×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نخستین همایش ” زن و فرهنگ سلامت” در رشت برگزار شد

به همت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مجمع خیرین سلامت استان، نخستین همایش ” زن و فرهنگ سلامت” در رشت برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام، به همت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مجمع خیرین سلامت استان، نخستین همایش ” زن و فرهنگ سلامت” با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از مسولان استانی و تعداد زیادی از بانوان فرهیخته گیلانی در سالن اجتماعات بانک صادرات رشت برگزار شد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (س ) و روز پرستار و تقدیر از برگزار کنندگان این همایش، گفت: نقش برجسته بانوان در حفظ سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست و سلامتی که بزرگترین نعمت خداوند به انسان ها است، شاید بدون کمک بانوان به دست نیاید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار داشت: کلید سبک زندگی سالم در دست بانوان و مادران جامعه است و نقش اثر گذار مادران و زنان در سبک زندگی فرزندان بر کسی پوشیده نیست و کلید حل این معظل در دست زنان و بانوان جامعه قرار دارد.

وی با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان برنامه های متعددی برای تغییر ذایقه مردم در حال انجام دارد، گفت: با رایزنی با شرکت های تولید کیک و کلوچه، میزان قند کلوچه های تولیدی گیلان به پایین ترین حد خود رسیده و در تلاش هستیم تا میزان نمک موجود در سایر مواد غذایی از جمله دوغ نیز تا حد امکان کاهش پیدا کند و تولید کنندگان دوغ موظف شده اند تا نمک مورد استفاده در محصولات خود را تا حد امکان پایین بیاورند.  اما ذایقه مردم کمتر آن محصولات را می پسندد و این مهم یک چالش بزرگ برای شرکت ها ی تولید کننده شده است.

دکتر یوسف زاده به نقش زنان در تغییر ذایقه خانوار و فرزندان اشاره کرد و یاد آور شد: تغییر ذایقه مردم و از طرفی محدود کردن میزان نمک، قند و اسید چرب ترانس در تولید مواد غذایی و افزایش فعالیت های بدنی راه های مقابله با بیماری های غیر واگیر است و زنان در این مسیر، هم به صورت انفرادی در خانواده های خود و هم در اجتماع نقشی اساسی دارند.

وی ادامه داد: استان گیلان بالاترین نرخ سالمندی را دارد و متوسط کشوری افراد بالای ۶۰ سال در کشور ۱۱ درصد و در استان ما بالای ۱۳٫۲ درصد است و این عدد در شهرهای رودسر و املش به ۱۶تا ۱۷ درصد رسیده است و این چالش جدیدی است که حوزه سلامت گیلان با آن مواجه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: این همایش بتواند به عنوان یک نقطه عطفی در فعالیت های اثر بخش و اثر گذار زنان در حوزه سلامت گیلان باشد.

دکتر مهرناز مظفری- رییس شورای مشارکت های مردمی زنان مجمع خیرین سلامت گیلان، نیز در این همایش گفت: بیایید همه با هم، نشاط و امید را به عنوان یک الگو فرهنگ سازی در جامعه نهادینه کنیم، تا این امید و نشاط در بین مردم، به اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی تبدیل شود.

دکتر مظفری، تصریح کرد: امید، فقط یک احساس فردی و روانشناختی نیست، بلکه نوعی آگاهی و دانش است که با کمک آن می توانیم برای مداخله در سرنوشت جامعه خود به آن تکیه کنیم. وی ادامه داد: برای اینکه چگونه بتوانیم امید را در جامعه گسترش دهیم، لازم است امید فردی را الگو قرار داده و سپس آن را به جامعه به عنوان یک واحد زنده و ارگانیک انتقال دهیم.

وی با بیان این که شورای مشارکت های مردمی زنان مچمع خیرین سلامت استان به عنوان یک سازمان مردم نهاد است که تمام فعالیت های آن نیز غیر سیاسی، غیر انتفاعی و غیر دولتی می باشد، یاد آور شد: هدف ما از تشکیل این شورا ، مشارکت در بحث بهداشت، پیشگری و درمان جامعه است.

دکتر طیبه سیاوشی – نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش در گیلان، گفت: متاسفانه در سیاست گذاری ها و قانون گذاری ها آن چه که سهم زنان جامعه است به آن ها اختصاص داده نشده است، وی ادامه داد: بحث زنان سر پرست خانوار همواره یکی از چالش های اصلی ما در مجلس شورای اسلامی بوده و سعی داشتیم تا با پرداختن به مشکلات این قشر از زنان جامعه که بالغ بر ۵ میلیون نفر می باشند و هر روز هم به تعداد آنها افزوده می شود، آنها را برای رسیدن به حقوقشان یاری دهیم.

وی با اشاره به اصل ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی که در آن به خوبی به حقوق زنان پرداخته شده است، تصریح کرد: دولت موظف است حقوق زنان را تضمین کند و زمینه مناسب برای رشد و بالندگی شخصیت زنان فراهم نماید.

دکتر سیاوشی به بحث توانمند سازی عاطفی زنان اشاره کرد و افزود: سمن ها و سازمان های مردم نهاد در این خصوص بسیار موفق تر از دستگاه های دولتی بوده اند.

در ادامه خانم دکتر هاجر تحریری نیک صفت – نایب رییس مجمع خیرین سلامت گیلان، نیز به نمایندگی از سایر اعضاء از دست اندر کاران و حامیان برگزاری این همایش تقدیر کرد.

سپس به همت مجمع خیرین سلامت و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با مشارکت شورا و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت، از ۵ بانوی گیلانی (۵ مادر نمونه) که برای سلامت خانواده و فرزندان بیمار خود تلاش کرده بودند، تقدیر شد و نشان شهروند مسوول به آن ها اهداء گردید./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.