×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان:  آغاز برداشت مرکبات در گیلان

جهاد۱۱ هزار هکتار باغ مرکبات در شرق این استان وجود دارد که پیش بینی می شود امسال ۱۵۰ هزار تن مرکبات از این باغات در گیلان استحصال و به بازار عرضه شود.به گزارش گیلان پیام، حبیب جانساز گفت : همه ساله برداشت مرکبات از نیمه دوم آبان ماه در گیلان آغاز می شود که بین ۳۵ تا ۴۰درصد این باغات از نوع ارقام اصلاح شده و بقیه را ارقام خوش خوراک محلی تشکیل می دهند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به باغداران توصیه کرد: مرکبات را تا قبل از یخبندان زمستانی برداشت کنند و برای اینکه این محصول دچار زدگی و پوسیدگی نشود، آن را در انبارهای فنی و سردخانه ها نگهداری کنند.
وی تولید مرکبات سال گذشته گیلان را ۶۰ هزار تن اعلام کرد و علت کاهش آن را خسارت های ناشی از برف سال ۹۲ و نبود بارندگی کافی در تابستان دانست و اظهار داشت: امسال به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، برداشت مرکبات اعم از نارنگی و پرتقال افزایش دارند و بخش زیادی از مازاد تولید به سایر استان ها صادر خواهد شد.
جهانساز گفت: طبق برنامه ریزی که با همکاری تعاون روستایی گیلان صورت گرفته، بخشی از سهمیه میوه شب عید استان از طریق اتحادیه باغداران تامین می شود.
وی عدم صدور مجوز برای واردات مرکبات، تامین نهاده ها و مبارزه با آفات، پرداخت ۸۵ درصد سهم وام تجهیز باغات مرکبات به سامانه آبیاری تحت فشار، پرداخت یارانه جهت تولید ارقام اصلاح شده و ثبت نهالستان های تولید نهال را از جمله حمایت های دولت از باغداران مرکبات ذکر کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: ۹ نهالستان مرکبات در گیلان به ثبت رسیده و به کشاورزان توصیه می شود نهال های اصلاح شده را از این نهالستان ها تهیه کنند.
به گفته جهانساز، استان گیلان رتبه پنجم تولید مرکبات را در کشور دارد./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.