×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سازمان تامین اجتماعی بزرگترین خریدار درمان و دومین تولید کننده این خدمت در کشور است

گیلان پیام/ روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان با اعلام این خبر ، ابراز داشت ، در این گزارش آمده است :
خدمات درمانی از بخشهای مهم پوشش های بیمه های اجتماعی است که نقش مهم و تعیین کننده ای در تامین سلامت و پویایی جامعه ایفا میکند و در این بین یکی از سازمان های اثرگذار که این وظیفه را بعنوان بزرگترین خریدار درمان و دومین تولید کننده این خدمت در کشور برعهده دارد تامین اجتماعی میباشد .
دستیابی به هدف تعمیم و گسترش این خدمت بعنوان یک اولویت و تعهد شاخص که خود بمنزله حفظ و ارتقاء سلامت جامعه قلمداد میگردد زمانی به نحو مطلوب امکانپذیر خواهد بود که تمام ظرفیتها و پتانسیل های موجود برای آینده بهتر بکارگیری شود .
از این رو گروه سیاستگذاری و اقتصاد سلامت موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی با همکاری معاونت درمان این مجموعه در تلاش برای تحقق این امر به بررسی فرایندها و اقدامات و تجزیه و تحلیل آماری این حوزه در طی سالهای ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۸ پرداخته است .
سازمان تامین اجتماعی بعنوان بزرگترین بیمه گر سلامت کشور تامین خدمات درمانی بیمه شدگان خود را به شکل کارا ، اثربخش ، بموقع ، عادلانه و جامعه محور همواره از مسئولیت های خود دانسته و در این راستا علاوه بر نقش بیمه گری با خرید و تولید خدمات درمانی در این زمینه گام برداشته است .
دریافت خدمات در مراکز ملکی بدون پرداخت وجه و رایگان ( بغیر از برخی مشاغل ) و در مراکز طرف قرارداد در قبال پرداخت فرانشیز ۳۰ درصد در بخش سرپایی و ۱۰ درصد در بخش بستری انجام میگیرد .
در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۴ میلیون و ۲۰۶ هزار نفر تحت پوشش تامین اجتماعی بوده اند که از این جمعیت ، تعداد ۴۳ میلیون و ۴۷۵ هزار نفر یعنی ۹۸/۳ درصد از پوشش های درمانی و خدمات این حوزه استفاده مینمودند .
رشد افراد تحت پوشش و برخوردار از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ برابر با ۱۶ درصد بوده است .
در سال ۱۳۹۸ بخش درمان غیرمستقیم سازمان از طریق انعقاد قرارداد با ۵۳۷۲ مرکز درمانی ، ۱۹۱۹۷ مرکز پاراکلینیک ، ۲۳۶۲۹ پزشک و دندانپزشک نقش مهم و تعیین کننده ای در نظام سلامت کشور برای جامعه هدف داشته است .
در بخش درمان مستقیم نیز ارائه خدمات با ۷۷ بیمارستان و ۵ دی کلینیک با ظرفیت ۹۳۴۱ تخت به همراه ۳۰۴ درمانگاه و پلی کلینیک ، بعد از وزارت بهداشت و درمان دومین تولید کننده این خدمت در کشور قلمداد میگردد .
میانگین هزینه کل نسخ سرپایی و بستری سال ۱۳۹۸ به نسبت سال ۱۳۹۱ به ترتیب ۵/۴ و ۴/۹ برابر بوده و در این دوره تعداد نیروهای انسانی شاغل با ۱۲/۷ درصد افزایش و کادر پزشکی با ۲۵ درصد رشد همراه بوده است .
شایان ذکر است ارائه خدمات درمانی در سازمان تامین اجتماعی بر اساس قوانین بالادستی از جمله قانون الزام به اجرای بندهای الف و ب ماده ۳ قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ انجام میگیرد و بودجه مربوطه از محل سهم درمان یعنی ۹ درصد از مأخذ محاسبه حق بیمه ( یک سوم از مجموع ) تامین میگردد . /انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.