×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تا ۱۰ سال آینده تمامی منازل مسکونی روستایی گیلان مقاوم‌سازی می‌شود

گیلان پیام/حامد دائمی جفرودی روز سه شنبه همزمان با سالروز زلزله دلخراش رودبار در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از ناهنجاری‌هایی که در مسکن شهری وجود دارد بافت‌های ناکارآمد و فرسوده و حاشیه نشینی در شهرهاست که بیشتر به علت مهاجرت روستائیان به شهرها این پدیده بوجود می‌آید که همه این عوامل نشان می‌دهد باید به مسکن روستایی توجه کنیم.
وی گفت: مسکن روستایی برخلاف مسکن شهری، مسکن معیشت محور است و چون مسکن روستایی از قدیم قطب تولید بوده برای نگهداشتن مردم در روستاها باید شرایط مطلوب ایجاد شود که این کار از سال ۸۴ با مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی شروع شد تا از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها کاسته و حتی مهاجرت معکوس به روستاها شروع شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه این بنیاد طبق برنامه قرار است هر سال ۶ هزار واحد مسکونی غیر مقاوم در مناطق روستایی را مقاوم سازی کند، گفت: از مجموع ۲۹۷ هزار و ۶۹۷ مسکن روستایی شناسایی شده استان ۱۶۰۹ هزار و ۳۰۹ واحد مقاوم است که از این تعداد بیش از ۱۰۵ هزار واحد از تسهیلات مسکن روستایی بهره مند شدند.
دائمی ادامه داد: حدود ۱۰۳ هزار واحد مسکونی روستایی در استان نیازمند مقاوم سازی است که ۴۳ درصد واحدهای روستایی را شامل می شود.
وی گفت: از نظر بنیاد مسکن هر واحد مسکونی که در ساخت آن مشخصات کامل فنی آئین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان رعایت نشود، مسکن غیرمقاوم نامیده می شود و نیازمند مقاوم سازی است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان افزود: طرح تسهیلات مسکن روستایی در روستاها افزایش یافته و متقاضیان در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند. وی در این خصوص گفت: طرح تسهیلات مسکن روستایی با سود و کارمزد ۵ درصد و سقف ۲۰۰ میلیون تومان به هر نفر برای احداث مسکن روستایی در سطح روستاهای استان به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: روستائیانی که قصد ندارند از این تسهیلات استفاده کنند می توانند جهت استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.
دائمی با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین های زراعی، باغها و جنگلها مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، ابراز امیدواری کرد تا روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.
سی و یکم خرداد یادآور زلزله مرگبار رودبار است که طی آن تعداد زیادی از هم استانی های عزیزمان جان به جان آفرین تسلیم کردند، زخم های عمیق باقی مانده از زلزله غم انگیز سال ۶۹ رودبار پس از گذشت سالیان طولانی همچنان بر روح و روان مردم گیلان حک شده و با یادآوری صحنه های دلخراش این اتفاق ناگوار غمی جانگداز میهمان قلب های مهربان مردم گیلان زمین می شود.
بی شک این اتفاق ناگوار هرگز از یاد و خاطر هیچ یک از ایرانیان و گیلانیان فراموش نخواهد شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.