×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

ارشاد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: زمانی که هنر برای خود هنرمند درونی شود می تواند نیازی را در دیگران ایجاد کند و موجب تحقق اقتصاد هنر می شود.

به گزارش گیلان پیام ، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی در دوازدهمین دوره مراسم معنوی کتابت آیاتی از قرآن کریم با عنوان «مشق نور» در استان گیلان، با بیان اینکه کار کردن و ابراز هنر هنرمند برای شناخته شدن امر بدی نیست، گفت: چرا که در حدیثی قدسی آمده است حضرت داوود (ع) از خداوند پرسید «خدایا چرا این خلق را بوجود آوردی؟» خداوند فرمود «من گنجی مخفی بودم و دوست داشتم که شناخته شوم بر همین اساس انسان را خلق نمودم تا بوسیله انسان شناخته شوم».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه واژه هنر (Art) ریشه در «ارتنگ» مانی دارد، ادامه داد: اولین کتاب مصوری که حتی قبل از صورالکواکب بلتمیوس در عرصه تاریخ داریم «ارتنگ» مانی است.

وی با اشاره به آسیبهای مطرح شده توسط دکتر بختیاری در حوزه هنر و هنرهای تجسمی، اظهار کرد: برای رفع این آسیبها باید نهضتی به همت خود هنرمندان صورت بگیرد.

فاضلی با بیان اینکه هنر تا زمانی که برای انسان درونی نشود چیزی به نام هنرمند را در پی نخواهد داشت، تصریح کرد: هنر فقط نمایی بیرونی نیست بلکه انسان هنرمند با هنر خود زندگی می کند و اگر برای خود وی درونی شود نیاز دیگران را برمی انگیزد و برای تهیه اثر هنری وی به دنبال او خواهند آمد.

این مسئول فرهنگی با اشاره به اینکه در تاریخ ما، هنرمندان آنقدر مشهور بودند که حاکمان و امرا به دنبال آنها می گشتند، افزود: درونی کردن در همه عرصه ها بوده و تا در ما ایجاد نشود چیزی برای عرضه نداریم و کپی برداری صرف می شود و هنر، کپی برداری صرف نیست بلکه تفاوتی است که بین انسانها دیده می شود.

وی ادامه داد: اصلی ترین تعریفی که میان تعاریف متعدد از هنر وجود دارد این است که «هر چیزی که در انسان ایجاد شگفتی کند هنر است» و تا این شگفتی ایجاد نشود چیزی به نام نیاز در انسان ایجاد نمی شود.

به گفته فاضلی؛ زمانی در هنر و به خصوص در هنرهای تجسمی شگفتی ایجاد می شود که چیزی به نام «آن» و یا «ملاحت» به اثر اضافه می شود و چشم «آن بین» به دنبال چنین اثری است که بر ماست که این نکته را پیگیری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با بیان اینکه زمانی که هنر برای گروهی درونی شود اولین چیزی که از بین می رود اختلاف است، افزود: این برای آن است که هنر اگر یک قله باشد همه می خواهند آن را تصرف کنند پس همه باید با هم و به صورت گروهی و به صورتی خاص حرکت کنند.

وی در پایان تأکید کرد: هنر باید نیاز را در دیگران زنده کند و کسی که نیازمند باشد به دنبال هنر خواهد آمد و تا زمانی که هنر برای خود هنرمند درونی نشده باشد طبیعی است نمی تواند این نیاز را در دیگران ایجاد کند و اقتصاد هنر در این عرصه معنی نخواهد یافت.

گفتنی است مراسم مذکور همزمان با شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان با حضور حدود یکصد نفر از خوشنویسان استان و جواد بختیاری و خلیل فریدی از اساتید برجسته هنر خوشنویسی کشور در نگارخانه مارلیک مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) رشت برگزار شد.

این مراسم که از افطار پنج شنبه ۱۸ تیر لغایت آغاز شده و تا سحر روز جمعه ادامه داشت که در آن خوشنویسان گیلانی آیات قرآن مجید را در فضایی معنوی کتابت کردند.

این آئین معنوی در قالب همایش مشق نور برای دوازدهمین سال پیاپی با حضور خوشنویسان برجسته گیلانی در رشت برگزار شد./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.