×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
نشست شهردار رشت با نماینده دولت آلمان در حوزه مدیریت پسماند برگزار شد

 

 

شهردار رشت تنها شهرداری است که صاحب نشان محیط زیستی در ایران است

 

به گزارش گیلان پیام ،دکتر مسعود نصرتی در این جلسه با ابراز خرسندی از تفاهم نامه ایران و آلمان در حوزه محیط زیست اظهار کرد: خوشحالم رشت یکی از سه شهری است که در بررسی پایلوت مطالعه قرار گرفته است.

وی رشت را بزرگترین شهر شمالی استان ایران عنوان کرد و گفت: استان های شمالی ایران به لحاظ مدیریت پسماند و زباله در شرایط بحرانی قرار دارند.

شهردار رشت به دفن بهداشتی زباله تاکید کرد و گفت: چون شهرستان رشت بالاتر از سطح دریا قرار دارد دفن زباله در آن شرایط ویژه ای را می طلبد.

دکتر نصرتی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته با هفت شرکت خارجی معتبر در زمینه پسماند تفاهم نامه منعقد کردیم بیان داشت: بسیاری از شرکت های خارجی با تکنولوژی های مختلف علاقه مند به مشارکت و همکاری با رشت و ایران هستند.

وی تصریح کرد: در صورت محیا شدن شرایط و بازنگری مطالعات می توان شرایط را برای جلب سرمایه گذار محیا کرد.

شهردار رشت تاکید کرد: ما می خواهیم از بهترین و به روزترین تکنولوژی برای دفن بهداشتی زباله استفاده کنیم و ضمن استفاده از حداکثر منابع موجود باید به سمت نتایج اجرایی برویم.

دکتر نصرتی اذعان داشت: دبیرخانه محیط زیست مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم در رشت دایر شده است و شهردار رشت تنها شهرداری است که صاحب نشان محیط زیست در ایران است.

علیرضا حاجی پور،رئیس سازمان مدیریت پسماند و مواد زائد شهرداری رشت با اشاره به اینکه درصددیم اطلاعات و استراتژی خودمان را به روز رسانی کنیم بیان کرد: مشتاقیم مطالعات فنی و به روز درباره مسائل مرتبط با پسماند داشته باشیم.

وی جمعیت استان گیلان را دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: جمعیت رشت حدود ۷۰۰ هزار نفر و شهرستان رشت یک میلیون نفر است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت میزان روزانه تولید شده رشت را به طور متوسط ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: میزان تولید زباله شهرستان رشت در روز بیش از ۱۰۰۰ تن می رسد.

حاجی پور با اشاره به اینکه جمع آوری زباله توسط ۵ شرکت پیمانکار صورت می گیرد مطرح کرد: حدود ۱۰۰۰ نیروی انسانی برای جمع آوری و ساماندهی زباله همکاری می کنند.

وی افزود: روزانه به طور متوسط ۴۰۰ تن زباله خشک در رشت جمع آوری می شود و ۹۰ ماشین آلات به صورت روزانه و مستمر زباله را جمع آوری می کنند.

حاجی پور با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدا اظهار کرد: ایستگاه های ثابت برای دریافت پسماند خشک،اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در سطح شهر مستقر کردیم.

وی ادامه داد: یک پنجم زباله ای تولید شده به کارخانه کود آلی منتقل شده و در آنجا ریز پردازش می شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند و مواد زائد شهرداری رشت تصریح کرد: ۳۰ سال است زباله به صورت سنتی و غیر اصولی در لندفیل سراوان دفن می شود و به لندفیلی بهداشتی و جدید نیازمندیم.

فاطمه قدیمی: استان گیلان بیشترین و فعال ترین تشکل های محیط زیستی در بین استان های شمالی را داراست

فاطمه قدیمی،مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در این جلسه با اشاره به ثبت رشت به عنوان یکی از شهرهای خلاق خوراک در یونسکو اظهار کرد: شهر برلین به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده و امیدواریم همکاری های رشت و برلین افزایش یابد.

وی افزود: در سال های گذشته نیز تفاهم نامه همکاری میان شهرداری رشت و شهر شوبیش هال آلمان در حوزه گردشگری و محیط زیست منعقد شد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت از حضور انجمن های مردم نهاد در روز جهانی زمین پاک قدردانی کرد و گفت: گیلان در بین استان های شمالی بیشترین و فعال ترین انجمن مردم نهاد محیط زیستی را دارند و پنج تشکل محیط زیستی در رشت فعالیت می کنند.

نماینده دولت آلمان : علاوه بر مطالعات ، به دنبال ایجاد مدلی از کسب و کار و تاثیرات مثبت اقتصادی هستیم

فریش،مدیر و موسس شرکت جنگل سیاه ( ( black forest و نماینده دولت آلمان در این جلسه اظهار کرد: این شرکت در حوزه پسماند فعالیت و مطالعه می کند.

وی رشت را شهری تمیز و سازمان یافته قلمداد کرد و گفت: دولت ایران توجه ویژه ای به استان های شمالی به ویژه گیلان دارد و ما علاقه مندان هستیم پروژه های خود را در رشت اجرا کنیم.

مدیر و موسس شرکت جنگل سیاه آلمان با اشاره به اینکه فعالیت های ما تنها به مطالعه ختم نمی شود گفت: به دنبال این هستیم مدلی از کسب و کار ایجاد کنیم و اقتصادی موثر داشته باشیم.

فریش به کاهش تعداد لندفیل در شهرها تاکید کرد و گفت: ۶ منطقه در ایران را مدنظر قرار داده و مطالعات محیط زیستی را در آنجا انجام می دهیم.

مدیرگروه فناوری های نوین پسماند ایران و آلمان: انجام مطالعات مدیریت پسماند در دو شهر ایران؛ رشت میتواند یکی از این شهر ها باشد

دکتر مسعود شاه پسند،مدیر گروه فناوری های نوین پسماند ایران و آلمان اظهار کرد: در قانون مدیریت پسماند،مدیریت پسماند شهری بر عهده شهرداری ها است.

وی افزود: با توجه به بودجه مصوب شده سال ۹۷،دولت موظف شد نیم درصد از مالیات ارزش افزوده را به پسماند اختصاص دهد.

وی از طرح جامع مدیریت پسماند در سیصد شهر ایران خبر داد و گفت: مطابق این طرح شهرهای انتخاب شده باید دارای لندفیل بهداشتی باشند و در خصوص مطالعات پایلوت دو شهر انتخاب می شوند که شهر رشت یکی از این شهرها است.

مدیرگروه فناوری های نوین پسماند ایران وآلمان اولویت دولت در اختصاص بودجه پسماند را استان های شمالی عنوان کرد.

وی از ارائه پرو ژه”master plan” ما بین دولت ایران و آلمان خبر دادو افزود: در این پروژه روش های چگونگی و انتقال دانش فنی از آلمان به ایران مشخص می شود و در این پروژه چگونگی جذب منابع مالی،سرمایه گذاری تعریف می شود./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.