×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رضایت شهروندان از کمپین نماشی شهر پاک/ این کمپین در سراسر  ایران منحصربفرد است

پسماندداشتن شهری پاک، جنگلی بدون زباله و رودخانه بدون آلودگی سه هدف مهم مدیریت شهری کلانشهر رشت محسوب می‌شود. برای رسیدن به این اهداف تا وقتی همراهی شهروندان با مدیریت شهری شکل نگیرد و شهروندان برای رسیدن به این اهداف، مشارکتی با شهرداری نداشته باشند رسیدن به آن‌ها دور از دسترس خواهد بود.به گزارش گیلان پیام به نقل از روابط عمومی سازمان پسماند شهرداری رشت، طرح تفکیک از مبدا برای جداسازی زباله‌های‌تر و خشک یکی از روش‌های مورد تایید کار‌شناسان در سراسر جهان است. با اجرای این طرح زباله‌های‌تر برای بدست آوردن کود و یا منبع انرژی و زباله خشک برای بازیافت به عنوان دو منبع اقتصادی شناخته می‌شوند.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت نیز از سال گذشته به طور جدی به اجرای طرح تفکیک از مبدا در شهررشت اقدام کرده است. بعد از گذشت یکسال از اجرای طرح، این سازمان تصمیم گرفت تا با یک طرح فرهنگی شهروندان را به مشارکت در این طرح ترغیب کند. مرتضی عاطفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت که تاکید فراوانی بر استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم به شهروندان دارد نیز هنر نمایش را یکی از زبان‌های موثر در فرهنگ سازی می‌داند.

در همین راستا ۲۵ آذر امسال با حضور هنرمندان عرصه تئا‌تر و سینمای استان گیلان کمپین نمایشی شهر پاک با موضوع تفکیک زباله از مبدا و کاهش تولید زباله در ۲۰ نقطه شهر رشت آغاز شد.

در بخش اول کار۱۵۶ تئا‌تر که در قالب ۱۲ گروه نمایشی که هر گروه ۱۳ اجرا را در سطح محلات مناطق پنجگانه شهرداری برای شهروندان به نمایش گذاشتند و از روز سه شنبه بیست و یک دی ماه نیز بخش دوم کار آغاز شده است و تا ۷ بهمن ادامه خواهد داشت.

صادق رجبی مسئول امور فرهنگی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت درباره این کمپین توضیح می‌دهد: هر گروه نمایش در طی دو روز ده نمایش در مناطق یک و سه شهرداری اجرا کرد. در سری دوم اجرا‌ها سه روزه شد و مناطق دو، چهار و پنج نیز به مکان‌های نمایش اضافه شدند.

وی اضافه می‌کند: کار به نوعی تقسیم شد که صبح‌ها در محلات و بعد ازظهر در علم الهدی اجرا‌ شد و اجراهای خیابان علم الهدی مخاطبان بیشتری داشت.

البته در همین دوره هم سعی شده بود تا در انتخاب زمان و مکان‌های نمایش بهترین تصمیم گرفته شود. رجبی می‌گوید: با توجه به تجربیاتی که در دهه اول به دست آوردیم، مکان و زمان برخی نمایش‌ها را که از قبل پیش بینی شده بود برای بدست آوردن مخاطبان بیشتر تغییر دادیم.

اما کار‌شناسان سازمان پسماند نیز در کنار هنرمندان تلاش کردند تا کمک بیشتری به نمایش‌های آموزشی داشته باشند. رجبی با اشاره به گفتگوی کار‌شناسان با شهروندان می‌گوید: گاهی بعد از اجرا یک ساعت در محل باقی می‌ماندیم و با مردم صحبت می‌کردیم. وی ادامه می‌دهد ما آموزش چهره به چهره را فراموش نکردیم و همزمان در حین نمایش بروشور، پلاستیک‌های مخصوص زباله‌ خشک را در بین مردم توزیع می‌کردیم. البته وی به سرعت اضافه می‌کند که ما می‌دانیم که آموزش لحظه‌ای جواب نمی‌دهد و کار فرهنگی نیاز به زمان دارد.

وی با بیان اینکه این نمایش‌ها می‌تواند مانند شوک عمل کند، می گوید: از اهرم نمایش استفاده کردیم تا ببینیم آیا این شوک در میزان مشارکت شهروندان در طرح ، تغییری به وجود می آورد یا نه.

رجبی با اشاره به محتوای نمایش های اجرا شده توضیح می دهد: بسیاری از این نمایش‌ها رفتار بد ما را نشان می‌دهد و در واقع با زبان طنز بدی‌ها را واکاوی می‌کنیم و خودمان به خودمان نهیب می‌زنیم.

وی اضافه می‌کند: غالب کار‌ها در بخش دوم با رویکرد طنز خواهد بود. اما این پایان کار نخواهد بود. رجبی همچنین از اجرای کار برای مخاطبان کودک نیز خبر داد. وی می‌گوید: بعد از این نمایش‌ها اجرای کار کودک نیز در مدارس و مهدکودک‌ها در دستور کار ما خواهد بود.

کاری منحصربفرد در ایران

حمیدرضا علیزاده یکی از کارگردان‌های کمپین نمایشی شهر پاک است که به همراه دیگر هنرمندان از زبان تئا‌تر برای انتقال مفاهیم مورد نظر سازمان پسماند استفاده می‌کند.

وی می‌گوید: نمایش خیابانی ارتباط خوبی با مردم برقرار می‌کند و از آدم‌های عادی تا افراد فرهیخته همه می‌توانند مخاطب این نمایش باشند.

وی که کارگردانی دو نمایش آقای زباله و زباله گرد‌ها را در این کمپین‌ها انجام داده است، بازخور نمایش‌ها را خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: واکنش‌های مردم نشان می‌داد که توانسته بودند ارتباط مناسبی با نمایش‌ها داشته باشند.

علیزاده با انتقاد از شیوه خرید و استفاده از چندین پلاستیک در زندگی روزمره می‌گوید: به همراه گروه نمایشی پلاستیک های مخصوص جمع آوری پسماند خشک به رنگ آبی توسط سازمان مدیریت پسماند را بعد از نمایش در بین مردم پخش کردیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر در طول روز هر کدام از ما چند پلاستیک از زباله‌ها کم کنیم کمک زیادی به کاهش تولید زباله انجام می‌دهیم.

علیزاده رویکرد شهرداری را مثبت عنوان می‌کند و می‌گوید: شهرداری در یک اقدام مثبت توانست از هنر نمایش به نفع اهدافی که دارد استفاده کند امیداریم بقیه سازمان‌ها به خصوص برای بخش آموزشی و پرورشی از هنر نمایش استفاده کنند.

وی همچنین گستردگی کار را منحصربفرد توصیف می‌کند و معتقد است چنین کاری در ایران انجام نشده است. این کارگردان گیلانی اضافه می‌کند: در واقع رشت یکبار دیگر عنوان اولی را به خود اختصاص داد.

علیزاده البته منکر وجود ضعف در نمایش‌ها نیست.  وی می گوید: در هرکار اولی طبیعتا نقاط ضعفی وجود دارد که می‌تواند در کارهای بعدی برطرف شود.

حال تمام شهروندان در برگشت به خانه از نمایش هایی  تعریف می کنند که آنها را به انجام تفکیک زباله تر و خشک تشویق می کرد. همان چیزی که برای ایجاد یک فرهنگ فراگیر لازم است؛ شنیدن و دیدن، گفتگو، تفکر و انتقال به دیگران./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.