×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان : تامین برق پایدار با اخلاق مداری و نوآوری در سرلوحه کار برق گیلان است

 

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان در گفتگو با خبرنگاران : تامین برق پایدار با اخلاق مداری و نوآوری در سرلوحه کار برق گیلان است

 

به گزارش گیلان پیام،  مهندس عظیم بلبل آبادی مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان با گرامیداشت ایام ا… دهه مبارک فجر و آغاز چهارمین دهه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در گفتگوی مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی با خبرنگاران در رشت، این شرکت را برنامه محور خواند و گفت:شرکت برق منطقه ای گیلان به عنوان یک شرکت برنامه محور سعی نموده است که با ارائه برنامه های کوتاه مدت و همچنین بلند مدت و استراتژیک نسبت به تامین انرژی برق مطمئن و پایدار مشترکین، اعم از خانگی و صنایع سنگین و با شعار «اخلاق مدار در روابط انسانی و نوآور در صنعت برق کشور » اقدام نماید.

تدوین برنامه های مختلف

وی افزود:در این راستا ضمن تدوین برنامه های پنج ساله و ده ساله مطالعات جامع شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق استان گیلان و همچنین پروژه های کوتاه مدت دوساله نسبت به پیگیری و احداث پروژه های خطوط و پست های انتقال و فوق توزیع در سطح استان گیلان اقداماتی صورت گرفت که این موضوع را در پنج سرفصل و محور اساسی زیر می توان دسته بندی کرد.

مدیریت یکپارچه

وی اضافه کرد:پروژه مدیریت یکپارچه از دوبخش تشکیل شده است:بخش اول آن، اجرای HSE یعنی سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. اجرای این پروژه از این جهت حائز اهمیت است که در شرایط کنونی، تحقق ماموریت و وظایف سازمانی شرکت بدون توجه و یا در نظر گرفتن مباحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست، موجب به مخاطره انداختن منافع مردم و ذی نفعان خواهد بود و لذا HSE به عنوان یکی از مطرح ترین سیستم ها میتواند با ایجاد محیطی آرام و با ثبات و با شناسایی، کاهش و حتی حذف خطرات ایمنی و زیست محیطی، برای تمامی طرف های ذی نفع فرصت های نیکو را در راستای تحقق اهداف و ماموریت شرکت فراهم کند.

با اجرای درست و پیاده سازی مطلوب این پروژه در شرکت که بعد از گذشت ۱۵ ماه از شروع آن، اینک مراحل پایانی خود را می گذراند، انتظار می رود مزایای فراوانی را برای شرکت به همراه داشته باشد که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

– موجب استفاده بهینه از منابع و امکانات و نیز جلوگیری از دوباره کاری ها، اتلاف وقت و هزینه شود.

– موجب شناسایی، تحلیل و حل مخاطرات شغلی و جنبه های زیست محیطی شود.

– موجب کاهش زمان و هزینه هایی در شناسایی و ارزیابی مخاطرات بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی شود.

– موجب افرایش اثربخشی و کارایی منابع انسانی شود.

پروژه ISO9001

وی یادآور شد:بخش دوم از پروژه سیستم های مدیریت یکپارچه، اجرای پروژه ISO9001 ویرایش ۲۰۱۵ می باشد. این پروژه که یک الگوی بین المللی برای سیستم مدیریت کیفیت در شرکت ها فارغ از زمینه فعالیت، تعداد پرسنل و گستردگی فعالیت است، اجرایش در این شرکت از حدود ۱۵ ماه قبل شروع شده و اینک مراحل پایانی خود را طی می کند.

شرکت با اجرای این پروژه سعی خواهد کرد تا با شناسایی دقیق ریسک ها فرایندهایی را جهت کنترل های لازم برای ارائه مطلوب خدمات خود، مستقر و نهادینه نماید. همچنین خواهد توانست با شناسایی نیازها و انتظارات ذی نفعان و با کشف عوامل محیطی درونی و بیرونی ، به سازمان و ذی نفعان آن این اطمینان را بدهد تا در گذر زمان ضمن حفظ کیفیت موجود، اقدامات لازم را برای ارتقای هرچه بهتر کیفیت خدمات خود به عمل آورد.

انتظار می رود اجرای سیستم ISO9001:2015 در نهایت بتواند به شرکت در زمینه های بهبود عملکرد و دادن مبنایی برای طرح های توسعه پایدار، افزایش رضایت مشتریان و ارائه خدمات مطلوب تر با رعایت الزامات قانونی کمک شایانی نماید.

درمسیر حرکت بهره وری

مهندس عظیم بلبل آبادی در خصوص پروژه درمسیر حرکت بهره وری گفت:به استناد ماده ۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه های اجرایی مکلف به اجرایی نمودن« چرخه مدیریت بهره وری» در مجموعه تحت مدیریت خود می باشند.

از آنجایی که لازمه انجام این کار و عملیاتی نمودن بهینه آن، از یک سو فراهم کردن شرایط مناسب و مطلوب ذهنی نیروی انسانی شاغل را می طلبد و از سوی دیگر تمهید بسترهای لازم نرم افزاری و سخت افراری تحقق این کار یک ضرورت قابل توجه است، لذا این شرکت برای اجرای هرچه بهتر این امر مهم تصمیم گرفت تا با همکاری و همراهی یک نفر صاحب نظر در این زمینه، پروژه ای را به نام « در مسیر حرکت بهره وری» به انجام رساند.

اجرای این پروژه که به طور رسمی از آبان ماه سال جاری آغاز شده، قرار است در مدت زمانی ۲۰ ماهه به سرانجام برسد. ارکان اصلی این پروژه از ۳ بخش اصلی به شرح زیرتشکیل شده است:الف) استقرار نظام آراستگی محیط کار(۵S)ب) تعیین مسیر حرکت سازمان (Road Map)ج) اجرای نظام مدیریت کایزن(Kaizen)

استقرار نظام آراستگی در محیط کار براساس تکنیک های پنج گانه ساماندهی، نظم و تربیت، نظافت، استانداردسازی و فرهنگ سازی و انضباط با توجه به پیشینه اجرای آن در شرکت های برتر جهانی می تواند باعث تمیزی، نظم، انضباط و پاکیزگی و آراستگی محیط کار ودر نهایت موجب افزایش بهره وری منابع انسانی و سازمانی در محیط شرکت شود.

بی شک ۵S به عنوان موثرترین رهیافت و ستونی استوار در ساختمان عملیات اصلاحی با بهره گیری از توانمندی های منابع انسانی شرکت می تواند در سرعت انجام کار، افزایش کارایی و اثربخشی ، رضایت ذی نفعان و در نهایت افزایش بهره وری سازمانی نقش موثری ایفا کند.

پس از اجرای پروژه نظام آراستگی محیط کار در شرکت در فاز اول، آنگاه تعیین مسیر دقیق حرکت به سوی آینده ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود تا در سایه انجام آن بتوانیم مدیرانی همدل و هدفمند و کارکنانی با انگیزه به منظور تحقق اهداف شرکت فراهم کنیم. در اجرای این فاز به تبیین و تدوین مولفه هایی چون ماموریت، چشم انداز، اهداف(بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت)، خط مشی و آرمان، ارزش های سازمانی، استراتژی ها و برنامه های عملیاتی شرکت پرداخته خواهد شد.

نظام مدیریت کایزن

وی افزود: در آخرین فاز از اجرای پروژه « در مسیر حرکت بهره وری »، به اجرای « نظام مدیریت کایزن» با استفاده از نظام پیشنهاد ها پرداخته خواهد شد. کایزن که به معنی مدیریت تغییر برای بهتر شدن مستمر است، اصلی ترین دستاورد آن در شرکت، فراهم کردن بستر و شرایط مناسب برای ارائه پیشنهادهای مطلوب در راستای بهبود و افزایش بهره وری شرکت توسط تمامی کارکنان رده های مختلف سازمانی با کمترین هزینه خواهد بود. در این فاز تلاش می شود تا بهبود مستمر، ملکه ذهن مدیران و سایر رده های سازمانی شود و بستر برای افزایش انگیزه در ارائه و اجرای پیشنهادهای مطلوب در سازمان با کمترین هزینه فراهم شود.

ضمناً خاطرنشان می سازد برای اجرای این پروژه در شرکت، ابتدا آموزش های لازم برای تقویت علمی و اصلاح نگرش ذهنی بیش از ۲۰۰ نفر از کارشناسان، روسای ادارات و گروه ها و مدیران و معاونین شرکت، ارائه خواهد شد و سپس با استفاده ازآموزه های نظری و تجارب علمی کارکنان، نسبت به پیاده سازی هریک از تکنیک های آموزش داده شده در مقام عمل به اجرا در خواهدآمد.

مدیریت مصرف انرژی

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان دومین محور اساسی فعالیتهای این شرکت را بر شمرد و گفت:یکی از اهداف بلند مدت و استراتژیک و همچنین کوتاه مدت شرکت برق منطقه ای گیلان، عنایت و توجه ویژه به موضوع مدیریت مصرف انرژی بطور کلی و همچنین مدیریت مصرف انرژی برق بطور خاص در بخش صنایع، خانگی و غیره است، که در این راستا موضوع فرهن گسازی و بستر سازی مدیریت مصرف انرژی برق از طریق برگزاری سمینارها وجلسات آموزشی یک روزه برای شرکتها، نهادها، سازمانهای مختلف در سطح استان گیلان از خرداد ماه سال ۹۵ آغاز و در سال ۹۶ هم ادامه داشته و تا به امروز در بیش از ۲۰ شرکت و سازمان موضوع برگزاری دوره های یاد شده محقق شده است و در آینده نیز بطور مستمر ادامه خواهد داشت و در بخش صنایع سنگین نیز موضوع طرح تعطیلات تابستانی و طرح ذخیره عملیاتی برای ایام پیک تابستان صورت می پذیرد که در سال جاری با موفقیت چشمگیری روبرو بوده است.

سومین محور فعالیت

وی افزود:محور سوم فعالیت اساسی و کلان شرکت برق منطقه ای گیلان، پیگیری و اجرای پروژه های طرح ویژه شبکه انتقال و فوق توزیع استان گیلان است که در این ارتباط حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پروژه خط و پست انتقال و فوق توزیع از اوایل سال ۹۵ کلید خورده است و از آنجائی که احداث پروژه های خط و پست معمولاً بازه زمانی حدود ۱۸ الی ۲۴ ماهه را به خود اختصاص می دهد لذا در سال ۹۵ به میزان ۱۵۰ مگاولت آمپر به ظرفیت نامی منصوبه پستهای فوق توزیع و همچنین ۳۱/۵ کیلومتر مدار به طول خطوط فوق توزیع استان گیلان اضافه شده است که بار مالی این بخش حدود ۴۱/۵ میلیارد تومان (برای سال ۹۵) می باشد ودر ادامه ودر سالجاری و در ایام هفته دولت نیز به میزان ۱۱۰ مگاولت آمپر و ۱۱ کیلومتر مدار خط کابل زمینی ۶۳ کیلوولت اجراء و به بهره برداری رسید که جمع کل بار مالی پروژه های یاد شده از آغاز سال ۹۵ تا به امروز به میزان ۷۲/۵ میلیارد تومان بالغ می شود و در ادامه نیز قرار است تا قبل از پیک تابستان سال ۹۷ پروژه پستهای ۶۳/۲۰ کیلوولت G.I.S توحید گلسار و سلیمانداراب رشت و صومعه سرا و همچنین پست A.I.S سپیدرود رشت هر کدام با ظرفیت نامی ۴۰×۲ مگاولت آمپر (جمعاً چهار دستگاه پست ۶۳/۲۰ کیلولت با ظرفیت نامی ۳۲۰ مگاولت آمپر) تا پیک تابستان سال ۹۷ مورد بهره برداری قرار گیرند که بار مالی چهار دستگاه پست یاد شده به همراه خطوط ارتباطی مربوطه بالغ بر ۱۱۸ میلیارد تومان خواهد بود. گفتنی است که در طی سالهای ۹۵ و۹۶ و تا به امروز جمعاً معادل۵۸۰ مگاولت آمپر به ظرفیت نامی پستهای فوق توزیع گیلان اضافه شده است که این معادل حدود ۸ درصد ظرفیت نامی پستهای گیلان می باشد.

خبر خوب دیگر اینست که جهت افزایش ضریب اطمینان و پایداری شبکه انتقال استان گیلان هم پروژه احداث پست ۲۳۰/۶۳/۲۰ کیلوولت غرب رشت و اتصالات مربوطه واقع در روستای (پس ویشه) با ظرفیت ۱۶۰×۲ مگاولت آمپر و با بار مالی حدود ۱۲۰میلیارد تومان کلید خورده است و همچنین افزایش ظرفیت ترانسفورماتورهای انتقال و فوق توزیع آستارا و خط کابل زمینی ۶۳ کیلوولت مربوطه به طول حدود ۲۰کیلومتر مدار نیز در دست اقدام بوده و از پروژه های اولویت دار شرکت برق منطقه ای گیلان می باشد.

تامین نقدینگی

وی آنگاه به چهارمین محور فعالیتهای شرکت اشاره کرد و گفت:و اما با توجه به رشد فزآینده مصرف انرژی برق و همچنین تغییر الگوی مصرف و عدم امکان تامین نقدینگی مورد نیاز برای انجام پروژه های استان که به منظور افزایش ضریب اطمینان و پایداری شبکه بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر می باشند ناچاراً و از حدود یک سال گذشته موضوع تامین منابع مالی پروژه های انتقال و فوق توزیع استان از طریق برگزاری مناقصه فاینانس بین المللی به ارزش ۵۶ میلیون یورو و همچنین استفاده از تسهیلات بانکی خارجی به ارزش ۱۵۴/۶ میلیون یورو در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با همت و حمایت کلیه مسئولین و سازمانهای ذیربط منتج به نتیجه شود.

انرژی خورشیدی و بادی

مهندس عظیم بلبل آبادی در مورد پنجمین محور کاری شرکت برق منطقه ای گیلان گفت:یکی دیگر از رویکردهای اساسی و کلان شرکت برق منطقه ای گیلان موضوع بکارگیری انرژیهای پاک و تجدید پذیر همانند انرژی خورشیدی و بادی می باشد که در این ارتباط رویکرد بکارگیری و استفاده از سرمایه گذاری خارجی و داخل کشور به منظور احداث ۶۰ مگاوات نیروگاه و تولید برق از انرژی خورشیدی و همچنین ۲۰۰ مگاوات نیروگاه و تولید برق از انرژی بادی در دستورکار قرار دارد.

گفتنی است در استان گیلان از شش نیروگاه فسیلی، آبی و بادی در مجموع ۲۸۱۸ مگاوات انرژی برق تولید می شود که میزان مصرف استان در فصول مختلف سال متغیر است به طوریکه در پیک بار غیر همزمان در ۱۹ مردادماه امسال میزان مصرف استان ۱۷۲۰ مگاوات بود . این در حالی است که در فصل زمستان بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات میزان مصرف کاهش می یابد و مازاد بر مصرف تولید انرژی برق استان گیلان به استانهای همجوار تهران، مازندران، زنجان و آذربایجان ترانزیت می شود و علاوه بر آن از طریق یک خط ارتباطی انتقال انرژی در صورت نیاز با کشور جمهوری آذربایجان تبادل انرژی داریم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.