×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
تامین آب آشامیدنی ۱۶۵ روستای شهرستان، توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)

گیلان پیام/ دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی که با حضور آقایان دکتر احمدی، سردار آقازاده، مهندس کوچکی نژاد و همچنین مدیرکل آبفای استان و با محوریت بررسی آخرین وضعیت آبرسانی به روستاها و مشکلات فاضلاب شهرستان برگزار شد، با تاکید بر ضرورت افزایش ضریب برخورداری روستاهای مرکز استان از نعمت آب آشامیدنی، عنوان کرد: با جانمایی و تملک زمین برای احداث ۲۵ مجتمع آبرسانی با همکاری شرکت آب و فاضلاب و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، مشکلات ۱۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان که فاقد آب آشامیدنی سالم بوده و یا نیاز به بازسازی تاسیسات و شبکه دارند‌، مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر یک از مجتمع‌های آبرسانی چندین روستا را تحت پوشش شبکه قرار خواهند داد، ضروری است تا با اولویت بندی مناطق درگیر با مشکل تامین آب شرب در حوزه بخشداری ها و نیز روستاهای نوار ساحلی؛ اقدامات لازم صورت پذیرد.
امام پناهی با تاکید بر تسریع در تکمیل خطوط انتقال آب بین بخش‌های تابعه و همچنین خطوط آبرسانی کمربندی شهر رشت، گفت: با تکمیل و بهره‌برداری‌کامل از خطوط انتقال، مشکل کیفیت پایین آب و عدم دسترسی به آب آشامیدنی مناسب در برخی مناطق شهرستان همچنین مشکل آبرسانی به بلوار گیلان و به تبع آن شهر پیربازار مرتفع خواهد شد.
وی افزود: با مطالعه و انجام خط انتقال آب بخش غربی شهر رشت به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر، مشکلات تامین آب شرب مورد نیاز دهستان های لاکان و پسیخان مرتفع خواهد گردید.
فرماندار رشت فرونشست چاه ها، میزان بالای آهن و منگنز که موجب تخریب و انسداد تاسیسات شبکه انتقال می شوند، فرسودگی شبکه توزیع و عدم امکان بازسازی چاه های روستایی به دلیل تک منبع بودن را از عمده موانع در زمینه تامین، تصفیه، انتقال و توزیع آب شرب روستایی عنوان نمود.
در ادامه امام پناهی بازسازی و بهره برداری از مخزن آب گلسرک و انتقال آب از چاه های فلمن امامزاده هاشم به این مخزن، تثبیت فشار دبی آب در دهستان و تثبیت کلر باقیمانده در شبکه را از جمله اقدامات انجام شده در راستای پایداری آب شرب دهستان سراوان برشمرد.
نماینده عالی دولت در مرکز استان با ذکر این نکته که مشکل دفع فاضلاب، مختص به شهر رشت نبوده و سایر شهرهای تابعه نیز با این معضل دست به گریبان می باشند،‌اظهار داشت‌: باید طرح مطالعاتی فاضلاب شهرهای لشت نشاء، کوچصفهان و سنگر با استفاده از اعتبارات شهرستانی در اولویت قرار گیرد تا زمینه استفاده از اعتبارات ملی برای طرح توسعه فاضلاب این شهر ها فراهم گردد.
امام پناهی با اشاره به ضرورت ارتقاء ظرفیت تصفیه خانه فخب متناسب با جمعیت و تکمیل تصفیه خانه مسکن مهر، گفت: برای دستیابی به شرایط قابل قبول باید از ورود فاضلاب های تصفیه نشده شهر و شهرک صنعتی، بیمارستان‌ها و فاضلاب شهری به رودخانه های زرجوب و گوهر رود جلوگیری به عمل آورد.
در ادامه دکتر احمدی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات دسترسی روستاییان به آب شرب با کیفیت و با تاکید بر آمادگی نمایندگان برای کمک در تسریع در پروژه های بهسازی شبکه و خطوط آبرسانی، اظهار داشت: اهمیت تامین آب شرب مناطق نباید موجب غفلت از تصفیه فاضلاب و ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود شود؛ زیرا با نفوذ فاضلاب و آلودگی سفره های زیرزمینی ،آب حاصل از چاه ها نیز حامل آلودگی خواهند بود .
سردار آقازاده دیگر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت استمرار جلسات کارشناسی با هدف شناسایی و دسته بندی مشکلات در حوزه آب آشامیدنی و ساماندهی فاضلاب، تصریح کرد: برای برون رفت از مشکلات آب و فاضلاب شهرستان رشت، نیازمند استفاده از ظرفیت های استانی و پیگیری و اخذ امکانات و اعتبارات ملی هستیم .
وی افزود: در اجرای طرح‌های آبرسانی و دفع اصولی فاضلاب، مناطق جمعیتی مانند نقاط حاشیه شهر رشت و سایر نقاط شهری تابعه، نیازمند نگاه ویژه می باشند تا علاوه بر نگهداری و بهسازی خطوط موجود آبرسانی و شبکه دفع فاضلاب، شاهد مطالعه، بازبینی و اجرای طرح‌های جدید با توجه به نیازها و نرخ رشد جمعیت باشیم.
مهندس کوچکی نژاد یکی دیگر از نمایندگان شهرستان‌های رشت و خمام نیز با تاکید بر لزوم چاره اندیشی عملی برای برطرف نمودن کمبودهای موجود در شهرستان در حوزه آب آشامیدنی و جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب، اظهار داشت: برای کسب نتایج بهتر ضروری است تا تلاش‌ها برای تامین و جذب اعتبارات از منابع مختلف نظیر ماده ۵۶، تبصره های مختلف و اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری سرعت بیشتری یابند.
وی افزایش اختصاص منابع مالی از محل اعتبارات استانی به پروژه های آب آشامیدنی و فاضلاب شهرستان را امری موثر در تسهیل امور برشمرد.
کوچکی‌نژاد با ذکر این مطلب که هر یک از مجتمع‌های آبرسانی قرارگاه امام حسن(ع) چندین روستا را تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار خواهند داد، اظهار داشت: می‌توان با واگذاری زمین‌های مازاد آبفا در روستاهای تحت پوشش هر یک از مجتمع‌های آبرسانی، زمین مورد نیاز برای اجرای طرح را در اختیار قرارگاه امام حسن(ع) قرار داد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.