×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بارش‌ها بهترین فرصت برای ذخیره آبی فصل زراعی آتی

گیلان پیام/ علی فتح‌اللهی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان که در فرمانداری برگزار شد ضمن قدردانی از عوامل اجرایی در مدیریت آب کشاورزی در سال زراعی جاری، اظهار کرد: استان گیلان به ویژه شهرستان رشت اولویت اول تولید برنج را داراست و ۹ درصد برنج کشور در شهرستان رشت تولید می‌شود.
فرماندار شهرستان رشت با اشاره به وجود ۵۲ هزار متر از اراضی کشت برنج در شهرستان رشت، افزود: این سطح وسیع اراضی شالیزاری در شهرستان بیانگر اشتغالزایی کشاورزی برای هزاران خانوار است؛ هدف تامین امنیت روحی و روانی کشاورزان است که کشاورزان دغدغه و نگرانی تامین آب کشاورزی را نداشته باشد و با خیال راحت فرآیند کشت برنج را دنبال کند.
وی ادامه داد: ایجاد امنیت عمومی در سطح جامعه بازخوردهای بسیار مثبتی دارد، هر جا امنیت بوده باعث افزایش رضایتمندی شده؛ امنیت فقط شامل مباحث تروریستی نیست بلکه شامل امنیت غذایی، شغلی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم می‌‌شود و اگر هر کدام از این موارد احساس نشود آثار آن را در جامعه شاهد خواهیم بود.
فتح‌اللهی خاطرنشان کرد: وقتی امنیت خاطر کشاورزان تامین شود یقین بدانید، بازخورد آن در عملکرد آنها مشخص خواهد شد، در جایی که زندگی مردم مختل باشد نا آرامی را در رفتار مردم شاهد خواهیم بود و این بازخورد همان نگرانی است؛ حال اگر دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم نوع رفتار و گفتار آنها نیز متفاوت خواهد بود.
فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه باید توزیع عادلانه و متوازن منابع آب کشاورزی را در اولویت قرار دهیم، گفت: با اینکه در اتمام فصل کشاورزی هستیم، حداقل ۶ ماه جهت سیاستگذاری و برنامه ریزی درست برای فصل زراعی پیشرو فرصت داریم که میطلبد در این فرصت راهکارهای درست را برای ذخیره و احیای منابع آب کشاورزی را اجرایی کنیم؛ برنامه‌ها و اعتبارات را هدفمند پیش بینی نماییم و بیشترین مشکلات را شناسایی و در اولویت قرار دهیم.
وی بیان کرد: کارهای عملیاتی، برنامه‌ای و اجرایی را همزمان اجرا کنیم و برنامه محور پیش رویم، باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد تا کشاورزان از بارش‌های زمستانی حداکثر استفاده کنند و به این موهبت‌های الهی به عنوان منابع آبی کشاورزی برای فصل زراعی بعدی نگاه کنند که این همان مدیریت منابع آب است.
فتح‌اللهی اضافه کرد: باید کشاورزان را ترغیب کنیم تا از بذری استفاده کنند که علاوه بر مرغوب بودن، دارای طول دوره محدود کاشت و برداشت بوده و در برابر خشکسالی هم مقاوم باشد؛ همچنین در مباحث اجرایی از الان باید سردهنه‌ها، لایروبی‌ها، احیای ایستگاه‌ها و برق‌رسانی را بررسی و موانع را رفع نماییم.
فرماندار شهرستان رشت با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه فصل بارش‌ها آغاز شده باید حداکثر بهره را از این نعمت الهی در آب‌بندان‌ها داشته باشیم و از ظرفیت آنها استفاده و ذخیره کنیم، گفت: با توجه به اینکه طبق گزارشها سطح آب سفره‌های زیرزمینی در حال کاهش است لذا هر چقدر مقدار مانده آب را با استفاده از ظرفیت آب‌بندانها افزایش دهیم یقینا در فصل زراعی با کمترین چالش مواجه خواهیم بود./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.