×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رییس اداره محیط زیست آستانه اشرفیه :  تبدیل زباله های اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه به ورمی کمپوست

اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه برای اولین بار در سطح ادارات مختلف استان گیلان، از زباله های تولید شده در داخل اداره، ورمی کمپوست تولید می کند.

به گزارش گیلان پیام، جعفر میرزایی رییس اداره محیط زیست آستانه اشرفیه با اعلام این خبر گفت: به منظور کاهش حجم زباله ی تر تولیدی از فعالیتهای روزانه اداره، بخشی از محوطه ی ساختمان اداری را به محلی برای تولید ورمی کمپوست اختصاص دادیم و در این راستا با همکاری شرکت شیمی کود سازان معراج که در زمینه ی تولید کود آلی از زباله و پسماند کشاورزی فعالیت می کند کرم و خاک مورد نیاز تهیه و در جایگاه در نظر گرفته شده پخش شد.

میرزایی گفت روزانه حدود دو کیلوگرم زباله تر در داخل اداره تولید که توسط شهرداری جمع آوری می شد ولی با برنامه ریزی در نظر گرفته شده در هفته، حدود  ۱۰ کیلوگرم از حجم زباله تر به کودآلی یا کمپوست تبدیل خواهد شد و خروجی زباله های تر این اداره به حداقل ممکن می رسد. دبیر کمیته مدیریت پسماند شهرستان افزود زباله های خشک شامل کاغذ، پلاستیک و شیشه نیز کاملا تفکیک و بصورت هفتگی تحویل پیمانکار و مجری طرح تفکیک زباله از مبدا شهرستان می شوند.

میرزایی گفت درب بطری های پت و ظروف مختلف پلاستیکی نیز به دلیل کیفیت بالای پلاستیک به کار رفته در آنها جداگانه تفکیک و تحویل یک موسسه خیریه می شود تا ازمحل تبدیل و بازیافت دربهای پلاستیکی، برای نیازمندان و کم توانان حرکتی ویلچر تهیه و خریداری شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه گفت در نظر داریم با رایزنی های مختلف تمامی اداره های مستقر در سطح شهرستان را ترغیب به این کار کنیم تا حداقل بحث کاهش ورودی زباله های تر را به جایگاه زباله به صورت عملی از خودمان شروع کرده باشیم. با توجه به معضل بزرگ زباله در سطح منطقه، ما به عنوان عضوی از کمیته مدیریت پسماند موظف هستیم از شعار به عمل برسیم و هر آنچه از دستمان بر می اید را به بهترین نحو برای حل معضل زباله ی منطقه انجام دهیم. میرزایی گفت اگر از حدود ۴۰ ارگان دولتی، آموزشی و انتظامی و … در سطح شهرستان و ده ها مرکز خدماتی دیگر هفته ای دو تن زباله تر تبدیل به کمپوست و کود آلی شود می توانیم علاوه بر تولید سرمایه، ماهانه تا ۸ تن از حجم زباله ی تر ورودی به جایگاه زباله آستانه اشرفیه را کاهش دهیم و این مهم با در نظر گرفتن حداقل ها امکان پذیر خواهد بود.

ورمی کمپوست نتیجه فعل و انفعالات ایجاد شده حاصل از تغذیه نوعی کرم خاکی از بقایای گیاهی و آلی می باشد که نتیجه آن تولید خاکی مرغوب به منظور پرورش گیاهان و زراعت است.

اخیرا یک شرکت صنعتی در ناحیه صنعتی پرکاپشت آستانه اشرفیه با جمع آوری بقایای گیاهی و زایدات کشاورزی نظیر پوست بادام زمینی اقدام به تولید ورمی کمپوست کرده که با ظرفیت های موجود و در نظر گرفته شده این توانایی را دارد تا انواع زباله تر را نیز تبدیل کند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.