×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
لزوم تخصیص اعتبار به پروژه‌های پسماند شهر رشت در بودجه سال ۱۴۰۱

گیلان پیام/ سید امیر حسین علوی شهردار رشت در جریان بازدید اعضای کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس از سایت لندفیل سراوان و رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت که به همراه رئیس مجمع نمایندگان گیلان، نمایندگان مجلس، اعضای شورا و سایر مسئولان استانی انجام شد، اظهار داشت: در سایت لندفیل سراوان نه تنها زباله شهر رشت بلکه بخش وسیعی از زباله‌های پهنه جلگه استان دفن می‌شود.
شهردار رشت عنوان کرد: متاسفانه در طی چند دهه اخیر اقدامات لازم برای حل چالش محل دفنگاه زباله سراوان و جلوگیری از نفوذ شیرابه‌های آن به سفره‌های آب‌ زیرزمینی، رودخانه‌های شهر رشت، تالاب بین المللی انزلی و در نهایت دریای خزر صورت نگرفت. به همین دلیل این معضل امروز به یکی از بحرانهای امنیتی و زیست محیطی رشت و استان گیلان تبدیل شده است.
علوی با بیان اینکه روزانه بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تن زباله به سایت لندفیل سراوان وارد و دفن می‌شود از نارضایتی شدید مردم این منطقه از وضع موجود و تخریب محیط زیست سخن گفت و ابراز داشت: به جهت دفن این حجم وسیع زباله در سراوان هر ثانیه حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر شیرابه سمی وارد محیط زیست می‌شود.
وی در مورد کارخانه کود آلی هم توضیحاتی ارائه داد و افزود: دو خط این کارخانه هم‌ اینک مشغول فعالیت است و دو خط دیگر هم بایستی به ظرفیت این مجموعه اضافه شود، همچنین هزار تن زباله به این کارخانه ورود می‌کند و تقریبا ۵۰۰ تن هم خروجی دارد که این مقدار خروجی به همراه زباله خام سایر شهرستانها باید در این مکان با راه‌اندازی پروژه زباله‌سوز ۶۰۰ تنی سوزانده شود.
شهردار رشت ادامه داد: برای تکمیل پروژه زباله‌ سوز رشت، اورهال کارخانه کود آلی، راه‌اندازی تصفیه‌ خانه شیرابه، نجات رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت و تخصیص اعتبار برای این اقدامات در بودجه سال ۱۴۰۱ دست یاری و استمداد به طرف همه مسئولان و متولیان خصوصا نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه دراز می‌کنیم.
علوی با بیان اینکه معضل لندفیل سراوان مشکلی منطقه‌ای و استانی نیست بلکه یک چالش بزرگ ملی محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: امیدواریم سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به گیلان و بازدید ایشان از سایت سراوان و دو رودخانه آلوده رشت برای این شهر، منطقه سراوان و کل استان گیلان منشأ اثر واقع شود زیرا ما برای عبور از این چالش به کمک و همیاری همه دستگاهها و قوای سه‌گانه نیازمندیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.