×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
معاون درمان وزیر بهداشت:  برنامه های حوزه درمان، راهبردی و پایدار هستند/ کاهش میزان سزارین در کشور

علوم پزشکیمعاون درمان وزیر بهداشت، طراحی بسیاری از برنامه های تحول در حوزه درمان را متأثر از “بهداشت” دانست و با اشاره به اجرای برنامه حمایت از زایمان طبیعی توسط این معاونت، از کاهش میزان سزارین در کشور خبر داد.به گزارش گیلان پیام، دکتر محمد آقاجانی گفت: تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، از نظر شاخص نسبت زایمان طبیعی جزء کشورهایی بودیم که بالاترین میزان سزارین را داشتیم و در ۲۰ سال گذشته، این روند در حال افزایش بود اما برای اولین بار در سال ۹۳ توانستیم این روند را از ۵۶ درصد به ۵۰ درصد کاهش دهیم.

معاون درمان با بیان اینکه همه باید نگران منابع به منظور ادامه طرح تحول سلامت باشیم، ابراز داشت: دولت و وزارت بهداشت به دنبال پایداری منابع است و بدین منظور پیشنهاداتی را برای پایداری منابع در قالب برنامه ششم توسعه ارائه کرده ایم اما عمده منابع، در دست بیمه هاست که در این خصوص مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.

دکتر آقاجانی با بیان این که در حال حاضر علیرغم داشتن یک پرستار به ازاء هر یک تخت در بیمارستان های دولتی ،هنوز با شاخص های استاندارد فاصله بسیار زیادی داریم ، بر ضرورت آموزش پرستاران تاکید کرد .

وی ادامه داد: شاید ایران یکی از معدود کشورهای دنیا بود که تعداد ورودی دانشجویان پرستاری آن در سال کمتر از دانشجویان پزشکی بود که این موضوع به عنوان مشکلی جدی در سیاست گذاری مطرح بود اما خوشبختانه امسال اصلاحاتی صورت گرفته و ظرفیت های پرستاری حدود ۲ برابر افزایش یافته است .

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به وجود ظرفیت در بیمارستان های بزرگ آموزشی وزارت بهداشت به منظور آموزش پرستاری، گفت: لازم بود تا نگاه به آموزش پرستاری تغییر پیدا می کرد و حضور اعضای هیات علمی گروه پرستاری در بیمارستان ها تقویت می شد تا بتوانیم از پتانسیل بزرگ بیمارستانها استفاده کنیم و از سوی دیگر نیز اکثر بیمارستانهای بزرگ آموزشی ما داوطلب هستند که خود، نیروی پرستاری مورد نیازشان را تربیت کنند.

دکتر آقاجانی در خصوص اثرات افزایش مراجعه مردم به بیمارستان های دولتی و تاثیر آن بر نیروی انسانی و آموزش آنها گفت: از زمانی که علاوه بر در اختیار گذاشتن آموزش پزشکی، درمان را هم بر عهده دانشگاه ها گذاشتیم ممکن است تداخلاتی پیش آید اما طرح تحول نظام سلامت برکات زیادی مانند نوسازی تجهیزات فرسوده پزشکی و تمام وقت شدن اساتید بالینی را به ارمغان آورده است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اجرای هفت بسته برنامه تجول سلامت ، اظهار داشت: این برنامه ها، راهبردی و پایدار هستند بنابراین از مردم در مقابل هزینه های سلامت محافظت می کند و پوشش جامع همگانی سلامت را به دنبال دارد.

دکتر آقاجانی با رد اظهارات اخیر درباره مغایرت طرح تحول سلامت با سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: طرح تحول نظام سلامت در کشور به هیچ عنوان با سیاستهای کلی سلامت ،ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نه تنها مغایرتی ندارد بلکه کاملا با این سیاستها همراه و همسو است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: مهمترین هدفی را که ما در طرح تحول نظام سلامت در کشور دنبال کرده ایم بیمه درمانی همه مردم کشور است زیرا تا قبل از اجرای این طرح ۱۰ میلیون نفر از خدمات بیمه درمانی بی بهره بودند که با اجرای این طرح این تعداد نفر زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به سفر اخیر رییس سازمان بهداشت جهانی به ایران، گفت: در این سفر، خبرنگاری از خانم دکتر چان رییس سازمان جهانی بهداشت پرسید که چرا منابع، صرف مراقبت های بهداشتی اولیه نشده است که ایشان اینگونه پاسخ داد” اجازه دهید صادق باشم باید در نظر بگیرید چه خدمتی باعث می شود تا مردم، پول بیشتری از جیب بپردازند این باید اولویت شما برای اصلاح ساختار سلامت باشد مراقبت های بستری بیمارستانی در همه کشورها از جمله کشور شما جزء دلایل اصلی است که به دلیل هزینه زیاد و کمرشکن، باعث نارضایتی مردم می شود، بنابراین دولت ایران نباید از کسی به دلیل سرمایه گذاری برای بهبود خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت از جیب به ویژه برای ۱۰ میلیونی که فاقد بیمه بودند، عذرخواهی کند بنظر من این موفقیت بزرگی است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.