×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
هماهنگی بین دستگاه ها مانع از واردآمدن خسارت های سنگین در زمان بحران می شود

بحرانمدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به نقش موثر هماهنگی دستگاه های اجرایی، این مهم را مانع از واردآمدن خسارت های سنگین در زمان بحران دانست.به گزارش گیلان پیام،افشین عزیزی گفت: در بارش های اخیر، مشکلاتی برای زیرساخت ها بوجود آمد و خسارت هایی هم وارد شد اما به دلیل هماهنگی بین دستگاه ها ، مشکلات مردم در کمترین زمان ممکن و در عرض چندین ساعت برطرف شد.

وی با اشاره به ارتباط هواشناسی با ستاد مدیریت بحران و دستگاه های اجرایی در دو سال گذشته و تاثیر آن در پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز بحران ها افزود: به طور مثال طی دو ماه گذشته در شهر رشت در ۲۰ دقیقه، ۲۰ میلیمتر بارندگی داشتیم که براساس آمار هواشناسی، این میزان بارش طی این مدت زمانی، یکی از شدیدترین بارش ها بوده اما با این وجود، با مشکل خاصی در این زمینه در شهر روبرو نشدیم.

عزیزی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای مقابله با بحران های طبیعی باید مدت ها قبل از وقوع بحران اندیشیده شود، گفت: باید قبل از وقوع بحران های طبیعی، زیرساخت ها و تمهیدات و امکانات لازم را فراهم و برنامه ریزی کرد چراکه در زمان وقوع بحران، کار زیادی نمی توان انجام داد و بیشتر اقدامات و هماهنگی ها باید از قبل انجام شده باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه گام های حرکت ما برنامه محور برداشته می شود، اظهار کرد: با پیش بینی حوادث طبیعی و تمهیدات لازم، هماهنگی های از قبل انجام شده و مشخص شدن وظایف هر دستگاه به تفکیک، تلاش می کنیم تا در بحران ها با مشکلات کمتری روبرو شویم.

وی با اشاره به ضرورت آمادگی زیرساخت ها در بروز مشکلات کمتر در زمان بحران تصریح کرد: طی دو سال گذشته، اقداماتی برای بهبود زیرساخت ها در استان انجام شده و در حال انجام است.

عزیزی یکی از اقدامات در حال انجام در زیرساخت ها را در زمینه مربوط به سیلاب های شهری عنوان و بیان کرد: طی مدت یادشده، اقداماتی در زمینه مهار سیلاب های شهری در شهرهای مختلف از جمله رشت، انزلی، صومعه سرا، فومن، املش، آستانه اشرفیه ، لاهیجان و آستارا با پیشرفت فیزیکی ۲۵ تا ۷۰ درصد در حال انجام است که به آمادگی در مقابله با حوادث کمک می کند.

وی اظهار کرد: در همین راستا، به طور مثال طی دو سال گذشته ۴۰ کیلومتر در شهر رشت و ۱۵ کیلومتر در شهر انزلی لوله گذاری شده که اکنون به همین دلیل با وجود شدت بارش ها در بسیاری از مواقع کمترین خسارت و آب گرفتگی را داشته ایم.

وی همچنین به تشکیل ستاد بحران در شهرداری ها اشاره و اضافه کرد: ستاد بحران به طور جدی در شهرها فعال است و در زمان وقوع بحران، با توجه به مشخص بودن وظایف تمامی دستگاه ها و هماهنگی های انجام شده، هر دستگاه تکالیف خود را انجام می دهد.

عزیزی یکی دیگر از اقدامات مدیریت بحران استان را شناسایی نقاط ضعف و مشکل دار و برطرف کردن آنها عنوان و بیان کرد: راه اندازی و استفاده از ذخایر آب در زمان خارج شدن تصفیه خانه از مدار در زمان بحران و پیش بینی تامین گاز و برق شهرها از چندین شبکه (افزایش رینگ های انرژی) که در صورت قطع شدن برق و گاز شهری از یک شبکه، تامین آن از شبکه دیگر برای آن شهر میسر باشد، از جمله اقداماتی است که برای رفع نقاط ضعف استان در زمینه زیرساخت ها انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای فصل زمستان امسال، فرمانداران موظف شده اند لیست و بانک اطلاعاتی از مشخصات ماشین آلات موجود در هر شهرستان در سه بخش شامل ماشین آلات دولتی، پیمانکاران (بخش خصوصی) و دهیاری ها را برای بهره گیری از این ظرفیت در زمان بحران تهیه و تنظیم کنند.
عزیزی با اشاره به ضرورت بکارگیری از تجارب گذشته برای بحران های آینده اظهار کرد: در بحران برف سال ۹۲ درحالی که تعداد ماشین آلات دولتی اعم از شهرداری ها، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن فقط به ۵۰۰ دستگاه می رسید، با بکارگیری ماشین آلات بخش خصوصی، این تعداد دستگاه در آن مقطع زمانی به یک هزار دستگاه افزایش یافت که استفاده از این تجربه ها، برای زمان وقوع بحران های مشابه پیش بینی شده است.
وی توانمندسازی روستاها برای مقابله با بحران را یکی دیگر از برنامه های این ستاد عنوان و اضافه کرد: در زمان بحران، اولویت با بازکردن راه های شریانی و مشکلات شهری است ولی در عین حال، روستاها با توانمندشدن می توانند در زمان بحران به رفع مشکلاتشان کمک کنند.

وی واگذاری ۱۱۸ دستگاه ماشین آلات نیمه سنگین و سنگین به دهیاری های استان که هفته گذشته با حضور استاندار گیلان انجام شد را در راستای این برنامه ذکر کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با تاکید بر ضرورت تاب آوری مردم در زمان وقوع بحران ها گفت: مردم باید با توجه به پیش بینی های هواشناسی، تمهیدات لازم را بیاندیشند تا در زمان وقوع بحران با مشکلات کمتری مواجه شوند و نیاز به تردد غیرضروری در زمان بحران های طبیعی همچون سیلاب و برف نداشته باشند.
عزیزی همچنین نقش رسانه ها را در کاهش تشدید بحران ها موثر دانست و خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی صحیح، نقش مهمی در کاهش تشدید بحران ها داشته باشند از این رو، از آنها انتظار داریم تا در زمان بحران، به آرامش مردم و کاهش تشدید بحران کمک کنند./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.