×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مجمع سلامت شهرستان تالش تشکیل شد

 

در راستای اجتماعی سازی مقوله سلامت، نخستین مجمع سلامت شهرستان تالش، با حضور معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نماینده مردم شهرستان تالش در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، امام جمعه، روسای ادارات، مسولان محلی و خیرین این شهرستان بر گزار شد.

به گزارش گیلان پیام، نخستین مجمع سلامت شهرستان تالش، با حضور معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نماینده مردم شهرستان تالش در مجلس، فرماندار، امام جمعه، روسای ادارات، مسولان محلی و خیرین شهرستان تالش در سالن اجلاس فرمانداری شهرستان تالش بر گزار شد.

دکتر علی داودی- معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس برنامه راهبردی خود، سال ۹۷ را سال اجتماعی کردن مقوله سلامت قرار داده و در این مدت مجمع سلامت بسیاری از شهرستان ها با مشارکت فعال و آگاهانه مسولان آن شهرستان ها راه اندازی شده است. وی ادامه داد: مقوله سلامت چیزی نیست که فقط یک سازمان یا یک شخص بتواند آن را در جامعه نهادینه کند، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی با تمام امکانات و گستردگی ارایه خدماتی که دارند، فقط ۲۵ درصد از عوامل سلامت را در بر می گیرند و ۷۵ درصد عوامل موثر بر سلامت خارج از وظایف سازمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و با توجه به گستردگی و حساسیت موضوع نیازمند همکاری فرا سازمانی است، که تشکیل مجمع سلامت می تواند گامی موثر در این خصوص باشد. معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: برای اجتماعی کردن مقوله سلامت،پروژه نشاس یا نظام شبکه اجتماعی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان طراحی شده و در حال اجرا می باشد، و در این پروژه علاوه بر راه‌اندازی مجامع سلامت و کانون‌های سلامت، به مساله بیماریابی و غربال‌گری و در نهایت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع، برای هر ۴ هزار نفر جمعیت تحت پوشش کانون سلامت در نقاط شهری استان، پرداخته خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که یکی از اهداف کانون سلامت محله افزایش سواد سلامت مردم است، گفت: دسترسی مردم به اطلاعات مورد نیازشان در حوزه سلامت باعث جلوگیری از بیماری‌های نوپدید ناشی از گسترش فضای مجازی خواهد شد.

مهندس سید عیسی مهدوی – فرماندار تالش نیز در این نشست گفت: تشکیل مجمع سلامت در شهرستان؛ یعنی نگاه فرابخشی به حوزه سلامت، چون هدف ما این است که یک جامعه سالم داشته باشیم، پس باید با مشارکت مردم و همه دستگاه های اثر گذار بر حوزه سلامت این موضوع را دنبال کنیم. وی ادامه داد: اهمیت مقوله اجتماعی سلامت آنچنان بالاست که دو وزارت خانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وازرت کشور به دنبال اجرایی کردن آن در جامعه هستند.

فرماندار تالش تصریح کرد: در مجمع سلامت باید، گفتمان فرا بخشی باشد و از این پس در جلسات مجمع سلامت تالش هر یک از ادارات و سازمان های عضو مجمع باید گزارش دهند که در این خصوص چه اقداماتی انجام داده اند. وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم تا مردم به این باور برسند که باید برای حفظ و ارتقای سلامت خود تلاش کنند.

فرماندار تالش با بیان این که سلامت روانی، جسمی و اجتماعی باید در جامعه فراهم باشد، خاطر نشان کرد: نگاه به شهر سازی، نوع شهرسازی، توسعه شهری، حاشیه نشینی و توزیع عادلانه امکانات می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی که سلامت مردم را تهدید می کند، نقش داشته باشد. وی ادامه داد: صرفاً ساخت بیمارستان نمی تواند مشکل سلامت مردم را حل کند، خیرین، مردم، و همه دستگاه ها و سازمان ها باید در خصوص اجتماعی شدن سلامت نقش موثر و فعال داشته باشند تا یک جامعه سالم داشته باشیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.