×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
جزئیات تازه مصوبه برقی دولت/‌۸۸ درصد مشترکان مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند

گیلان پیام/مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن بیان تغییرات نظام تعرفه‌گذاری برق با اشاره به الگوی مصرف تعیین شده در مصوبه جدید هیئت دولت، اظهار داشت: الگوی مصرف در ماه‌های غیر گرم مناطق عادی برابر ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه بوده و این میزان در ماه‌های گرم مناطق عادی که خردادماه تا شهریورماه است به ۳۰۰ کیلووات ساعت در یک ماه می‌رسد.
سخنگوی صنعت برق ضمن تاکید بر اینکه الگوی مصرف نسبت به گذشته تغییر نکرده است، گفت: مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نمی‌شوند و کماکان نظام تعرفه‌گذاری مصوب سال ۱۳۹۷ برای این مشترکان لحاظ خواهد شد.
*تعرفه برق مشترکان کم مصرف تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی رایگان شد
مدیر‌عامل‌ شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا مشابه طرح برق امید که همه مشترکان کم مصرف به جز سکونتگاه‌های غیر رسمی و خانه‌های خالی مشمول هزینه برق رایگان می‌شدند، در مصوبه جدید نیز این اتفاق رخ خواهد داد؟ بیان کرد: دولت بر اساس بند (ی) تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مکلف به اصلاح نظام تعرفه‌گذاری برق بود، بر همین اساس مطابق تکلیف مجلس شورای اسلامی مشترکان کم مصرف با قید اینکه تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باشند مشمول تعرفه رایگان هزینه برق خواهند شد.
این مقام مسئول در بیان تغییر الگوی کم مصرفی در مصوبه جدید دولت تاکید کرد: در مصوبه قبلی، الگوی کم مصرفی در مناطق عادی برای ماه‌های غیر گرم معادل ۸۰ کیلووات ساعت در ماه و در دوره گرم معادل ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه بود اما مطابق مصوبه جدید هیئت دولت، الگوی کم‌مصرفی برابر ۵۰ درصد الگوی مصرف تعیین شده است، به عبارت دیگر در حال حاضر الگوی کم مصرفی مناطق عادی در دوره غیر گرم برابر ۱۰۰ کیلووات ساعت و در دوره گرم معادل ۱۵۰ کیلووات ساعت است که در فصل گرم الگوی کم مصرفی ۱٫۵ برابر شده و افراد تحت پوشش بیشتر می‌شوند.
*جزئیات پاداش در نظر گرفته شده برای مشترکان خوش مصرف
رجبی مشهدی، در بیان بخش دیگری از مشوق‌های مصوبه جدید هیئت دولت در حوزه تعرفه‌گذاری برق گفت: مشترکانی که در ۴ ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه قرار دهند یا اینکه نسبت به سال قبل کمتر برق مصرف کنند، از پاداش مدیریت مصرف بهره‌مند می‌شوند.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به جزئیات این تشویق در نظر گرفته شده گفت: اگر مشترکی در فصل گرم ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرده و به دنبال آن ۱۰۰ کیلووات ساعت زیر الگوی از برق استفاده کند، از یک پاداش کم مصرفی برابر نرخ اولیه پایه معادل ۴۰ هزار تومان به اضافه ۲۰ هزار تومان بستانکاری برای مصرف زیر الگو بهره‌مند خواهد شد.
*ساماندهی کنتورهایی که چند واحد مسکونی را پوشش می‌دهند
وی در تشریح این مسئله که هدف مصوبه جدید دولت فقط کاهش مصرف مشترکان برق است، ادامه داد: دستور العمل اجرای این طرح برای کنتورهای برقی که چند واحد مسکونی را پوشش می‌دهند، در آینده تدوین خواهد شد و این مشترکان نگران میزان مصرف کنتور خود نباشند.
رجبی مشهدی در بیان افزایش قیمت‌های اتفاق افتاده برای مشترکان پرمصرف در مصوبه جدید هیئت دولت گفت: دقیقا مصرف مازاد الگوی مصرف عنوان شده در مصوبه هیئت دولت مشمول افزایش تعرفه خواهد شد و میزان مصرف کمتر از الگوی مشترکان پر مصرف مشابه سایر مشترکان تعیین می‌شود.
*صفر تا صد تعرفه برق پرمصرف‌ها در تعرفه‌گذاری جدید
سخنگوی صنعت برق در بیان قیمت خرید تصمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی به اضافه هزینه توزیع برق و سوخت نیروگاهی گفت: این قیمت باید متوسط دوساله باشد که بر اساس برآوردهای اولیه مبلغ مذکور نزدیک به ۴۰۰ تومان برآورد می‌شود.
وی در تشریح جزئیات افزایش قیمت پرمصرف‌ها گفت: مشترکانی که بر خلاف تشویق‌های تعیین شده همچنان به مصرف بالای خود ادامه دهند، از یک تا ۱٫۵ برابر الگوی مصرف در ماه باید ۶۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت بپردازند، همچنین برق مصرف شده بین ۱٫۵ تا دو برابر الگو معادل ۱۰۰۰ تومان و برق مصرف شده مازاد دو برابر الگوی مصرف با نرخ حدود ۱۴۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.
*بیش از ۸۸ درصد مشترکان برق مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند
مدیر‌عامل‌ شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پاسخ به یک انتقاد مبنی بر اینکه چرا تعرفه برق پله‌های مصرف مازاد الگوی مصرف یعنی پله‌های سه، چهار و بالاتر از الگو، افزایش بیشتری را تجربه نکرده است؟ گفت: حقیقت این است که مبانی تعیین شده در گام اول بر اساس کارهای کارشناسی با هدف تشویق مشترکان به مصرف کمتر طراحی شده است تا تامین برق کشور به خصوص در فصل تابستان با محدودیت مواجه نشود.
رجبی مشهدی با بیان اینکه‌ مشترکانی پرمصرفی که مصرف برق خود را کاهش ندهند، مشمول افزایش تعرفه برق خواهند شد، گفت: بر اساس آمار، مشترکان خانگی برق به تفکیک پله‌های مصرف، در حال حاضر مشترکان پرمصرفی که مازاد الگوی تعیین شده در هر منطقه برق استفاده می‌کنند، کمتر از ۱۲ درصد کل هستند و بیشتر از ۸۸ درصد مشترکان برق کمتر از الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.