×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
برگزاری کارگروه مدیریت پسماند به ریاست استاندار در استان گیلان

گیلان پیام/این جلسه با هدف بررسی پروژه های در دست احداث مدیریت پسماند، وضعیت مدیریت مراکز دفن پسماند،اجرای طرح مپ(مدیریت پسماند روستایی)،تدوین طرح آموزش جامع مدیریت پسماند پیگیری مصوبات کارگروه مدیریت پسماند شهرستانها ،مدیریت پسماند کشاورزی با توجه به فصل برداشت برنج وبررسی طرح آموزش دهیاران ، اعضاء شوراهای اسلامی روستایی وسمن ها که بصورت مشترک توسط اداره کل حفاظت محیط زیست وتشکلهای زیست محیطی انجام شده تشکیل گردید.
در ابتدا عباس صابر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ضمن خوش‌آمد گویی به مدعوین با توجه به‌ مشکلات زیست محیطی پسماند به حل مشکل پسماند استان تاکید کرد .
سپس برابر دستور جلسه کارگروه پسماند ، اعضاء از اقدامات انجام شده گزارشی را ارائه نمودند.
در ادامه دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان ، توجه به اقتصاد سبز، توسعه پایدار و تأمین امنیت غذایی با تولید محصولات کشاورزی سالم را برای بالندگی و شکوفایی استان ضروری خواند و افزود: اگرچه این مفاهیم برای دغدغه مندان زیست محیطی به باور تبدیل شده اما علیرغم تأکید مکرر، در بدنه اجتماع شاهد کم توجهی به رعایت استانداردها و شاخص ها هستیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پسماند برای تمام دنیا و نیز کشور و استان‌مان، گفت: گیلان به لحاظ جمعیتی دهمین استان پرجمعیت و به لحاظ تراکم با ۱۷۷ نفر در هر کیلومتر، سومین استان پرتراکم پس از تهران و البرز است.
نماینده عالی دولت در گیلان، سرانه جهانی تولید پسماند را تنها ۳۰۰ گرم در روز عنوان و با بیان اینکه این شاخص در کشور ما بیش از ۷۰۰ گرم است، اضافه کرد: گیلان بیش از ۲٫۵ برابر استانداردهای جهانی به لحاظ سرانه، تولید پسماند دارد که تولید پسماند تر، خشک و عدم رعایت تکفیک آن، نگرانی ها را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه از مردم فهیم و با فرهنگ گیلان در اجرای طرح کاهش تولید و تفکیک از مبدأ زباله بیش از گذشته انتظار همراهی می رود، افزود: نرم افزار تفکیک از مبدأ زباله بایستی از فصل پاییز به صورت آزمونه در شهر رشت راه اندازی شود.
وی با اشاره به اینکه دغدغه تولید فراتر از سرانه جهانی باید برای مردم، فعالان مدنی، سازمان های مردم نهاد و مسئولان به صورت همگانی باشد، افزود: برنامه ریزی متناسب با این نگرانی و تشکیل جلسات متناظر شهرستانی به صورت منظم ، در دستور کار باشد.
استاندار گیلان به رشد پروژه‌های شهرداری رشت طی ۹ ماه گذشته نسبت به سال قبل اشاره و با بیان اینکه بخش ساختمان و ابنیه فنی پروژه زباله سوز شهر رشت به زودی تکمیل می شود، اظهار داشت: عمده تجهیزات این پروژه وارد استان شده و با پیش بینی تأمین اعتبار امیدواریم براساس زمانبندی تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد بهره برداری این طرح زیست محیطی باشیم.
وی فرهنگ سازی و توجه به آموزش را جزء موارد پرتکرار سخنان خود در جلسات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: اجرای طرح مدیریت پسماند روستایی (مپ) در برخی از شهرستان‌ها می تواند الگوی خوبی در روستاهای استان باشد و فرمانداران و بخشداران باید با جدیت نسبت به اجرایی کردن آن اهتمام ورزند.
دکتر زارع اقدامات آموزشی برای مدیریت پسماند را اثرگذار دانست و بر لزوم تدوین برنامه جامع آموزشی برای ایجاد وحدت رویه بین دستگاه های استانی و شهرستانی تأکید و تصریح کرد: از منابع ۲٫۵ میلیارد تومانی حوزه پژوهشی استان برای تدوین این برنامه جامع توسط نیروهای بومی استان با مشارکت سازمان های مردم نهاد فعال، حمایت می شود.
وی گزارش ساماندهی مراکز دفن زباله استان را امیدوارکننده عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت پیگیری مستمر برای اتمام پروژه های نیمه تمام حوزه پسماند در سطح شهرستان ها گفت: استفاده از زباله سوزهای کوچک مقیاس که محققان بررسی اولیه را انجام داده اند، می تواند گامی موثر از سوی گیلان به عنوان استان پیشرو در مدیریت پسماند باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان اضافه کرد: به منظور ترغیب استفاده از زباله سوزهای کوچک مقیاس، برای شهرستان های پیشتاز در اجرای این پروژه، از منابع استانی و شهرستانی حمایت هایی صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه هرساله با اتمام فصل کشاورزی و برداشت محصول برنج، شاهد امحاء کاه و کلش به صورت سنتی و ایجاد آتش سوزی در برخی از مناطق استان هستیم، گفت: جهاد کشاورزی ضمن اقدامات اجرایی قانونی ، در امر ترویج و آموزش نیز اقدامات موثرتری انجام دهد.
استاندار گیلان ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های دولتی و خصوصی استان درخصوص جمع آوری و بی خطر سازی پسماندهای بیمارستانی، به عدم همراهی برخی از پزشکان در اجرای طرح مدیریت پسماند اشاره و خاطرنشان کرد: نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان به تشدید نظارت ها بر مطب پزشکان اقدام و در صورت عدم رعایت موارد زیست محیطی، از تمدید پروانه ها جلوگیری شود.
در این جلسه گزارش آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های در دست اجرای استان توسط مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان، گزارش آخرین وضعیت پروژه‌های نیروگاه زباله سوز، بهسازی مرکز دفن سراوان، کارخانه کمپوست و نرم افزار تفکیک از مبدأ توسط نماینده شهرداری رشت، گزارش اجرای طرح جامع آموزش مدیریت پسماند و مراکز دفن در شهرستان‌ها و نیز دستاوردهای آموزش توانمندسازی دهیاران از سوی سمن‌ها توسط رامین شیر علی پور دبیر تشکل های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان ، گزارش دانشگاه علوم پزشکی از اقدامات کنترلی پسماند پزشکی واحدهای درمانی بخش خصوصی، گزارش مدیرکل دفتر امور روستایی و امور شوراهای استانداری در خصوص طرح مپ (مدیریت پسماند روستایی) و تجهیز دهیاری‌ها به خودروی حمل زباله ارائه و اقدامات پیشگیرانه کنترل آتش سوزی کاه و کلش در فصل برداشت محصول برنج، ارائه و بررسی شد.
همچنین در این جلسه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان، ضمن تاکید بر استفاده از تکنولوژی های نوین جهت مدیریت پسماند،با عنایت به برنامه ششم توسعه، از مدیریت اجرایی پسماند استان خواستار اجرای هر چه سریعتر پروژه های در دست اجراء مانند زباله سوز،کارخانه های در دست اجرای کمپوست واصلاح کارخانه های کمپوست موجود در سطح گیلان شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.