت عنوان کرد: آشپزهای گیلانی بهترین غذاها را طبخ می کنند و این موضوع بزرگ نمایی نیست.

عاقل منش با اشاره به اینکه هنرستان ویژه هتل داری و هنر آشپزی در رشت وجود دارد مطرح کرد: متاسفانه در مرکز علمی کاربردی به صورت مستقیم مجموعه ای مرتبط با آشپزی و خوراک وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم با مشارکت دانشگاه علمی کاربردی آکادمی خوراک را در رشت راه اندازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جوانان هنرمند گیلانی نباید بیکار باشند اذعان داشت: باید زمینه لازم برای توانمندسازی هنرمندان گیلانی در عرصه های مختلف آشپزی،صنایع دستی و …را فراهم کنیم و منجر به اشتغال آنان شویم.

فاطمه قدیمی: با توجه به وجود هنرستان هتلداری و آشپزی در شهر رشت، گام بعدی تاسیس آکادمی خوراک است / رشت منحصر به فردترین شهر دنیا در بحث تنوع خوراک است

فاطمه قدیمی،مدیر برنامه های شهر خلاق رشت در یونسکو در این جشنواره با اشاره به اینکه ۱۸۰ شهر در دنیا در هفت حوزه خلاقیت با یکدیگر رقابت می کنند گفت: شبکه شهرهای خلاق یونسکو در هفت حوزه رسانه،ادبیات،موسیقی،خوراک شناسی،صنایع دستی،طراحی،هنرهای آیینی فعالیت می کند.

وی افزود: از جمهوری اسلامی ایران شهر اصفهان در حوزه صنایع دستی و رشت به عنوان نماینده منطقه ای در حوزه خوراک شناسی به عنوان شهر خلاق از سال ۲۰۱۵ در یونسکو ثبت شده اند.

قدیمی رشت را یکی از ۲۶ شهر خلاق خوراک دنیا در یونسکو عنوان کرد و افزود: این موضوع رقابت و مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

مدیر برنامه های شهر خلاق رشت در یونسکو تاکید کرد: رشت اولین شهر خلاق خوراک شناسی حلال دنیا است و این موضوع مسئولیت ما را در چهارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران بیشتر می کند.

قدیمی رشت را پایگاهی برای توسعه پایدار منطقه ای برای کشور دانست و یادآور شد: برند خوراک کشور به صورت انحصاری در اختیار شهر رشت است و لوگو شهر خلاق خوراک رشت یک لوگو انحصاری است.

وی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از میراث گذشته نظیر لباس و غذای محلی فراموش شده است گفت: لوگو شهر خلاق خوراک رشت به شکل گمج طراحی شده و در راستای پخت ارگانیک غذا است.

مدیر برنامه های شهر خلاق رشت در یونسکو با اشاره به وجود بیش از ۱۷۰ نوع غذای محلی رشت در یونسکو گفت: رشت منحصر به فرد ترین شهر دنیا در بحث تنوع خوراک است.

قدیمی با اشاره به اینکه باید اسناد علمی برای تنوع غذایی رشت تهیه شود گفت: شهرهای خلاق یونسکو در چهار سال نخست ارزیابی شده و این مقایسه و ارزیابی در ارتباط با خود شهرها انجام شده و رشت نیز اکنون از وضعیت مناسبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: ثبت شدن رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو منجر به شناسایی بیشتر نام رشت،گیلان و ایران در شبکه های اجتماعی شده است.

قدیمی در پایان از ایده پردازان خلاق و نوآور خواست با ارائه ایده های متنوع به شهر خلاق رشت در حوزه های مختلف خوراک،صنایع دستی و ..کمک کنند.

دکتر صادقی،رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در این جشنواره از مشارکت مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی غذاهای بومی و محلی عنوان کرد و افزود: امروزه غذاهای سنتی اندکی فراموش شده است و برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند به ترویج استفاده از غذاهای بومی و محلی کمک کنبد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان با اشاره به اینکه رشت و استان گیلان تنوع غذایی بسیاری دارد اظهار کرد: تنوع غذایی استان گیلان از تمامی استان های کشور بیشتر است.

دکتر صادقی در پایان ابراز امیدواری کرد جشنواره “گیله خوراگ” در آینده در قالب منطقه ای و ملی نیز برگزار شود.

دکتر کازرونی،دبیر اجرایی دومین جشنواره گیله خوراک اظهار داشت: ۵۰ گروه شرکت کننده دو نفر در دو بخش غذا،سفره آرایی و نان و شیرینی با هم رقابت پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵ تیم در بخش غذا و سفره آرایی،۲ تیم در بخش شیرینی و ۲۳ تیم در بخش غذا و شیرینی شرکت کردند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره “گیله خوراک” خاطرنشان کرد: داوری این جشنواره ۳ داور و کارشناس غذا و تغذیه در گیلان برعهده داشتند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.