×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ابتکار: سازمان ملل برای تغییرات اقلیمی و زیست محیطی ساز کاری انجام دهد

ابتکار۱رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اجلاس آب و هوا در پاریس گفت: کسانی که تعادل طبیعت را به هم زده اند، مسئول بازگرداندن توازن آن هستند.به گزارش گیلان پیام، رئیس سازمان محیط زیست ایران در اجلاس بین المللی اب و هوا در پاریس با ابراز انزجار از  حملات تروریستی اخیر پاریس ، مراتب همدردی ملت ایران را با دولت و مردم فرانسه اعلام کرد.
ابتکار در ادامه گفت: بی شک مقابله با خشونت و افراط گرایی یک عزم جهانی را طلب می کند و جمهوری اسلامی ایران که بارها خود قربانی تروریسم بوده با درک این نیاز جهانی، آمادگی همه جانبه خود را برای مقابله با تروریسم و حفظ صلح و آرامش و ثبات و پایداری در منطقه و جهان اعلام می کند، به خصوص در این مقطع که عده ای از خدا بی خبر و جنایت کار با سوء استفاده از دین رحمانی و صلح طلب اسلام، برای ترسیم تصویری کاملاً غیر واقعی از اسلام تلاش می کنند.
او با اشاره به اینکه در آستانه دستیابی به یک رژیم نوین حقوقی جهانی برای مقابله فراگیر با پدیده گرمایش جهانی هستیم افزود: لازم می دانم، هفت نکته که توفیق توافقنامه پاریس در انتهای cop21 را تضمین خواهد کرد، با شما به اشتراک گذارم.
رئیس سازمان محیط زیست ایران افزود: باید اطمینان حاصل کنیم که توافقنامه آتی، متوازن در همه عناصر شش گانه adp و ذیل اصول و مفاد کنوانسیون تغییرات آب و هوا ، به ویژه اصل « مسئولیت مشترک ولی متفاوت با توانمندی های متناظر» به نتیجه برسد. باید اطمینان حاصل کنیم که توافقنامه آتی، دارای نوآوری در الزامات و ابزارهای اجرا و مبتنی بر رویکردهای تشویقی برای مشارکت همه کشورهای عضو کنوانسیون باشد. صداقت در تعهدات و جبران تعهدات گذشته از امروز تا قبل از سال ۲۰۲۰ کلیدی تلقی می گردد.
باید اطمینان حاصل کنیم که توافقنامه آتی، هیچ کشوری را نادیده نمی گیرد. از آسیب پذیرترین کشورهای کوچک جزیره ای و کمتر توسعه یافته تا کشورهای ثروتمندی پیشرفته.
باید به توافقنامه پاریس درمقابل نسل های حاضر و آتی ببالیم و همگی با افتخار به ان ملحق شویم و صرفاً در پی یک توافقنامه غیر قابل اجرا نباشیم.
باید اطمینان حاصل کنیم که توافقنامه آتی، بر مشارکت داوطلبانه اعلامی کشورهای در حال توسعه در قالب indc، واکنشگرا باشد و این دستاورد مهم همکاری صادقانه کشورهای در حال توسعه را که از سال ۱۹۹۲ تا امروز در پاریس، بی نظیر است، بعنوان بزرگترین سرمایه معنوی این توافقنامه قلمداد و بر روی آن پایه های تلاش های واقع بینانه خود را استوار سازیم. برای کشورهای در حال توسعه همواره indc و برای توسعه یافته ها ndc خواهد بود.
باید اطمینان حاصل کنیم که توافقنامه آتی، ابزار و شتاب لازم برای سیر به سمت اقتصاد کم کربن و مقاوم در برابر تغییرات شدید آب و هوایی را برای همگان و به ویژه کشورهای در حال توسعه اثر گذار، برای سرمایه گذاری خارجی برای تعدیل و سازگاری در خود جای داده باشد. دولت ها در این مورد باید راهبری پیشتازانه ای را عهده دار شوند و بخش خصوصی را به تحرک در آورند.
باید اطمینان حاصل کنیم که توافقنامه آتی، توام با رویکردی منطقی باشد. این نیاز هم اکنون مهمترین نیاز دو هفته آینده است که رهبران سیاسی کشورها در ترسیم « بسته عملی پاریس » (pragmatic paris package) که هر دو مقطع پیش و پس از ۲۰۲۰ را در بر گیرد، مشارکت بلند پروازانه از خود نمایان سازند. بنابراین اعتقاد و حمایت سیاسی راستین طلب می کند.
باید اطمینان حاصل کنیم که توافقنامه آتی، نیازهای بلادرنگ اثر اجرای آنرا در اقتصاد کشورهای در حال توسعه و به ویژه اقدامات واکنشی  و فعالیت های تبعی آنرا در اهداف توسعه پایدار و رشد اقتصادی این کشورها را علاوه بر خسارت و ویرانی مانند پدیده ریزگردها در بر گیرد.
جمهوری اسلامی ایران علاوه به پایبندی به آرمان های ۱۷ گانه توسعه پایدار، اخیرا بسته ۱۵ گانه سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغی رهبری معظم انقلاب را بعنوان تکلیف قانونی خود در سطح قانون اساسی دانسته و آنرا دنبال خواهد کرد. ما اقدامات تعدیلی خود را حتی قبل از ۲۰۲۰ آغاز کرده و برای کاهش میانگین انتشار گازهای گلخانه ای سالانه بالغ بر صد میلیون تن در بازه زمانی ۲۰۳۰- ۲۰۲۱ تلاش خواهیم کرد و در سال افق به ظرفیت دویست میلیون تن خواهیم رساند.
رئیس سازمان محیط زیست ایران تصریح کرد: مایلم مطالب خود را با یک پیشنهاد به خانواده سازمان ملل پایان دهم که شایسته و بایسته است شاهد برآورد تخمینی از اثرات « ردپای کربن » تولید سلاح، کاربرد و اثرات جاری از هرگونه جنگ و نزاع و خشونت باشیم و در صلح و ثبات حیات روبه تعالی را برای نسلهای بعدی هدیه بگذاریم. ما پاریس را شکوفا، ایمن و تاریخ ساز آینده ای نوید بخش می خواهیم./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.