×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سلول های بنیادی، فرصت جدید حوزه سلامت در گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: در حال حاضر، دانشگاه برای رفع نیازهای بهداشتی درمانی مردم استان، پروژه های مختلفی را در دست اجرا دارد. در این زمینه سلول های بنیادی، فرصت جدید حوزه سلامت در گیلان است.

به گزارش گیلان پیام ،دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای رفع نیازهای بهداشتی درمانی مردم استان و حرکت در مرزهای دانش، پروژه های مختلفی را در دست اجرا دارد و سلول های بنیادی، فرصت جدید حوزه سلامت در گیلان است.

 

وی افزود: در قرن بیستم علم پزشکی در حوزه های مختلف پیشرفت های زیادی داشته است اما هنوز موارد لاینحل زیادی به ویژه در حوزه ژنتکیک و بیماری های ناشی از آن وجود دارد. در این خصوص، با توجه به پیشرفت های اخیر کشور و ظرفیت استان در حوزه علوم بالینی پزشکی می توان گام های موثری برای ارتقای حوزه سلامت برداشت.

 

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک با اشاره به کاربرد سلول های بنیادی، تصریح کرد: سلول های بنیادی پتانسیل درمان بیماری ها را دارد و حتی در مواقعی که معالجه با دارو و جراحی امکان پذیر نیست می توان از ظرفیت سلول های بنیادی در استان استفاده کرد.

 

با کمک مهندسی بافت می توان ظرفیت بالایی را برای خدمت رسانی به بیماران صعب العلاج در استان ایجاد کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با توجه به فعال بودن مراکز پیوند کلیه و کبد در گیلان، دانشگاه در صدد است که پیوند مغز استخوان، پیوند قلب، ریه و حتی پوست را در استان راه اندازی نماید. در این راستا، با کمک مهندسی بافت می توان ظرفیت بالایی را برای خدمت رسانی به بیماران صعب العلاج ایجاد کرد و این آغاز یک حرکت رو به جلو می باشد که لازمه آن حمایت مسوولان و استفاده از تمام فعالیت های بین رشته ای در استان است.

 

 

وی از علوم ژنتیک نیز به عنوان یک علم کاربردی در حوزه سلامت یاد کرد و افزود: درمان بیماری های ژنتیک در بسیاری موارد غیرممکن به نظر می رسد این در حالی است که شناخت ژنوم انسانی و دستکاری های ژنتیکی گوشه ای از علم پزشکی است، در بسیاری از موارد منجر به درمان بیماری ها می شود. در این زمینه، استفاده از علم ژنتیک در دوره جنینی می تواند از بروز بسیاری از بیماری پیشگیری کند. در حال حاضر، تلاش دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای راه اندازی کارگروه سلول های بنیادی و کارگروه ژنتیک در استان، یک گام بزرگ در مسیر طولانی علم است.

تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رفع همه نیازهای بهداشتی درمانی مردم استان است

دکتر یوسف زاده با اشاره به طرح های آتی دانشگاه؛ راه اندازی رشته های phd سلولی مولکولی و phd مهندسی بافت و راه اندازی دانشکده فناوری پیشرفته پزشکی در گیلان، خاطر نشان کرد: امروز تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رفع همه نیازهای بهداشتی درمانی مردم استان است به گونه ای که مردم گیلان مجبور نشوند برای دریافت خدمات به خارج از استان مراجعه کنند.

گفتنی است: ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و کارگروه ژنتیک و بیماری های استان گیلان،  با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از اساتید علوم پایه در مرکز رشد و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افتتاح شد./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.