×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
همایش “زن مسلمان” در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

 

اولین همایش علمی پژوهشی “زن مسلمان” با حضور جمعی از مسولان استانی، فرهیختگان و دانشگاهیان علوم پزشکی گیلان در رشت بر گزار شد.

به گزارش گیلان پیام، به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اولین همایش سراسری علمی پژوهشی “زن مسلمان” با حضور جمعی از مسولان استانی، فرهیختگان، اندیشمندان و دانشگاهیان علوم پزشکی گیلان و با سخنرانی آیت الله رسول فلاحتی – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت،بر گزار شد.

آیت الله رسول فلاحتی – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، گفت: پیرامون مقام زن کتاب های فراوانی، خصوصا در دوران انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است، اما در دوران قبل از انقلاب تنها کتابی که می توان به آن استناد کرد دو کتاب ارشمند استاد شهید مرتضی مطهری یعنی کتاب نظام حقوق زن در اسلام و کتاب مسئله حجاب ایشان بود، ولی بعد از انقلاب، هم از سوی زنان عالمه و هم از سوی مردان عالم کتاب ها فراتر و گسترده تر در این خصوص نوشته شد.

امام جمعه رشت تصریح کرد: در یک مراسم نمی توان همه مسایل مربوط به جایگاه و ارزش و اعتباری که زن در جامعه اسلامی دارد بیان کرد، در این خصوص باید در جلسات تخصصی و به صورت گسترده بحث شود، وی ادامه داد: این گونه جلسات و همایش ها مثل نماز جمعه هستند، همان طوری که نمی شود در نماز جمعه به همه مسایل جامعه اسلامی پرداخت و فقط مقداری در خصوص اخلاق صحبت می شود و مقداری هم در خصوص مشکلات دنیای اسلام در این گونه همایش ها هم باید به نکاتی از ارزش و اعتبار زن در جامعه پرداخت.

نماینده ولی فقیه در گیلان، اظهار داشت: یکی از مسایلی که در مورد زن مطرح است هویت زن است، در این راستا دو دیدگاه از نظر مفسران شیعه و سنی در مورد زن وجود دارد؛ یک دیدگاه این است که زن از ظل مرد آفریده شده است و دیگاه بعدی این است که جوهره زن عین جوهره مرد است که هر دو از یک جوهره آفریده شده اند که خداوند در قرآن نیز به آن اشاره دارد.

وی ادامه اد: امروزه آنچه که برای زن در نظام های ارزشی الهی و در مکاتب توحیدی تبیین شده به مقوله فراموشی سپرده شده است، و متاسفانه جایگاه الهی زن مغفول واقع شده تا جای که  زنان جامعه بشری این باور در آنها ایجاد شده که آنچه شما دارید این است که ما می گوییم و این درد بزرگ جامعه بشری است نه فقط مختص جامعه اسلامی، ایرانی و شیعی بلکه زن و جایگاه کرامتی زن در نظام های بشری و سلطه جهانی مخدوش شده است.

وی ادامه داد: کرامت زن باید در دو مقوله کرامت ذاتی و کرامت اکتسابی مورد برسی قرار گیرد، زن در نظام تکوین مانند مرد است، همچنان که خداوند مرد را آفرید و برای او در تکوین هیچ برتری قرار نداد، زن را نیز آفرید و برای او در نظام تکوین هیچ برتری قرار نداد. اما کرامت اکتسابی آن کرامتی است که خداوند قدرت اکتساب آن را در اختیار این موجود نهاده است. متاسفانه امروز دشمنان تلاش می کند زندگی زنان را مردانه کنند هچنانکه تلاش می کنند مرد را از مردوارگی خود دور کنند و امروز این خطوط اندیشه الحاد جهانی است.

دکتر افشین شفقی – معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و دهه کرامت و تشکر از برگزار کنندگان این همایش گفت: در دنیا حدود ۲ میلیارد مسلمان زندگی می کنند که حدود ۵۰ درصد این جمعیت را بانوان تشکیل می دهند، دین اسلام دین کرامت انسانی است، زمانی که اسلام در سرزمین جاهلیت ظهور کرد دختران را زنده به گور می کردند، و اسلام این عزت و کرامت انسانی را به زنان و دختران بازگرداند، امروز هم در دوران غرب گرایی مدرن، عزت و کرامت بانوان را رعایت نمی کنند و از آن ها استفاده ابزاری و جنسیتی می کنند که اسلام با این تفکر نیز مخالف است.

وی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب گفت: برای یک زن مسلمان باید الگویی مناسب وجود داشته باشد تا بتوانند از او تاسی کنند که در این خصوص نیز در دنیا هیچ الگویی بهتر و بالاتر از حضرت فاطمه (س) وجود ندارد که او الگویی مناسب برای زنان و دختران جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام علی اسمعیلی – مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز در این مراسم گفت، از آن روز ی که قرار شد انسان پا به عرصه وجود بگذارد، برنامه خدای متعال این بود که این اشرف مخلوقات به خدا برسد و برای اینکه این اتفاق بیافتد باید هزینه هایی پرداخت می شد که خداوند ۱۲۴ هزار نفر را در طول تاریخ بشر به عنوان راه بلد مسیرخدایی شدن برای انسان قرار داد.

وی ادامه داد: مسیر مشخص، راه معلوم و افق مشخص است و برنامه ریزی نیز از طرف خدای متعال انجام شده ، در این جاده روشن و مشخص که ما هم در این مسیر قرار گرفته ایم خدای متعال وقتی می خواهد امتیاز بدهد، نژاد و جنسیت را عامل برتری نمی داند بلکه نزدیکی به خدا و تقرب به او عامل برتری است. وی ادامه داد: ۱۲۴ پیامبر و ۱۴ معصوم آمدند تا در عالم اتفاقی بیافتد و قرار است امامی بیاید و حکومت کند. در روایات نیز آماده است که در حکومت جهانی آن معصوم ۳۱۳ نفر وجود دارند که ۵۰ نفر از آنان را زنان تشکیل می دهند که قرار است در حکومت جهانی معصوم نقش ایفا کنند. این ها گوشه ای از برنامه خداوند متعال است که از جنس زن معرفی کرده است.

این مقام مسوول اظهار داشت: خداوند و اسلام نمی خواهد زن را از شایستگی های که دارد بازد دارد و محرومش کند و زنان جامعه اسلامی که قلبشان مالامال از عشق به خدا و پیامبر است، توانستند به جایگاه های علمی و اجتماعی بالایی دست پیدا کنند و نقش آفرینی نمایند اما جامعه به ظاهر مترقی غربی می خواهد گوهر گرانبهای زن را به عنوان کالا تنزل دهد.

دکتر اشرف جناتی – مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دبیرعلمی این همایش نیز ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری این همایش، گفت: به دبیرخانه اولین همایش زن مسلمان با محورهای؛ فرزند پروری، عفاف و حجاب، فضای مجازی، همسرداری و سلامت خانواده ۱۲۰ چکیده مقاله ارسال شد که از بین آن ها۷۰ مقاله انتخاب شد و از بین ۷۰ مقاله سه مقاله به عنوان مقالان ویژه انتخاب شدند. وی ادامه داد: قرار است این مجموعه مقالات به صورت یک کتاب چاپ شوند.

دکتر جناتی با بیان این که زن در پرتو اسلام ارزش و اعتبار ویژه پیدا کرده است، تصریح کرد: بهترین مجوز حضور زن مسلمان در اجتماع حجاب است. حجاب، اعتبار و کرامت و شخصیت زن مسلمان است، اسلام از زن می خواهد وقتی در ملاء عام و در اجتماع ظاهر می شود وقتی در مقابل چشمان مردان نامحرم ظاهر می شود زنانگی خود را حفظ کند و بپوشاند و به شکل انسان نه زن ظاهر شود. اسلام هرگز با حضور زنان در اجتماع مخالفت نمی کند و گواه آن حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه اسلامی ایران است، اسلام با استفاده ابزاری از زن مخالف است.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: حجاب فقط پوشاندن ظاهر نیست بلکه در قرآن کریم به چهار نوع حجاب اشاره شده است؛ حجاب در پوشش، حجاب در گفتار، حجاب در نگاه، و حجاب در رفتار که زن و مرد جامعه اسلامی باید به آن آراسته باشند.

تقدیر از ۳۰ بانوی موفق محجبه درعرصه های هنری، علمی، ورزشی و مدیریتی پایان بخش این همایش بود./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.