×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
حضور استاندار گیلان در فینال مسابقات کشتی گیله مردی

گیلان پیام/ مسابقات کشتی گیله مردی قهرمانی گیلان و مازندران، شامگاه دوشنبه با حضور دکتر اسدالله عباسی استاندار و جمع کثیری از علاقمندان به این رشته ورزشی محلی در احمدگوراب رشت برگزار شد.
نماینده عالی دولت در گیلان پس از مشاهده دور پایانی مسابقات و به واسطه حضور پرشمار تماشاگران این رشته محبوب بومی و محلی، به مدیر کل ورزش و جوانان استان دستور داد تا مقدمات ساخت سالن اختصاصی کشتی گیله مردی در زمین ورزشگاه سردار جنگل را فراهم نماید.
کشتی گیله مردی یکی از سرگرمی های مردم گیلان و بخشی از مازندران است که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی قدمت آن به هزار سال باز می گردد و برخی ها آن را شیوه ای از نبرد دیلمیان اقوام کهن گیلان زمین می دانند.
شیوه ای از کشتی که در آن کشتی‌گیر، پا در خاک، در آغاز رو به قبله نیایش انجام می دهد و سپس با چرخشی به سمت شرق و خراسان، دست بر سینه می گذارد و از امام هشتم امام رضا علیه السلام برای کُشتی گرفتن کسب اجازه می کند.
آنطور که قدیمی ها و کارشناسان فرهنگ گیلان می گویند؛ در گذشته با صدای ساز و نقاره مردم هر منطقه را برای برگزاری مراسم کشتی گیله مردی خبر می‌ کردند و جمعیت بسیاری هم، دور میدان کشتی جمع می شدند.
برای احیای این ورزش بومی و آیینی آستین ها بالا زده شده و تلاش می شود تا مسابقات این رشته محبوب به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
این کشتی درگذشته پای ثابت بسیاری از عروسی‌ ها، جشن‌ های خرمن، شیلان کشی‌ها، اعیاد مذهبی و پذیرایی از پادشاهان و امیران بوده اما به ‌طور معمول زمان برگزاری کشتی گیله‌ مردی در فصل تابستان و یا پایان کار کشاورزی است.
در کشتی گیله‌ مردی هیچ رده‌ بندی، وزن و محدودیت زمانی برای نبردها وجود ندارد، ولی کشتی گیران می‌توانند اگر نبرد طولانی شد از داور درخواست توقف و استراحت کنند و مبارزان در این کشتی برای پیروزی باید با استفاده از دست، حریف را مجبور به لمس زمین کنند و مشت و پا و لگد زدن ممنوع است.
این رشته ورزشی دی ماه سال ۱۳۹۰ به شماره ۴۱۴ در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسید./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.