×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
جدول زمان‌بندی انتخابات مجلس و خبرگان اعلام شد

انتخاباتدبیر ستاد انتخابات کشور جدول زمان بندی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را اعلام کرد.به گزارش گیلان پیام، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزرات کشور علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور، اظهار داشت: هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری به مدت پنج روز و هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی به مدت شش روز تشکیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با آغاز نام نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس، کار بررسی صلاحیت‌ها را از ۲۸ آذر به مدت ۱۰ روز انجام می‌دهند، تصریح کرد: پس از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های اجرایی، بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های نظارت و پس از آن در شورای نگهبان انجام خواهد شد که این روند تا ۵ اسفند ادامه خواهد یافت.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مدت تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان گفت: براساس جدول زمان بندی و طبق ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری، زمان تبلیغات داوطلبان نمایندگی این مجلس از ۲۲ بهمن تا ۵ اسفند به مدت ۱۴ روز تعیین شده است.

وی افزود: زمان تبلیغات برای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند به مدت یک هفته تعیین شده است.

پورعلی مطلق در پاسخ به پرسش دیگری درباره کیفیت تبلیغات انتخاباتی نیز گفت: مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان با ایرادهایی مواجه و به مجلس بازگردانده شد که اگر مجلس آن را اصلاح کند و در شورای نگهبان به تصویب برسد در نحوه تبلیغات انتخاباتی داوطلبان تغییراتی در مقایسه با دوره‌های پیش ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سرفصل‌های روند برگزاری انتخابات طبق جدول زمان بندی افزود: براساس این جدول، زمان بندی برای روند اجرایی انتخابات خبرگان ۷۷ روز و برای مجلس شورای اسلامی ۷۰ روز تنظیم شده و از نظر محتوا نیز دارای تفاوت‌هایی است.

دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: به عنوان نمونه، کار بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری فقط در شورای نگهبان انجام می‌شود، اما این اقدام برای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان انجام خواهد شد.

پورعلی مطلق همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای بیش از ۹۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی انتخابات در مناطق مختلف کشور با هدف تسلط بر مباحث حقوقی، اجرایی، مالی، پشتیبانی و امنیتی خبر داد.

وی گفت: آخرین این دوره‌ها ۱۷ و ۱۸ آذر با حضور بیش از ۱۸۶ نفر از فرمانداران و بخشداران در اهواز با حضور عوامل اجرایی از استان‌های مجاور خوزستان برگزار می‌شود.

پورعلی مطلق افزود: پس از این دوره، ‌ همایش آموزش، توجیهی برای همه عوامل اجرایی انتخابات شامل هیئت‌های اجرایی، ستادهای انتخابات استان‌ها، فرمانداران و بخشداران برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده ۱۶ آئین نامه اجرایی هیئت مرکزی نظارت، اطلاعات داوطبان مجلس خبرگان را به مدت ۳ روز در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهند تا کار بررسی صلاحیت‌ها آغاز شود.

پورعلی مطلق افزود: ‌این شورا نیز از ۶ دی تا ۱۵ بهمن صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را بررسی می‌کند.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز از ۵ تا ۱۴ دی در هیئت‌های اجرایی انجام می‌شود و پس از آن، ‌ بررسی صلاحیت‌ها طبق روال در هیئت‌های نظارت استانی، هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان تا ۵ اسفند ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییر در تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: با احتساب دو نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان البرز، فقط در تعداد نمایندگان خبرگان رهبری تغییر ایجاد و شمار نمایندگان این مجلس از ۸۶ نفر به ۸۸ نفر افزایش می‌یابد.

پورعلی مطلق افزود: در تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتخابات اسفند تغییری ایجاد نمی‌شود و ۲۹۰ نماینده از ۲۰۷ حوزه انتخابیه برگزیده خواهند شد.

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در انتخابات آینده در ۴۳۰ شهرستان، ۲۰۷ حوزه انتخابیه خواهیم داشت که با آرای مردم ۲۹۰ نماینده به مجلس دهم راه می‌یابند. /انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.