×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
همایش آموزشی «شهرداری سرآمد،شهر سرآمد» برگزار شد

پسماندکارکنان شهرداری رشت در همایش آموزشی «شهرداری سرآمد،شهر سرآمد» با مفاهیم تعالی سازمانی آشنا شدند.به گزارش گیلان پیام،این همایش توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با مشارکت کارگروه مدیریت شهری مجمع متخصصین ایران (شعبه استان گیلان) در سالن همایش های سازمان آتش نشانی شهرداری رشت برگزار شد.

در  این همایش که مدیران سازمان، کار‌شناسان طرح و برنامه و متولیان کیفیت و تعالی در سازمان‌ها به عنوان مخاطب پیش بینی شده بودند،مدیران و کارکنان سازمان مدیریت پسماند،مدیران و کارشناسان شهرداری و همچنین شهرداران و مدیران شهرداری های مناطق رشت حضور پیدا کردند.

بنا بر اعلام برگزار کنندگان، این همایش در پی آن بود تا درک مفهوم تعالی سازمانی، معرفی مدل تعالی سازمانی و درک مفاهیم بنیادی تعالی سازمانی را برای مخاطبانش روشن کند.

کیوان بهمنش مدیر کیفیت پروژه‌های احداث و توسه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مدرس این همایش بود. بهمنش سعی کرد تا در این همایش فقط به ارائه تئوریک مسأله نپردازد و در طی همایش با روش مشارکتی و تعاملی مخاطبانش را با موضوع مورد بحث درگیر کند.

در این همایش سرفصل‌های آشنایی با مفهوم تعالی سازمانی، آشنایی با معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی، آشنایی منطق اندازه گیری مدل، معرفی و تحلیل تفاوت‌های منطق RADARدر ویرایش جدید و ویرایش پیشین توسط این مدرس ارائه شد.

وی با اشاره به انتقادات مخالفان پروژه‌های شهرداری خطاب به کارکنان شهرداری گفت: اگر سازمانی می‌خواهد به سرآمدی برسد باید صبر و حوصله داشته باشد.

 

بهمنش در ادامه به شهرداری‌های تهران، مشهد و ارومیه اشاره کرد که از این مدل در شهرداری‌های خودشان بهره گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه باید به مانند یک درمانگر و عرضه یاب به سازمان خودتان نگاه کنید گفت: بهترین عارضه یاب سازمان می‌توانند مشاورین سازمان باشند البته در صورتی که با مفاهیم تعالی سازمانی آشنا باشند.

بهمنش چندین بار در بین صحبت‌هایش تاکید کرد: اگر شهرداری سرآمد بشود شهر رشت هم می‌تواند سرآمد بشود تا دیگر در مقام نکوهش با شهرهایی نظیر اصفهان، تبریز و مشهد مقایسه نشود.

وی همچنین با مطرح کردن این سوال که چرا اسم‌های خوبی برای پروژه‌های بزرگ انتخاب نمی‌شود بیان کرد: پیاده روسازی فرهنگی ساده‌ترین اسمی بود که می‌شد برای چنین پروژه‌ای استفاده کرد . کما اینکه در شهرهای دیگر جهان برای چنین پروژ‌هایی از اسامی مانند میدان شهر استفاده کرده‌اند.

بهمنش نگاه مدیران شهرداری و طرح‌هایشان را تاثیر گذار عنوان کرد و گفت: به تازگی ایده پیاده راه سازی در یکی از خیابان‌های تالش مطرح شده است و این نشان می‌دهد که شهروندان عادی تا مدیران همه می‌تواند از کار شما تاثیر بگیرند.

در ادامه همایش بهمنش به بحث تاریچچه کنترل کیفیت نیز اشاره کرد. وی گفت: در سال ۱۹۵۰ جهان به این نتیجه رسید که کیفیت و در سال ۱۹۷۰ فرایند‌ها باید کنترل شود و از سال ۱۹۹۰ مدیریت کیفیت جامع (TQM) را مطرح کردند.

بهمنش همچنین با اشاره به شکل گیری الگوهای تعالی سازمانی بیان کرد: جایزه دمپینگ در سال ۱۹۵۱ در ژاپن، جایزه ملی کیفیت مالکوم الدریج در سال ۱۹۸۷ در آمریکا و جایزه کیفیت اروپا در سال ۱۹۹۱ شکل گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه در ایران نیز از سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) این موضوع مورد توجه قرار گرفت گفت: هر سال در روز ملی کیفیت به بر‌ترین و سرآمد‌ترین سازمان‌های ایرانی جایزه ملی کیفیت ایران اعطا می‌شود. جایزه ملی تعالی سازمانی نیز از طرف وزرات صنایع و معادن و با هماهنگی سازمان ملی بهره وری ایران به بر‌ترین ازمان تولیدی و یا خدماتی اعطا می‌شود.

وی در ادامه همایش به تشریح مفاهیم بنیادی سرآمدی سازمانی پرداخت. بهمنش پایداری نتایج برجسته، ارزش افزایی برای مشتریان و رهبری با دوراندیشی، الهام بخشی و درستی را از مفاهیم برجسته این موضوع عنوان کرد.

وی همچنین مدیریت به وسیله چابکی، موفقیت از طریق استعداد کارکنان، هدایت خلاقیت و نوآوری و توسعه قابلیت های سازمانی و ایجاد آینده ای پایدار را از دیگر مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی عنوان کرد که می تواند سبب بهبود وضعیت سازمان ها شود.

جمع بندی و پاسخ به سوالات نیز آخرین بخش این همایش آموزشی ۴ ساعته بود. گفتنی است به شرکت کنندگان این همایش گواهینامه رسمی از مجمع متخصصین ایران اعطا شد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.