×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فعالیت ۸ کلینیک دیابت و فشارخون تامین اجتماعی در سطح استان گیلان

گیلان پیام/حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، پیرامون روند تشکیل پرونده‌های مزمن در استان گیلان، ابتدا به تعریف این نوع بیماری‌ها پرداخت و اضافه کرد: بیماری‌های مزمن به بیماری‌هایی گفته می‌شود که شروعی آهسته دارند و درعین حال پیش‌رونده هستند. با شیوه‌های درمانی شناخته شده می‌توان روند بیماری را آهسته و از شدت علائم بیماری کم کرد.

وی افزود: پرونده‌های مزمن تشکیل شده در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان شامل بیماری دیابت تیپ یک و دو، فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی و عروقی، افسردگی اساسی، صرع، دوقطبی، اسکیزوفرنی، وسواس، اضطراب، فراموشی یا آلزایمر، هایپو تیروئیدی، آسم و بیماری‌های انسدادی تنفسی هستند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه تعداد کل پرونده‌های مزمن تشکیل شده تا پایان ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۶۴ هزار پرونده است گفت: تعداد پرونده های تشکیل شده در سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۴ هزار پرونده بیشتر تشکیل شده و به عبارتی نزدیک به ۱۱درصد رشد داشته است.

ابراهیمی از خدماتی که این بیماران در استان از آن بهرمند هستند نیز نام برد و اضافه کرد: در دو بیمارستان و ۱۳ مرکز درمانی ملکی تامین اجتماعی استان خدمات تخصصی از جمله ویزیت متخصص و فوق تخصص، ارائه داروهای مورد نیاز، شرکت در طرح‌های غربالگری دیابت و فشار خون، انواع سرطان برست، کلورکتال و سرویکس، انجام سونوگرافی و خدمات رادیو گرافی رایگان برای بیماران بستری و سرپایی در مراکز ملکی سازمان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ارائه خدمات دندانپزشکی در واحدهای دندانپزشکی ملکی، ارائه خدمات آزمایشگاهی و نمونه‌برداری درکلیه مراکز ملکی، انجام تست کرونا و آنفلوانزا در آزمایشگاه تخصصی مولکولی پلی‌کلینیک تخصصی شماره یک رشت و برنامه‌های آموزشی خود مراقبتی برای بیماران مزمن انجام می‌شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان گیلان درباره چگونگی کشف این بیماران و پایش بیماری‌های مزمن بیان کرد: پایش از طریق پیگیری پرونده‌های مزمن و سوابق بیماری و دعوت از بیماران جهت شرکت در غربالگری‌ها با انجام تبلیغات در سطح شهر و اطلاع‌رسانی در سطح مراکز درمانی انجام می‌گیرد.

ابراهیمی ادامه داد: همچنین در کلیه مراکز درمانی استان داروهای مورد نیاز بیماران مزمن موجود است و تحویل بیماران می‌شود.

وی اضافه کرد: در هشت مرکز درمانی تامین اجتماعی استان کلینیک دیابت و فشار خون برقراراست که خدماتی چون آزمایش کنترل قند خون، آزمایش صحت عملکرد اعصاب محیطی، اندازه‌گیری فشار عروق محیطی در کلینیک دیابت بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ارائه می‌کنند. همچنین انجام ویزیت و درصورت لزوم آزمایشات درخواستی، آموزش خود مراقبتی به بیماران و ارائه کتابچه‌های آموزشی فراخور نیاز در کلینیک‌های دیابت استان صورت می‌گیرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان گیلان در خاتمه گفت: با توجه به اینکه کشور در شرایط بحرانی افزایش تعداد سالمندان در سال‌های اخیر و آتی است، پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن و عوارض آن ضروری است تا نسبت به غربالگری، کشف و ارائه آموزش‌های لازم به این قشر نیازمند اقدامات صریح و آنی صورت پذیرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.