×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
از تمام ظرفیت ها برای نهضت بزرگ خدمت به مردم در گیلان استفاده می شود

گیلان پیام/ دکتر اسدالله عباسی غروب جمعه در جلسه شورای اداری گیلان که با حضور آیت الله دکتر رئیسی رئیس‌جمهوری و با حضور اعضای هیأت دولت و مسئولان استان گیلان برگزار شد، ضمن خیر مقدم به رئیس دولت مردمی سیزدهم اظهار کرد: استان گیلان دیار عالمان، عابدان و عالمانی همچون حضرت آیت الله العظمی بهجت فومنی، سردار مبارزه با استعمار و استکبار میرزا کوچک خان جنگلی و هشت هزار شهید سرافراز است.
وی با بیان اینکه مردم گیلان علاقه وافری به آیت‌الله رئیسی دارند و در انتخابات آن را به اثبات رساندند، افزود: گیلانیان سفر رئیس‌جمهوری و هیأت دولت را به فال نیک می گیرند چراکه امیدوارند این سفر منشأ خیر و برکت برای مردم این خطه باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان به توصیه‌های رئیس‌جمهوری هنگام اعتماد هیأت دولت به خود بعنوان استاندار گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش کردیم همکارانمان را از بین جوانان پرشور، انقلابی و ارزشی که آماده دفاع از ارزش های والای انقلاب اسلامی هستند برگزینم.
وی با بیان اینکه دغدغه ها در انتخاب خادمان ملت تعهد، تخصص و ولایتمداری بوده، بیان کرد: ماموریت ما در گیلان براساس منویات دکتر رئیسی، عدالت خواهی، فساد ستیزی و گره گشایی از زندگی مردم و جبران عقب ماندگی های دولت گذشته است.
دکتر عباسی با اشاره به تهیه برنامه ای جامع و برش استانی از برنامه های دولت در گیلان عنوان کرد: صادق الوعد بودن را سر لوحه کارهایمان قرار داده ایم و تلاش خواهیم کرد تا مردم احساس کنند که دولت مردمی سیزدهم با دولت گذشته متفاوت است.
استاندار گیلان در ادامه سخنان خود با بیان چالش ها و مشکلات اساسی این استان، پسماند را اولین چالش جدی استان دانست و تصریح کرد: در حال حاضر تولید روزانه پسماند در استان تقریباً دو هزار تن بوده که در فصل گردشگری این میزان به بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ تن در روز می رسد.
وی با بیان اینکه زباله ها، فقط بصورت سنتی در بخشی از اراضی با ارزش در دل جنگلهای هیرکانی استان دفن می شود، افزود: شیرابه های ناشی از زباله‌ها باعث آلودگی آب های زیرزمینی و همچنین رودخانه های استان که منتهی به تالاب و دریاست، می شود.
دکتر عباسی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی استان و محدودیت اراضی چاره ای جز اصلاح چرخه تولید و تفکیک از مبداء و نهایتاً تبدیل به کمپوست و استفاده از سیستم زباله سوز نیست.
وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان، با برآورد انجام این مهم ۸۵۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۲۰ میلیون دلار ارزی، تهیه و به تصویب رسیده، گفت: پروژه های این طرح احصاء و بخشی در حال اجراست که از رئیس جمهوری درخواست داریم تا عنایت ویژه ای در تأمین منابع بصورت اضطراری داشته باشند.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مسایل حوزه محیط زیست استان، فاضلاب و آبهای سطحی خاطر نشان کرد: شرایط اقلیمی گیلان بگونه‌ای است که امکان مدیریت فاضلاب بصورت جذبی مقدور نیست و بالغ بر ۷۰ درصد از شهرها و روستاهای استان، فاقد شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند.
وی افزود: فاضلاب شهرها و روستاها به صورت مستقیم به مجاری آبی استان اعم از رودخانه ها و آبراهه ها هدایت می شوند و باعث آلودگی رودخانه های استان شده و پیش بینی اجرای این مهم در استان بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان است.
استاندار گیلان اعتبار مورد نیاز جهت اتمام فاضلاب رشت که موجب آلودگی رودخانه های گوهر و زرجوب شده را چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
وی تالاب انزلی را یک زیست بوم طبیعی و ارزشمندی دانست که آوازه جهانی دارد و در حال حاضر به دلیل رسوب گذاری و هدایت فاضلاب و پسماند و گونه مهاجم سنبل آبی در حال خشک شدن است، گفت: این زیست بوم طبیعی محل زیست جانوران مختلف و پرندگان مهاجری است که از اقصی نقاط جهان به این مکان سفر می کنند و به جهت برون رفت از شرایط بوجود آمده خواستار تشکیل ستاد ملی احیاء تالاب بین المللی بندرانزلی هستیم.
دکتر عباسی به اهتمام جدی برای احصاء، طبقه بندی و حرکتدبه سمت حل آن مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن اشاره و اظهار کرد: در این راستا برابر سیاست های دولت مردمی، بازدیدهای میدانی متعددی در حوزه های مختلف به شهرستان های استان داشته ام.
وی تعدد طرح های نیمه تمام و بعضاً رها شده استان را یکی از چالش های مهم استان دانست و گفت: ۶۰۸ طرح با اعتباری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان در استان وجود دارد که در صورت اتمام و بهره برداری بخش قابل توجهی از مشکلات استان مرتفع خواهد شد.
استاندار گیلان با برشمردن تعدادی از طرح ها و پروژه های نیمه تمام این استان، گفت: آزاد راه رشت – قزوین در محدوده شهرستان رودبار با طول باقیمانده حدود ۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد بالغ بر ده سال است که در حال اجراست و به اتمام نرسیده و با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومانی به اتمام خواهد رسید.
وی اضافه کرد: طرح اتصال راه آهن رشت به بندرکاسپین، به طول ۳۵ کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد نیازمند نیازمند اعتباری معادل ۷۵۰ میلیارد تومان است.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه این استان با داشتن ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که ۲۳۸ هزار هکتار آن شالیزار است، از قطب های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود، گفت: وجود این اراضی ضمن تعادل بخشی در بحث امنیت غذایی کشور بخش عمده‌ای از اشتغالزایی استان را شامل می‌شود.
وی به عدم همزمانی فصل بارش و مصرف و همچنین تغییر اقلیم گیلان در سالهای اخیر و خشکسالی اشاره و اظهارکرد: چاره ای جز مدیریت منابع آبی و همچنین ذخیره آب های سطحی در فصول پرباران متصور نیست.
دکتر عباسی با بیان اینکه حق آبه سد سپیدرود به دلیل محدودیت فیزیکی ( رسوب گذاری ) و همچنین خشکسالی در بالادست، محقق نمی گردد، افزود: پروژه های منابع آبی استان شامل سدهای برزگ و کوچک از قبیل سد دیورش، شفارود، لاسک، پل رود و سدهای لاستیکی و آب بندان‌های استان عمدتاً نیمه تمام هستند و هرساله شاهد چالش های کمبود آب زراعی در فصولی زراعی هستیم که حاصل دسترنج کشاورزان نتیجه مطلوب نمی دهد.
وی گفت: در سالهای اخیر در بحث آب شرب شهرها و روستا نیز با مشکل جدی و تنش آبی مواجه هستیم و هرساله با تانکر نسبت به آب رسانی در برخی از روستاها اقدام می شود که انتظار می‌رود دستورات لازم به جهت اهمیت موضوع صادر شود.
وی استان گیلان را از لحاظ تنوع و تعدد وقوع بلایای طبیعی جزء پنج استان نخست کشور عنوان و بیان کرد: بلایایی همچون زلزله، سیل، رانش، لغزش، آتش سوزی جنگلها و مراتع، برف سنگین، تندباد و بادگرم در سنوات مختلف موجب خسارت های گسترده به تأسیسات زیربنایی، اراضی کشاورزی و دامی و همچنین منازل مسکونی شده است.
استاندار گیلان ادامه داد: نیمه تمام ماندن طرح های خسارت دیده ناشی از سیل سالهای ۹۷ و ۹۸ شامل بیش از ۱۰ پل و ابنیه از شهرستانهای مختلف استان است که برای اتمام آن‌ها به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
دکتر عباسی افزود: تعدادی از روستاهای استان در اثر رانش زمین نیاز به جابجایی دارند که خواستار صدور دستورات ویژه هستیم.
وی با بیان اینکه در راستای تحقق اهداف قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، نیازهای تسریع در تولید مسکن در گیلان را برشمرد و افزود: انتظار می‌رود مبلغ تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر رشت مانند کلانشهرها به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان با توجه به افزایش هزینه های ساخت در شهر رشت و دیگر شهرهای استان افزایش پیدا کند.
نماینده عالی دولت در گیلان تأمین اعتبار لازم جهت خریداری اراضی مورد نیاز طرح جهش مسکن بدلیل شرایط خاص استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و گفت: موافقت تبدیل وام مسکن مهر به نهضت ملی و تخصیص تسهیلات نهضت ملی به پروژه های باقیمانده و در حال تکمیل مسکن مهر ( ۲۰۰ واحدی ماسال، ۱۰۰۸ واحدی منجیل، ۲۰۰ واحدی لوشان، فومن، رودبار) و تخصیص تسهیلات با سود یارانه ای به متقاضیان بافت فرسوده، از جمله این نیازهاست.
استاندار گیلان در ادامه به مشکلات حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان اشاره و اظهار کرد: در حوزه درمان بیمارستان های موجود در استان بدلیل قدمت با ظرفیت های اندک درحال ارائه خدمات هستند و عمر تعدادی از بیمارستان‌ها همچون پورسینا بالغ بر یکصد سال است.
دکتر عباسی با اشاره به اینکه در بحث آموزش پزشکی پروژه مجتمع دانشگاهی پردیس لاکان با پیشرفت فیزیکی۳۰ درصد بیش از ۲۵ سال هست نیمه کاره است، افزود: هم اکنون بخشی از رشته های پزشکی و پیراپزشکی در مکان‌های دیگری بصورت استیجاری مستقر هستند.
وی اضافه کرد: در بخش تجهیزات و نیروی انسانی اکثر مراکز درمانی به دلیل نبود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی قادر به ارائه خدمات مطلوب نیستند.
وی خواستار تأمین منابع لازم جهت اتمام پروژه های درمانی نیمه تمام استان، شامل بیمارستان جایگزین پورسینا، رازی، شفا و همچنین تبدیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان به ۱۰۰۰ تختخوابی جنرال، جذب و تأمین تجهیزات شامل ۷ دستگاه MRI ، ۲ دستگاه CT اسکن و افزایش سهمیه داروهای ضروری شد.
نماینده عالی دولت در گیلان در بخشی دیگری از سخنان گفت: قدمت بالای شبکه توزیع برق استان به دلایل متعدد از جمله رطوبت بالا که باعث خوردگی و پیری زودرس تجهیزات شبکه می شود، مشکلات زیادی در این زمینه برای مردم بوجود آورده است.
وی تعیین تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت است را از دیگر چالش های فعلی استان برشمرد و گفت: عمده اراضی استان، در بحث اصلاحات ارضی، به زارعین واگذار شده و بدلیل عدم همکاری مالکین در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی، عموماً فاقد سند مالکیت و عمدتاً دارای نسق زارعانه هستند.
وی اضافه کرد: براین اساس در حال حاضر بالغ بر ده هزار واحد مسکونی در استان با مشکل دریافت انشعابات مواجه هستند.
نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطرنشان کرد: باتوجه به شعار راهبردی دولت مردمی ایران قوی، مبنی بر “ایجاد تحول اقتصادی” و “بهبود وضعیت معیشت مردم”، “برنامه جهادی توسعه اقتصادی گیلان”، مبتنی بر استفاده از ظرفیت های بالقوه استان، در جهت افزایش درآمد خانوار و گسترش عدالت و رفاه اجتماعی تدوین شده است.
دکتر عباسی با بیان اینکه براساس سیاست های اصولی دولت مردمی مبنی بر “کار میدانی” یکی از برنامه های اصلی مدیریت استان، حضور میدانی در میان واحدهای تولیدی و استماع مشکلات تولیدکنندگان و “تصمیم گیری در صحنه” بوده است، گفت: تاکنون از ۵۵ واحد صنعتی، کشاورزی و گردشگری بازدید و تصمیمات لازم در محل کار بنگاه اقتصادی اخذ شده است.
وی از تشکیل ستاد احیاء و فعالسازی واحدهای تولیدی با شش برنامه اصلی استان در حوزه اقتصادی خبر داد و اظهار کرد: راه اندازی تعداد ۳۸۳ واحد راکد و غیر فعال که قابلیت احیاء دارند (از مجموع ۹۰۵ واحد غیرفعال استان)، راه اندازی و بازگشت به تولید ۱۰۵ واحد تحت تملیک و جانشینی بانکها، به ظرفیت کامل رساندن دو هزار و ۷۳۱ واحد استان که با ظرفیت پایین (از ۱۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت تولید) در حال کار هستند، اتمام یک هزار و ۷۲ طرح نیمه تمام اقتصادی که پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد دارند، افزایش شیفت کاری و توسعه تولید در تعداد ۷۰ واحد فعال استان و تثبیت اشتغال و تولید تعداد دو هزار و ۹۸۵ واحد فعال موجود با تامین سرمایه در گردش لازم از این برنامه ها است.
وی تصریح کرد: با انجام شش برنامه راهبردی، تعداد ۸۶ هزار فرصت شغلی جدید در طی سه سال در استان ایجاد و تعداد ۴۴ هزار شغل موجود نیز تثبیت خواهد شد تا به هدف برنامه که نرخ بیکاری ۸ درصد و نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد است، برسیم.
وی افزود: این مهم با سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و تسهیلاتی بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش قابل انجام خواهد بود.
استاندار گیلان از هدف گذاری ایجاد ۲۳ هزار و ۴۳۰ شغل جدید برای سال ۱۴۰۱ توسط استان خبر داد و از رئیس جمهوری خواست تا با تسهیلات مورد اشاره توسط بانکها و نیز تسهیل شرایط واگذاری و اقاله واحدهای تولیدی توسط بانکها و خروج از بنگاه‌داری است، موافقت کند.
دکتر عباسی بهبود فضای کسب و کار را در رأس برنامه های اقتصادی دولت در حوزه سرمایه گذاری دانست و گفت: در نخستین روز معارفه به دستور مقام عالی وزارت کشور، تهیه اطلس سرمایه گذاری، راه اندازی و با ایجاد پنجره واحد کسب و کار و صدور مجوزهای بی نام سرمایه گذاری که ظرف ۹۰ روز پیش‌بینی شده بود طی کمتر از ۴۵ روز به اتمام رسید.
وی افزود: در این راستا تا کنون صدور مجوز بی نام برای ۵۲ طرح سرمایه گذاری به انجام رسیده و از طریق سایت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قابل دسترس سرمایه گذاران بوده و هدف گذاری صدور ۵۰۰ مجوز بی نام سرمایه گذاری نیز در سال آینده انجام شده است.
وی یکی دیگر از برنامه های اقتصادی دولت مردمی را افزایش درآمد ارزی و کاهش اتکا به بودجه نفت دانست و گفت: استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی و مناطق ویژه اقتصادی آستارا و لاهیجان و تکمیل زیرساختهای حمل و نقل ترکیبی از اصلی ترین برنامه های استان است.
استاندار گیلان بیان کرد: با اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین و نیز تکمیل راه آهن رشت- آستارا و تکمیل کریدور شمال- جنوب و با استفاده از ظرفیتهای تفاهم نامه اوراسیا، استان گیلان قابلیت رسیدن به هدف گذاری صادرات دو میلیارد دلاری را در افق سه ساله خواهد داشت.
وی افزود: این امر مستلزم تکمیل زیرساختهای بندری، ساخت یا خرید کشتی های رورو واگن بر و کامیون بر، ساخت پل جدید مرزی در آستارا و نیز لایروبی بنادر برای پهلوگیری کشتی های سنگین خواهد بود.
دکتر عباسی با بیان اینکه اقتصاد گردشگری همزمان با کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: در این راستا تکمیل زیرساختهای اقامتی و ثبت آثار ملموس و ناملموس گیلان از جمله ثبت جهانی ماسوله به عنوان شاهکار معماری جهان پس از سالها در آینده نزدیک انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش تولیدات کشاورزی از جمله برنج، چای، مرغ و گوشت و آبزیان، زیتون، کیوی و مرکبات، ابریشم، فندق، گیاهان دارویی، بادام زمینی، زراعت چوب، گل و گیاه و صادرات محصولات فرآوری شده نیز برنامه عملیاتی برای رسیدن به ۵/۳ میلیون تن محصولات کشاورزی تهیه شده که حداقل ۱ میلیون تن از این تولید قابلیت صادرات به بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری حوزه CIS را خواهد داشت.
وی از تدوین برنامه راهبردی پایداری محصول چای در افق ۵ ساله خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تنها ۲۵ درصد نیاز کشور به چای در داخل تولید می شود، در این برنامه جهت افزایش تولید برگ سبز چای از ۳۰ هزار تن فعلی به ۵۰ هزار تن، احیاء ۶۰۰۰ هکتار باغ رها شده و افزایش درآمد ۵۰ هزار خانوار چایکار ، نیاز به ۹۰۰ میلیارد تومان طی برنامه ۵ ساله از محل عوارض واردات چای خارجی خواهد بود.
استاندار گیلان در ادامه گفت: برای خودکفایی در تولید برنج نیز با توجه به اینکه از ۳ میلیون تن مصرف کشور، ۲/۲ میلیون تن آن در داخل و عمدتاً در استانهای شمالی تولید می شود، برنامه ۴ ساله ای برای خودکفایی در این محصول استراتژیک با تزریق اعتبار و تسهیلات مورد نیاز برای افزایش عملکرد، کشت دوم، ترویج ارقام جدید، ایجاد مراکز بانک نشاء و… تهیه شده تا کشور از واردات این محصول و خروج سالیانه ارز بی نیاز شود.
دکتر عباسی همچنین نوغانداری را به عنوان یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی، تامین کننده مواد اولیه صنعت فرش و منسوجات ابریشمی عنوان و اظهار کرد: کارخانه نوغان و ابریشم صومعه سرا و لنگرود حسب دستور آیت‌الله رئیسی راه اندازی شد اما همچنان برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجهند.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه کارخانه ابریشم صومعه سرا در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: تولید پیله ابریشم از پنج هزار و ۲۰۰تن پیله در سال ۷۹ که در اوج شکوفایی قرار داشته، در حال حاضر پس از دوره افول به یک هزار و ۷۰۰ تن در کشور رسیده است.
وی گفت: با توجه به افزایش اشتیاق نوغانداران به موجب خرید توافقی پیله ابریشم و تامین نهال توت اصلاح شده، کمیته احیای نوغان در استان تشکیل و طرحی ۵ ساله برای افزایش تولید تا دو هزار تن و اشتغال ۷۰۰ نفر تهیه شده که نیاز به تسهیلات کم بهره تا سقف ۵۰ میلیارد تومان دارد.
دکتر عباسی، تولید شیلات و آبزیان را از جمله فعالیت های با قدمت طولانی در گیلان دانست و گفت: این استان رتبه دوم تولید آبزیان و رتبه اول تولید ماهیان خاویاری در کشور را داراست.
وی بیان کرد: برنامه تحولی در حوزه شیلات برای تولید چهار هزار تن گوشت خاویاری و ۴ تن خاویار در استخرهای خانگی و پرورش ماهی در قفس تهیه شده که تسهیلاتی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.
وی ادامه داد: در جهت حمایت از جامعه ۴ هزار نفری صیادان استان، کاهش حق بیمه صیادان تعاونی های پره، از ۲۷درصد به ۱۷%درصد از محل هدفمندی یارانه ها مورد انتظار است.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر صادرات خاویار استان یک هزار کیلو گرم به ۲۴ کشور دنیا و قیمت هر کیلوی آن هفت هزار تا ۱۲هزار دلار (معادل حداقل ۱۰۰ بشکه نفت) است و همچنین در حوزه بازسازی ذخایر ژنی گونه ها و تحقیقات در موسسه بین المللی تاسماهیان نیاز به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تملک دارائی های سرمایه ای وجود دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان گفت: هم اکنون تعداد ۵ شهرک کشاورزی در شهرستان های سیاهکل، انزلی، ماسال، شفت و رضوانشهر با اشتغالزایی یک هزار و ۴۰۰ نفر در دست اجراست.
دکتر عباسی افزود: سرمایه گذاری لازم برای تکمیل زیرساختهای داخلی و گلخانه ها دو هزارمیلیارد تومان بوده و به همین منظور تامین تسهیلات بانکی ارزان قیمت به مبلغ یک هزار میلیارد تومان و تامین اعتبارات زیرساختها به مبلغ یک هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.
وی افزود: سایت نفتی سردار جنگل به عنوان یکی از ذخایر بزرگ نفت و گاز کشور با ۵/۲ میلیون بشکه نفت، یکی از طرحهای کلان ملی است که انتظار داریم در دولت سیزدهم این طرح که سالها به بوته فراموشی سپرده شده بود احیا شود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از نیازهای اساسی استان برای توسعه تولیدات دانش بنیان، تسهیل و تسریع در ساخت پروژه شهرک علم و فناوری و کارخانه نوآوری استان است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.