×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
حفظ اراضی زراعی و باغی، یک اصل غیر قابل تغییر است

گیلان پیام/ دکتر ارسلان زارع در مراسم روز مزرعه برنج که در روستای لمر بخش اسالم شهرستان تالش برگزار شد؛ با قدردانی از دست‌اندرکاران انجام اقدامات علمی و ارزشمند موسسه تحقیقات برنج اظهار داشت: انجام کارهای پژوهشی مستمر برای معرفی ارقام دیگر متناسب با شرایط آب و هوایی، تغییر اقلیم، مقاوم در برابر خشکسالی و تنش آبی و نیز در جهت افزایش بهره‌وری، کیفیت و کمیت تولید مورد انتظار است.
وی ابراز امیدواری کرد که موسسه تحقیقات برنج امسال و نیز سال آتی براساس برنامه پیش‌بینی شده همچنان با تلاش و پشتکار در کنار کشاورزان سخت‌کوش باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی کشاورزی برای کاهش اتکاء به واردات را از مهمترین مؤلفه‌های استقلال اقتصادی کشور دانست و گفت: برنج یکی از مهمترین محصولات کشاورزی است که در سبد امنیت غذایی ایران و بسیاری از کشورهای دنیا قرار دارد.
وی ادامه داد: با تغییر شرایط اقتصادی و مشکلات تأمین درآمدهای دولت و ارز برای واردات مابه‌التفاوت تولید و نیاز کشور، اهمیت تولید محصولات بیشتر از قبل نمایان می‌شود.
استاندار گیلان با ارج گذاری اقدامات ارزشمندی که حاصل تلاش مشترک کشاورزان، مؤسسه تحقیقات برنج و مسئولان محلی و جهاد کشاورزی است، گفت: براساس گزارش واصله، تالش از جمله شهرستان‌های پیشرو در امر مکانیزاسیون کشاورزی در فرآیندهای کاشت، داشت و برداشت است.
وی افزود: باتوجه به اینکه میانگین شاخص مکانیزاسیون کشاورزی در تالش از متوسط استانی بالاتر است، امیدوارم که با حمایت دولت، پشتیبانی خوبی از ذینفعان، بهره‌برداران و کشاورزان داشته باشیم.
دکتر زارع خاطرنشان کرد: در کنار مکانیزاسیون باید با استفاده از روش‌های علمی و آموزش‌های ترویجی؛ اهتمامی ویژه و بیش از گذشته در زمینه حفظ اراضی زراعی و باغی و تولید محصولات کیفی کشاورزان صورت گیرد.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با همکاری مشترک و هم افزایی موجود، طی سال‌جاری و سال‌های آینده شاهد افزایش تولید در محصولات کشاورزی به ویژه برنج باشیم.
استاندار گیلان از برخی مزارع شالیزاری منطقه که ارقام جدیدی از برنج در آنها کشت شده بود، هم بازدید کرد.

همچنین عصر امروز اولین برداشت مکانیزه برنج با حضور استاندار گیلان در منطقه نرگستان صومعه‌سرا انجام شد.
گیلان بزرگترین تولید کننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
بیشترین اراضی شالیکاری این استان در شهرستان های رشت و صومعه سرا واقع است.
بیش از ۳۱۷ هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج اقدام می کنند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.