×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
انتقال هوایی “قلب پیوندی” نام آور گیلانی به‌تهران/ششمین انتقال هوایی قلب از گیلان

گیلان پیام/ در ششمین انتقال هوایی عضو از گیلان، قلب یاسر مرزی گذار، نام آور ۳۵ ساله گیلانی، ساکن ماسال که بر اثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده ایثارگرش، به تهران انتقال یافت.
قلب این جوان ماسالی، پس از فراهم‌آوری در مرکز آموزشی ودرمانی رازی رشت، به همراه تیم پزشکی با همکاری سازمان اورژانس کشور و از طریق مرکز فوریت های ۱۱۵ گیلان در سریعترین زمان ممکن (حدود یک ساعت) به فرودگاه رشت منتقل و با پرواز جت به بیمارستان امام خمینی(ره) تهران ارسال شد. بر این اساس، با هماهنگی اورژانس تهران، تیم عملیات انتقال قلب با بالگرد به بیمارستان امام خمینی(ره) عزیمت کرده و قلب این نام آور گیلانی را برای پیوند در اختیار تیم پزشکی این مرکز درمانی قرار دادند تا نجات بخش مرد ۴۹ باشد.
در این راستا، دو کلیه این نام آور گیلانی، به مردی ۳۸ ساله و نوجوانی ۱۶ ساله پیوند زده شد و کبد وی نیز برای پیوند به بیمار نیازمند برداشته شد.
این مهم، با تکیه بر توانمندی تیم‌های درمانی و با مدیریت و هدایت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، اورژانس هوایی کشور و تیم‌های فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان‌های امام خمینی(ره) تهران و رازی رشت، به انجام رسید.
گفتنی است؛ هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای خود جان ۸ تا ۵۳ نفر را نجات دهد. در ایران، سالانه حدود ۵ تا ۸ هزار نفر، جان خود را با مرگ مغزی از دست می‌دهند که نیمی از آنان یعنی حدود ۳هزار نفر، اعضای قابل پیوند دارند؛ ولی متاسفانه نهایتا ۱۰۰۰ خانواده یعنی یک سوم راضی به اهدای عضو می‌شوند و دو سوم خانواده‌ها با عدم رضایت خود، موجب خاکسپاری بیش از ۷هزار عضو قابل پیوند در سال می‌شوند. این در حالی است که بالغ بر ۲۵هزار بیمار نیازمند پیوند در لیست‌های انتظار اعضای مختلف وجود دارند که متاسفانه روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از آنان یعنی هر دو تا سه ساعت یک نفر، به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.