×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
برگزاری کنگره ملی صدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی در گیلان


مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان در ستاد یادواره شهید میرزا کوچک و ۱۵۲ شهید روحانی و طلبه گیلان، از برگزاری کنگره ملی صدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی ۲ سال آینده در استان خبر داد و گفت:می طلبد از اکنون تمهیدات لازم برای برگزاری کنگره میرزا کوچک جنگلی اندیشیده شود.


به گزارش گیلان پیام،عبدالله پاکاری در این جلسه اظهار کرد:در آستانه یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک خان در سال ۱۴۰۰ هستیم لذا باید تمهید مقدمات لازم جهت برگزاری کنگره ملی میرزا کوچک خان جنگلی از هم اکنون اندیشیده و انجام گیرد.
وی تصریح کرد:برنامه های علمی و فرهنگی فراوانی برای سال های پیش رو به عنوان پیش کنگره برگزار خواهیم کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه امسال فراخوان مقالات،آثار و اسناد،شعر و متون ادبی مرتبط با میرزا کوچک خان را خواهیم داشت،گفت:همچنین همایش های مختلف علمی،فرهنگی،هنری و نمایشی با محوریت میرزا کوچک با تولیت ستاد بزرگداشت هشت هزار شهید استان گیلان در سال ۹۹ برگزار خواهد شد.
میرزا یونس رشتی معروف به میرزاکوچک فرزند میرزابزرگ، در سال ۱۲۵۹ خورشیدی دیده به جهان گشود و در یازده آذر ۱۳۰۰ در ۴۱ سالگی به شهادت رسید.
میرزا کوچک خان برای دست یابی به اهداف اولیه نهضت مشروطه که سیاست مداران مزدور بیگانه و برخی اشراف به آن خیانت کرده بودند، در تهران با چند تن از سیاست مداران که به نظر او صالح و وطن پرست بودند، به مشاوره پرداخت. پس از این تلاش ها بود که میرزا در راهی قدم گذاشت که پیش از او مردانی بزرگ در آن پا نهاده بودند و تصمیم گرفت برای ایجاد مرکز سیاسی
ـ نظامی ثابت و مستقل،با وجود سلطه استعمارگران خارجی و طبقه فاسد حاکم داخلی،به شمال ایران برود و در جنگل های انبوه آن، سازمانی مردمی و انقلابی به وجود آورد.
مهم ترین علت تصمیم میرزا و دیگر یاران وی برای راه اندازی نهضت جنگل، مشاهده بی عدالتی، سلطه بیگانه و ستم و مکر برخی از حاکمان داخلی و دشمنان خارجی بود. به همین دلیل، افرادی که منافع خود را در خطر می دیدند، با آن به مخالفت برخاستند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.