×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
ما نتوانستیم فرهنگ ایثارگری را در جامعه تقویت کنیم/ لزوم اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با فضای جبهه در میدان شهرداری

گیلان پیام/ علی فتح اللهی فرماندار رشت در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم دفاع مقدس و اربعین ضمن تسلیت و گرامیداشت ایام ماه صفر و پیشاپیش اربعین حسینی و شهادت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش اظهار داشت: نزدیک به ۱۴۰۰ سال قبل در گوشه‌ای از دنیا واقعه ‌ای در یک نصف روز رقم خورد اما همانند یک دانشگاه درسهای بزرگ از خودگذشتگی و ایثار را به همه ما آموخت.
وی افزود: در تاریخ خلقت هرگز سراغ نداریم که کسی برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها نه‌ تنها از خود بلکه ازخانواده و اهل بیت خود نیز گذشت کند، به همین دلیل است که تاسوعا و عاشورا درس ایثار و از خودگذشتگی است.
فرماندار رشت با بیان اینکه اگرچه در ظاهر این جنگ با پیروزی دشمن همراه است اما امروز هیچ نام و اثری از آنان که میخواستند بر دنیا سیطره یابند وجود ندارد، در حالیکه دنیا پر از نام‌های «حسین» و اسامی متبرک اهل بیت است که همیشه ماندگار خواهند بود.
وی راه شهدای عاشورا را ماندگار خواند و گفت: حضور کودک شش ماهه در کربلا را امروز در خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم میبینیم، آنجا که شهید مدافع حرم شهرستان رشت پیش از آنکه تولد فرزند خود را ببیند به مقام رفیع شهادت نائل می‌شود.
فتح اللهی به راه گم کرده‌های واقعه عاشورا اشاره داشت و گفت: جالب است که بسیاری از دشمنان در روز عاشورا غسل شهادت بجا آوردند و با نیتی به ظاهر خدایی علیه بهترین انسان‌های روی زمین جنگیدند و آنها همانهایی بودند که بخاطر طمع دنیا مسیرشان را گم کردند و با وجود همه هشدارها نتوانستند دوباره در مسیر صحیح قرار بگیرند.
وی افزود: اینکه میگویند «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» از این جهت است که اتفاقات عاشورایی به پایا ن نرسیده و تنها اسامی آنها و مکان‌های آنها تغییر کرده است.
فرماندار رشت هر ثانیه از نیمروز عاشورا را عبرت‌آموز دانست و گفت: کسانی که این نگاه را به عاشورا داشه باشند و در مسیر زندگی خود از آن بهره ببرند تحت هیچ شرایطی زیر سیطره ظلم نخواهند رفت.
وی یکی از اهداف انقلاب اسلامی را زیر بار ظلم نرفتن، از خودگذشتگی و ایثار در برابر وطن دانست و گفت: فلسفه دفاع مقدس درس بزرگی است که از عاشورا گرفته شده و همانطور که دیدیم با کمترین امکانات توانستیم در برابر دشمنان مشترک از بیش از ۶۰ کشور دنیا در جنگ تحمیلی سربلند باشیم.
فتح اللهی هفته دفاع مقدس را تاریخ ماندگار و پر افتخار کشورمان نامید و گفت: هر کشوری تکیه‌ گاه تاریخی دارد و به آن مفتخر است ما نیز به دفاع مقدس، به رزمندگان و به ایثارگران خود می‌بالیم، ما در این جنگ شهید دادیم و سرافراز ماندیم.
وی افزود: بهای سنگینی برای آنچه به دست آورده‌ایم پرداختیم؛ استفلال، سرافرازی و سربلندی خود را با از دست دادن شهیدان به دست آوردیم که خون آنها طراوت و شادابی را برای ما به ارمغان آورده است و این بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.
فرماندار رشت انتقال رشادت‌های دوران جنگ تحمیلی را به جوانان ضرورت دانست و خاطر نشان کرد: دونسل بین جنگ و جوانان فاصله افتاده است و باید ببینیم که چطور می‌توانیم آن نظر و نگاه خدایی را اکنون در میان نسل جوان در کشور پر رنگ‌تر کنیم.
وی افزود ما نمیخواهیم دوباره جنگ شود و نیروهای ارزشی خود را از دست دهیم اما میخواهیم که تفکر ایام جنگ هم اکنون نیز وجود داشته باشد و آن تفکر ایثارگری اکنون نیز برجسته شود.
فتح اللهی با انتقاد از اینکه ما نتوانستیم فرهنگ ایثارگری را در جامعه تقویت کنیم، گفت: ما فکر میکنیم ایثارگری حتماً باید در جبهه و جنگ اتفاق بیفتد، ایثارگری یعنی حل مشکلات مردم در عین وظیفه و باید با این نسل جوان به گونه‌ای رفتار کنیم که نگاه شهدا در آنان نیز تقویت شود.
وی افزود: من به خود متذکر میشوم که خدا نکند که «عکس» شهدا را ببینیم و «عکس ِ» شهدا حرکت کنیم، و «عکس ِ» شهدا عمل کنیم.
فتح اللهی در ادامه خاطرنشان کرد: شهدا سرمایه‌های ما بودند و زمانی‌که از هر کسی که شهیدی را میشناسد پرس‌وجو می‌کنید می‌بینید که از نظر رفتارو منش جزء بهترین‌های خانواده بودند به نوعی که انگار این عزیزان گلچین شدند.
فرماندار رشت به برنامه های بزرگداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد و از تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه‌های منظم و زمانبندی شده حضوری پر رنگ در این ایام گرامیداشت داشته باشند.
وی افزود: محیط پیرامون را با فضای جبهه و جنگ عجین کردن نباید تنها به نصب پرده و بنر محدود شود و می‌توان با برگزاری برنامه‌های فرهنگی متناسب با حال و هوای جبهه و حتی لباس‌های آنروزها و استفاده از ظرفیت میدان شهرداری رشت و پیاده‌راه فرهنگی و حضور گسترده مردم در این مکان از شهر، نسل جوان را با شهدا آشنا نمود.
نماینده عالی دولت در مرکز استان تجدید میثاق با شهدا و ارائه برنامه‌های زنده‌تر از نقش ایثارگران را توسط دستگا‌ها خواستار شد و آن را سرمایه‌گذاری برای جاری شدن تفکری ناب در جامعه دانست./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.