×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نظارت و کنترل بهداشتی ذبح طیور در بازارچه‌های محلی/ دهیاری‌ها محدوده روستاها را با حساسیت مورد بررسی قرار دهند

گیلان پیام/ علی فتح اللهی فرماندار رشت در جلسه ستاد پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت: سالانه با شروع فصل سرما مهاجرت پرندگان از مناطق مختلف دنیا به ایران، بویژه در گیلان را شاهد هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه استان گیلان با تولید روزانه فقط ۵۰۰ تن گوشت مرغ قطب تولید دام و طیوراست، اگر بیماری‌ای در اثر مهاجرت پرندگان به طیور منتقل شود ضربه بسیار بزرگی را بهمراه خواهد داشت و با توجه به افزایش هزینه‌های سرسام آور در طول دوره کرونا اثرات شکننده این اتفاق نسبت به سنوات گذشته بسیار بیش‌تر خواهد بود.
فرماندار رشت به فروش پرندگان در بازارچه‌های محلی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم استان اصلاً از مرغ کشتارگاهی استفاده نمی‌کنند و تنها مصرف کننده مرغ و پرندگان محلی هستند که در بازارچه‌های محلی ذبح می‌شود و نظارت و کنترل علمی بر آن وجود ندارد.
وی افزود: از طرفی این بازارچه‌ها نماد فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود که تعطیلی آنها اثرات اجتماعی و اقتصادی بسیار منفی در سطح جامعه ایجاد می‌کند و از طرفی بی تفاوتی نسبت به کنترل بهداشت اتفاقات منفی دیگری را رقم خواهد زد، لذا باید با برنامه‌ریزی به گونه‌ای رفتار کنیم تا مشکل جدی برای جامعه ایجاد نشود.
فتح اللهی تولید و پرورش مرغ محلی توسط روستاییان و نبود نظارت بهداشتی را از عوامل سرایت بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان دانست و گفت: هر روستایی در حیاط خود مرغ و جوجه پرورش می‌دهد که مازاد مصرف خود را بفروش می‌رساند از طرفی کنترل و نظارت کیفی همانند کشتارگاه‌ها بر این تولیدات وجود ندارد.
وی افزود: از آنجایی که این بیماری مشترک بین انسان و طیور است و ریسک ابتلا به آن بسیار بالاست نمی‌توانیم از کنار این قضیه بی‌تفاوت بگذریم و نخستین گام برای مقابله با آن، این است که در دهیاری‌ها نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد شود.
فرماندار رشت از دامپزشکی شهرستان خواست که دستورالعمل‌های پیشگیری و کنترل این بیماری را در اختیار بخشداران قرار داده تا اطلاع‌رسانی دقیق به دهیاران و شوراها صورت پذیرد و گفت: به یک نامه اکتفا نکنید و میزان حساسیت نسبت به این بیماری را بالا ببرید.
وی افزود: میزان غیرمتعارف تلفات را تببین کنید، در قالب یک تیم، اماکن خارج از شهر را که احتمال آلودگی در آنجا وجود دارد مورد بازدید میدانی قرار دهید و این بازدیدها را به داخل شهر و بازارهای محلی نیز گسترش دهید.
فتح اللهی ضمن تقدیر از همراهی همیشگی نیروی انتظامی و تأکید بر ضرورت نقش‌آفرینی ناجا در مدیریت مقابله با این بیماری گفت: تدابیر نیروی انتظامی در مواجهه با مشکلات همواره کمترین تبعات اجتماعی را بهمراه داشته است لذا در این مورد نیز همکاری نیروی انتظامی با سایر دستگاه‌ها ضروری است.
وی افزود: از حوزه‌های مهم در انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، حمل و نقل طیور است، لذا می‌طلبد در این ایام توجه ویژه‌ای بر عبور و مرور وسایل نقلیه‌ی فاقد خنک کننده و استاندارهای لازم حمل طیور وجود داشته باشد.
نماینده عالی دولت در پایان نقش آموزش و وضع قوانین بازدارنده را خاطرنشان کرد و از دامپزشکی، محیط زیست و بهداشت شهرستان رشت خواست با ارائه راهکارهایی اهمیت و حساسیت نسبت به همه‌گیری آنفولانزای فوق حاد در پرندگان و و انتقال آن به انسان را به عموم اطلاع‌رسانی کنند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.