×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شهردار رشت در نشست تخصصی ” دیپلماسی شهری و توسعه شهرها” مطرح کرد:  پشت درهای بسته نمی توان مدیریت کرد

 

در این اجلاس دکتر مسعود نصرتی،شهردار رشت،محمد حسن عاقل منش،رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت،پریسا رستگار،مدیر امور بین الملل شهرداری رشت حضور داشتند.

به گزارش گیلان پیام،دکتر مسعود نصرتی در این نشست با اشاره به اینکه امروزه در مدیریت شهری نمی توان به شیوه سنتی شهرها را اداره کرد اظهار داشت: باید برای اداره شهر از تمامی ظرفیت ها استفاده کنیم و دوران آزمون و خطا به اتمام رسیده است.

وی شهرها را موتور مولد توسعه دانست و افزود: باید بررسی کنیم شهرها امروزه به چه اندازه می تواند با یکدیگر تعامل و مراودات در حوزه های مختلف فرهنگی،اجتماعی،گردشگری و ..داشته باشند.

رئیس مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم تصریح کرد: مدت ها است در حوزه دیپلماسی شهری به تمرین می پردازیم و این تمرین بسیار طولانی شده است.

وی اذعان داشت: هنگامی که صحبت از دیپلماسی شهری و ارتباط بین شهرها مطرح می شود شهرها به یاد خواهر خواندگی می افتدند ولی میزان استفاده از تعاملات و خواهر خواندگی برای روی کاغذ مشخص نیست.

دکتر نصرتی با اشاره به اینکه باید مسیرهای طی شده را بار دیگر مرور کنیم بیان داشت: کشور در جایگاه مدیریت شهری این موضوع را بپذیرد که اگر اختلافی بین دولت ها باشد،شهرها اختلافی با یکدیگر ندارند و می توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با اشاره به اینکه سال سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ تجربه های موفق شهرهای دنیا را جمع آوری کرد عنوان داشت: ۲۷ هزار تجربه موفق و راه حل های آن جمع آوری شد و باید ببینیم از این ۲۷ هزار تجربه چه مقدار استفاده کردیم.

شهردار رشت با بیان اینکه معتقدم پشت درهای بسته نمی توان شهرها را به شیوه سنتی مدیریت کرد تاکید کرد: دوران شهرفروشی و آینده فروشی به اتمام رسیده است.

دکتر نصرتی با اشاره به اینکه برای توسعه گردشگری در دیپلماسی شهری باید زیرساخت های لازم برای آن فراهم شود مطرح کرد: این زیرساخت ها باید طوری محیا شود که گردشگران حداقل هزینه را انجام دهند ولی این هزینه اندک انجام شده در خزانه مدیریت شهری و دولت اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید از داشته ها و ظرفیت خود حداکثر استفاده را ببریم گفت: به طور مثال کشور چین که در تمامی صنایع نقش مهمی دارند در صنعت گردشگری و جاده ابریشم برنامه ریزی کرد و مدعی شد در سال ۲۰۱۸ اقتصاد اول دنیا خواهد شد.

دکتر نصرتی ادامه داد: دولت چین با دولت ایران ۶ تفاهم نامه در حوزه های مختلف منعقد کرد و باید ارزیابی کنیم چه اندازه از این تفاهم نامه ها بهره مند شدیم.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم سال ۲۰۱۶ به ایران سپرده شده است عنوان داشت: ۴۱ شهر ایران و ۶۵۰ شهر دیگر در دنیا عضو مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم هستند.

شهردار رشت اذعان داشت: مسئولیت ارتباط شهرهای اسلامی نیز به ایران سپرده شده و باید از این ظرفیت ها حداکثر استفاده را ببریم و همچنین دبیر اجرایی شبکه راه حل های جهانی نیز برعهده اینجانب است.

وی تاکید کرد: وزارت خانه های مرتبط با مدیریت شهری در دیپلماسی شهری اقدامات جسورانه با سرعت انجام دهند و فرصتی باقی نمانده است.

دکتر نصرتی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها باوجود مشکلات فراوان،مسیر پیشرفت را طی کردند و این موضوع شدنی است.

دکتر نصرتی اظهار داشت: امیدوارم زمانی برسد آزمون و خطا و کسب تجربه از جیب و منابع مردم در شهرهای ایران به اتمام برسد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.