×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مقدمات اعلام خواهرخواندگی بین دو شهر رشت ایران و رشت تاجیکستان به زودی فراهم می‌شود

گیلان پیام/ سید محمد احمدی شهردار در جلسه مشترک با نفر دوم سفارت تاجیکستان، مدیرعامل مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تهران و رئیس شورای شهر رشت که با هدف بررسی خواهرخواندگی دو شهر رشت ایران و رشت تاجیکستان برگزار شد اظهار داشت: ایران و تاجیکستان از گذشته‌های دور تاکنون سبقه خوبی در ارتباطات دو جانبه داشته‌اند.
شهردار رشت با بیان اینکه بدون شک اعلام خواهر خواندگی بین دو شهر یکسری الزامات اولیه به همراه دارد افزود: داشتن مشترکات در حوزه‌های مختلف یکی از این الزامات محسوب می‌شود که این مهم بین دو شهر رشت ایران و رشت تاجیکستان وجود دارد.
احمدی ارتقاء روابط با تکیه بر اصل منافع مشترک را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: موافقت شورای شهر رشت با خواهر خواندگی دو شهر رشت در ایران و تاجیکستان ارزشمند است و شهرداری هم مقدمات اجرایی این کار را با هماهنگی‌هایی که انجام خواهد داد فراهم می‌کند.
وی گیلان را نخستین استان کشور در تقسیمات کشوری دانست و با تاکید بر اینکه گیلان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است اذعان کرد: مردم گیلان و شهر رشت در حوزه‌های فرهنگی، هنری و علمی جایگاه ویژه‌ای دارند و میرزا کوچک جنگلی از جمله مفاخر تاریخ معاصر این استان به شمار می‌آید.
شهردار رشت کشاورزی، صنعت و بخش خدمات را از محورهای فعالیت‌های اقتصادی گیلان اعلام کرد و گفت: گردشگری هم از جمله مزیت‌های گیلان به شمار می‌رود که شهر رشت در این مورد موقعیت ویژه‌ای دارد.
احمدی وجود یک شهر صنعتی و یک شهرک صنعتی در شهر رشت را هم مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: با وجود تمام مشکلاتی که ما در بحث تامین مواد اولیه داریم اما با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی توانستیم از موانع عبور کنیم.
وی صنایع دستی را از دیگر مؤلفه‌ها و ویژگی‌های شهر رشت اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه صنایع دستی در دوران کرونا کمی با مشکل مواجه شده است اما با بهتر شدن اوضاع سعی می‌کنیم مقدمات این کار را بیشتر از گذشته فراهم کنیم.
شهردار رشت در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تمام زمینه‌ها برای اعلام خواهر خواندگی دو شهر رشت ایران و رشت تاجیکستان فراهم است و امیدواریم در مدت کوتاهی هم بتوانیم توافقنامه و تفاهمنامه آن را با رویکرد اقتصادی و فرهنگی تدوین کنیم.

  • تاجیکستان و ایران تمایل بسیار زیادی به توسعه ارتباطات دوجانبه دارند
    مدیرعامل مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تهران نیز در این جلسه عنوان کرد: پیشنهاد خواهرخواندگی استان گیلان با مرکزیت شهر رشت ایران و رشت تاجیکستان می‌تواند فضایی مناسب را برای تبادلات فرهنگی و اقتصادی فراهم کند.
    عابد اکبری تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در گذشته روابط خیلی خوبی بود که متاسفانه در سال‌های اخیر کمی افت کرد اما در دور جدید هم دولت تاجیکستان و هم دولت ایران تمایل بسیار زیادی به توسعه ارتباطات دوجانبه دارند.
  • زمینه‌های مشترک فراوانی بین گیلان و تاجیکستان وجود دارد
    نفر دوم سفارت تاجیکستان در تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه به علت شیوع کرونا میزان مسافرت‌ها بین دو کشور کاهش پیدا کرده است افزود: اطلاعات خوبی در مورد گیلان و شهر رشت کسب کردیم و متوجه شدیم این استان و شهر رشت در بسیاری از حوزه‌ها جزو اولین‌ها بوده است.
    معروف عبدالرحمن زبان فارسی را فصل مشترک دو ملت ایران و تاجیکستان دانست و تصریح کرد: زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای شهر رشت قابل توصیف نیست و بین استان گیلان و رشت تاجیکستان مشترکات فراوانی وجود دارد.
    وی انعقاد یک پیش نویس و یادداشت تفاهم برای اعلام خواهر خواندگی شهر رشت ایران و رشت تاجیکستان را خواستار شد و افزود: در کنار تاسیس اتاق بازرگانی مشترک با ایجاد کارگروه‌هایی تخصصی می‌توانیم برای رشد و توسعه دو جانبه همکاری مشترک داشته باشیم.
    نفر دوم سفارت تاجیکستان در تهران با تاکید بر اینکه زمینه‌های مشترک فراوانی بین گیلان و تاجیکستان به ویژه از حیث کشاورزی وجود دارد یادآور شد: تولید گیاهان دارویی، پرورش مرغ، شیلات و صنایع‌دستی از دیگر مواردی است که دو شهر رشت در ایران و تاجیکستان می‌توانند در آن با هم همکاری کنند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.