×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
معجزه گیاهان دارویی در رفع هیجانات عصبی/ اضطراب و استرس را با دمنوش‌های گیاهی متوقف کنید

 

یک پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد برای کنترل استرس باید از گیاهانی مانند سنبل‌الطیب، گل‌گاو زبان و هوفاریقون استفاده کنند.

به گزارش گیلان پیام، معجزه گیاهان دارویی در رفع هیجانات عصبی/ اضطراب و استرس را با دمنوش‌های گیاهی متوقف کنیدحیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی ؛ درباره سنبل‌الطیب (علف گربه) اظهار کرد: این گیاه طبع (مزاج) گرم و خشک و به سمت معتدل دارد و بیشترین قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است.

وی بیان کرد: والرین از قوی‌ترین ترکیبات آرام‌بخش موجود در سنبل‌اطیب است، از این گیاه برای تسکین درد و درمان بیماری‌هایی مانند اضطراب، تشنج و سردردهای میگرنی استفاده می‌شود؛ مصرف سنبل‌الطیب برای افرادی که دچار بی‌خوابی هستند نیز مفید هست.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: سنبل‌الطیب اختلالات قاعدگی و یائسگی را رفع می‌کند، این گیاه به علت داشتن منگنز نقش موثری در درمان سفیدی مو دارد.

عظمایی تاکید کرد: گیاهانی مانند گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب و بادرنجبویه تاثیر بسزایی در مقابله با اضطراب، استرس، هیجانات قلبی،‌ بی‌خوابی و خواب‌های آشفته دارد.

اضطراب چیست؟

وی تصریح کرد: اضطراب احساس طبیعی در افراد است که هر شخصی در شرایطی از زندگی آن را تجربه می‌کند، اضطراب یا تشویش عبارت است از احساس ناخوشایند و مبهم همراه با هراس و نگرانی با منشا ناشناخته که به سراغ فرد می‌آید.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: در اضطراب فرد اطمینان ندارد و دچار احساس درماندگی و برانگیختن‌ فزیولوژیکی‌ (جسمانی) می‌شود؛ بروز مجدد موقعیت‌هایی که در گذشته استرس‌زا بوده‌اند یا در آنها فرد دچار آسیب‌ شده است اضطراب و استرس را در افراد ایجاد می‌کند.

عظمایی اظهار کرد: همه افراد در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند که عادی است ولی اضطراب شدید و مزمن غیرعادی محسوب می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته اضطراب در زنان، طبقات کم‌درآمد جامعه و سالمندان نسبت به افراد دیگر بیشتر است.

وی بیان کرد:‌ اضطراب شامل ۲ نوع مثبت و منفی است، اضطراب مثبت مانند اضطراب زمان ازدواج و اضطراب منفی مانند نگرانی از بیمار شدن خود یا فرزندان یا  ترس از مرگ آشنایان است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره علائم اضطراب گفت: از جمله علائم اضطراب می‌توان به تپش قلب، بی‌قراری، خستگی، بی‌خوابی، تنگی نفس و اختلال در تمرکز و حافظه اشاره کرد؛ در اضطراب شدید و مزمن فرد احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه دارد از دیگر علائم اضطراب شدید و مزمن می‌توان به تپش قلب شدید، تعریق، لرزش، سرگیجه و از دست دادن تعادل اشاره کرد.

روش‌های درمان اضطراب و استرس

عظمایی درباره درمان اضطراب و استرس تاکید کرد: برخی از موارد اضطراب شدید نیستند و بیماری محسوب نمی‌شوند بنابراین فرد می‌تواند بدون نیاز پزشک آن را درمان کند، به این موارد اضطراب طبیعی می‌گویند که فرد می‌تواند این اضطراب را به خوبی کنترل و برطرف کند. از اضطراب‌های طبیعی می‌توان به اضطراب امتحان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: افراد می‌توانند اضطراب طبیعی را با روش‌هایی مانند دوش گرفتن یا استحمام کردن، تنفس عمیق، صحبت کردن با شخص مورد اعتماد و استراحت در اتاق نسبتاً تاریک کنترل کنند ولی اشخاصی که اضطراب شدید و مزمن دارند مانند افراد دچار فوبیا ( ترس‌های مرضی) باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند. از انواع فوبیا می‌توان به ترس از آسانسور، ارتفاع و محیط‌های بسته اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: گیاهان دارویی زیادی وجود دارند که برای کنترل و درمان اضطراب، استرس، هیجانات عصبی، تپش قلب، سردرد، بی‌خوابی و خواب‌های آشفته استفاده می‌شوند که از جمله این گیاهان می‌توان به سنبل‌الطیب، گل گاو زبان، بادرنجبویه، اسطوخودوس، به‌لیمو و هوفاریقون اشاره کرد.

خواص گل‌گاوزبان

عظمایی تاکید کرد: گل‌گاو زبان طبع گرم وخشک دارد، این گیاه مقوی روح و اعضای رئیسه بدن (قلب، کبد و مغز) است، گل‌گاو زبان حواس پنج‌گانه انسان را تقویت می‌کند. این گیاه یبوست را رفع، کیسه صفرا را باز و اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج می‌کند.

وی تصریح کرد: دَم‌کرده گل گاو زبان برای بیماری‌هایی مانند مننژیت، مالیخولیا، جنون و حواس‌پرتی مفید است، دَم‌کرده این گیاه با سنبل‌الطیب نشاط آور است، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند. افرادی که با خودشان صحبت می‌کنند می‌توانند از دَم ‌کرده گل‌ گاو زبان استفاده کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: گل‌ گاو زبان برای بهبود وسواس فکری، تنگی نفس و درد گلو مفید است؛ این گیاه همچنین رنگ چهره را باز می‌کند؛ افرادی که دچار بی‌خوابی و خواب‌های آشفته هستند باید دَم‌کرده گل‌ گاو زبان را میل کنند.

عظمایی اظهار کرد: گل‌گاو زبان باعث افزایش فشار خون می‌شود به همین علت بهتر است افراد آن را همراه با سنبل‌الطیب یا چای ترش  مصرف کنند. گل‌گاو زبان نباید جوشانده شود.

وی یادآور شد: استفاده بیش از حد و خودسرانه داروهای گیاهی آرامش‌بخش بر سیستم عصبی مرکزی اثر منفی می‌گذارد، افرادی که از داروهای شیمیایی مانند خواب‌آورها، آرامش‌بخش‌ها، ضد اضطراب‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌کنند نباید همزمان با داروهای شیمیایی داروهای گیاهی آرام‌بخش را مصرف کنند، زیرا در این صورت اثر داروهای شیمیایی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید بین مصرف داروهای شیمیایی با داروهای گیاهی آرام‌بخش ۲ تا سه ساعت فاصله باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.