×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
دکتر ثابت قدم : رودخانه ها محور توسعه شهر رشت هستند

شهرداری

شهردار رشت : توسعه شهری در رشت با محوریت رودخانه ها ، افزایش ظرفیت گردشگری و استفاده از فرهنگ بومی گیلان تحقق می یابد.به گزارش گیلان پیام ،دکتر ثابت قدم در نشست هم اندیشی با سردار عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان که با حضور مسئولان سپاه ، عاطفی مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری و قدیمی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری برگزار شد ، اظهار داشت : شهر رشت ظرفیت های خیلی خوبی دارد که هنگامی که این ظرفیت ها به کالبد متصل شود می تواند علاوه بر ایجاد سود آوری مطلوب برای سرمایه گزاران ، منافع عمومی را نیز تامین می کند.

وی با بیان اینکه رودخانه های گوهر رود و  زرجوب در داخل شهر رشت به طول  ۵۷ کیلومتر مربع و با عرض ۲۰ متر در جریان است ، گفت : رودخانه هایی که به فاضلاب رو تبدیل شده اند نمی توانند مبنای گردشگری باشند بر این اساس مطالعات زیست محیطی برای پاکسازی آنها ساماندهی شده است .

شهردار رشت ادامه داد : بافت مرکزی شهر رشت نیز در توسعه شهری می تواند نقشی موثر ایفا کند به طوری که ظرفیت های بی نظیری مانند بقعه خواهر امام رضا (ع) و پیاده روی فرهنگی که باید نسبت به گسترش آن اقدام کرد ، می تواند در جذب گردشگر اثر گزار باشد .

وی با تاکید بر اینکه  رودخانه های گوهر رود و زرجوب از ۲۵ محله شهر رشت عبور می کنند ، گفت : ایجاد بافت فرسوده ، عدم رعایت بهداشت و موازین اخلاقی در حاشیه این رودخانه ها به یک معضل تبدیل شده در حالی که می تواند به عنوان کلید توسعه گردشگری  محسوب شود .

دکتر ثابت قدم یاد آور شد : بسته زیست محیطی رودخانه های رشت که یکی از اصلی ترین و موثرترین معضلات گیلان و حتی کشور را یدک می کشد ، فراهم شده  تا با استفاده از آن بتوان اقدامات اساسی برای ساماندهی و پاکسازی  رودخانه ها در دستور کار قرار داد .

وی از شناسایی عوامل آلودگی رودخانه های رشت خبر داد و گفت : این رودخانه ها می توانند عملکردی ملی داشته باشند بنابراین سپاه پاسداران با این دید مثبت که با نجات آنها منافع عمومی بیش از پیش محقق خواهد شد می تواند نقش آفرین باشد

شهردار رشت میزان پسماند ورودی رشت به سراوان را ۴۵۰ تن و میزان پسماند ورودی شهرهای اطراف را ۲۰۰ تن ذکر کرد و ادامه داد : این در حالیست که روزانه ۲۰۰ تن زباله وارد کارخانه کود آلی می شود و ۱۲۰ تن زباله از آن به سمت محل دفن سراوان  هدایت می گردد .

وی با بیان اینکه زباله هایی که طی سال های متمادی در سراوان انباشت شده جنگل ها را تخریب کرده است ، گفت : شیرابه حاصل از این زباله ها تا ۳۰۰ سال در اکوسیستم باقی می ماند  و به عنوان یک معضل مبدل شده است.

دکتر ثابت قدم با اشاره به اینکه مهم ترین بحث در این میان ایجاد تصفیه خانه برای زباله های انباشته شده و قدیمی است ، افزود : هم اکنون زباله های جدید به کارخانه کود آلی به ظرفیت ۲۰۰تن انتقال می یابد به طوری که می توان ظرفیت این کارخانه را ۲۰۰ تن دیگر افزایش داد.

وی اظهار داشت: مازاد زباله روزانه باید به وسیله زباله سوز سوزانده شود و این در حالیست که برای ایجاد زباله سوز ۴۰۰ تنی به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شهردار رشت با بیان اینکه سرمایه ایجاد این زباله سوز طی هشت سال برگشت داده می شود ، اظهار داشت: اعتبار ایجاد این زباله سوز  تاکنون تحقق نیافته  و در مکان گزینی آن نیز محیط زیست موانعی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد زباله سوز قراردادی با سرمایه گزار ایرانی به امضا رسیده که ۷۰ درصد منابع مورد نیاز آن باید از سوی دولت تامین می شده اما متاسفانه تاکنون تحقق نیافته است.

دکتر ثابت قدم با تاکید بر اینکه اگر زباله سوز ساخته نشود تصفیه خانه سراوان تنها می تواند زباله های قدیمی را ساماندهی کند و زباله های آینده همچنان بلا تکلیف خواهند ماند، گفت: در حال حاضر  برای ایجاد این زباله سوز به ۱۴ هتکار زمین نیاز است به طوری که رایزنی هایی طی سالیان گذشته به ویژه در سه ماهه اخیر برای تامین آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه فاضلاب انسانی تنها عامل ایجاد  ۳۰ درصد مشکل آلودگی رودخانه هاست ،  اظهار داشت: فاضلاب بیمارستانی نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد آلودگی رودخانه های رشت را سبب می شود.

شهردار رشت از وجود ۷۰۰ کیلومتر مربع شبکه فاضلاب سنتی در  سطح شهر خبر داد و افزود: برای ساماندهی رودخانه ها باید حریم ۹۰ متری رعایت شود که در این میان شهرداری تملک املاک و اراضی حاشیه آنها را در دستور کار خود قرار داده است.

فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه همه به شهر رشت علاقمند هستند از وضعیت بغرنج آن سخن گفت و اظهار داشت : بر این اساس موظف هستیم در حد توان نسبت به ساماندهی این رودخانه ها یاری رسان شهرداری باشیم و در این میان رایزنی هایی با قرارگاه خاتم الانبیا صورت گرفته است.

سردار محمد عبدالله پور افزود: مدیریت پراکنده که مشکل ساختاری در کشور و گیلان است موجب شده این معضل تاکنون رفع نشود به طوری که  اگر ساختارهای و تصمیم گیری ها اصولی باشد می توان رودخانه های زرجوب و گوهر رود را از آلودگی رفع کرد.

وی با بیان اینکه در این باره طی هفته آینده نشستی در تهران برگزار خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که بتوان با شهرداری رشت در این عرصه همکاری داشت تا منافع حاصل از آن نصیب همه شهر شود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه رودخانه ها نقش مهمی در شکوفایی شهر رشت دارند از احیای هرچه سریع تر آن سخن گفت و یادآور شد: زرجوب و گوهر رود اصلی ترین نقطه گردشگری در حوزه محیط زیست شهر به شمار می آید که باید از ظرفیت آن بیش از پیش از بهره گیری کرد .

گفتنی است تشریح برنامه پیشنهادی احیای رودخانه های زرجوب و گوهر رود در این جلسه انجام شد ./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.