×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
آغاز عملیات احیاء پناهگاه سلکه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست

ابتکارعملیات احیاء پناهگاه حیات وحش سلکه واقع در قسمت جنوب شرقی تالاب انزلی، با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار گیلان آغاز شد.به گزارش گیلان پیام معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظمت محیط زیست و محمدعلی نجفی استاندار گیلان در مراسمی به صورت تلفنی دستور احیاء پناهگاه حیات وحش سلکه را به فرمانداران شهرستان های صومعه سرا و انزلی صادر کردند.

محورها و اهداف اجرای این طرح؛ برداشت رسوبات به صورت رویه برداری متناسب با رقوم ارتفاعی و شیب اراضی خشک محدوده جنوب پناهگاه حیات وحش سلکه بمنظور افزایش سطح آب، بازسازی بازوهای حاشیه پناهگاه حیات وحش برای افزایش زمان ماندگاری آب، استفاده از پمپ آب برای پمپاژ و تزریق آب به کانال های جنوبی و الحاق بخش شمالی پناهگاه حیات وحش سلکه که سال های گذشته تحت عنوان آب بندان ها مورد بهره برداری قرار می گرفت، ذکر شده است.

برای اجرای این پروژه، ۱۸ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده ، زمانبندی آن تا اوایل سال آینده است و با اجرای این طرح، ۲۰۰ هزار مترمربع رسوب انباشته شده در تالاب انزلی برداشته می شود.

استاندار گیلان در مراسم آغاز این عملیات گفت: همه ی مدیران دستگاهها،فرمانداران و بخش های نظامی انتظامی و امنیتی استان برای حفظ این میراث بزرگ از این طرح حمایت می کنند.

دکتر نجفی افزود: مدیران مذکور با جدیت لازم با سازمان محیط زیست در اجرای این برنامه کمک خواهند کرد تا در اوایل سال ۹۵ این طرح به بهره برداری برسد.

دکتر نجفی همچنین  در بازدید از پارک ملی بوجاق در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم تا در قالب طرح های گردشگری برای مردم امکانات مناسب فراهم نماییم افزود: با توجه به اینکه سازمان محیط زیست با اصل طرح های گردشگری موافقت دارد امکاناتی فراهم خواهیم کرد تا مردم در قالب طرح های گردشگری از این ذخایر و موهبت های الهی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف سازمان محیط زیست این است که مردم از طبیعت استفاده کنند و ما در انتظار تعیین محدوده منطقه گردشگری و محیط زیست هستیم تا طرح گردشگری در پارک ملی بوجاق با کمک دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شکل بگیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه برنامه های استانداری همان برنامه های دولت است گفت: دولت در تلاش است تا با ایجاد اشتغال نرخ بیکاری را در کشور کاهش دهد و ما نیز در استان یکی از اقداماتی که  به منظور رفع بیکاری پیگیر هستیم توسعه و ایجاد اشتغال در بخش گردشگری  با حفظ محیط زیست  است.

پناهگاه حیات وحش سلکه با وسعت ۳۶۰ هکتار در قسمت جنوب شرقی تالاب انزلی قرار دارد و در مردادماه سال ۱۳۵۴ مورد حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه به دلیل مهاجرت پرندگان در فصول زمستان یکی از مناطق مهم اکولوژیک جهت زمستان گذرانی پرندگان محسوب می شود.

منطقه حفاظت شده سلکه از چهار جهت به رودخانه تراب خاله، اراضی زراعتی قراء هندخاله و صوفیانده، رودخانه هند خاله و تالاب بندر انزلی منتهی می شود.

عمده پرندگان منطقه حفاظت شده سلکه گونه های مهاجر آبی شامل انواع قو، غاز، مرغابی ها از جمله سرسبز، گیلار، خوتکا، سرحنایی، اردک سیاه کاکل، ارده ای و … چنگر، چنگر نوک سرخ، انواع حواصیل، اگرت، گاوچرانک، چوب پا، آووست، ماهیخورک، پرستو، انواع گونه های شکاری مثل سنقر تالابی، عقاب تالابی، لیل و … است.

تالاب انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار نقش مهمی در اکوسیستم گیلان و حتی کشور ایفا می کند.

این تالاب کنترل کننده سیل های ویرانگر و تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه جمعیت زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است.

علاوه بر تاثیرات اقلیمی ، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر به گیلان بشمار می رود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورز، صید و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن گره خورده است.

این تالاب در ماه ژوئن ۱۹۷۵ در نشست رامسر به ثبت بین المللی رسیده است و با توجه به افزایش تخریب های مربوط به فعالیت های انسانی در سال ۱۹۹۳ در لیست تالاب های در معرض نابودی قرار گرفت.

طبق توافقنامه ایران با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) برای مطالعه جامع به منظور حفاظت از تالاب انزلی، این آژانس طرح مطالعه مدیریت جامع حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی را ارائه و جایکا در سال ۲۰۰۶ اقدام به اعزام کارشناسان و تهیه مجموعه ای از اطلاعات کرد و در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی آغاز شد.

در نشستی که در مهرماه سال ۱۳۹۲ با حضور نمایندگان سازمان همکاری های بین المللی ژاپن و کارشناسان سازمان محیط زیست برگزار شد؛ طرح مدیریت اکولوژیکی تالاب انزلی بین ایران و ژاپن به مدت پنج سال دیگر تمدید شده است.

گفتنی است استاندار گیلان و رئیس سازمان حفظت از محیط زیست کشور به منظور بررسی موقعیت پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر از آن بازدید کردند.

تمام پارک ملی بوجاق با عنوان «تالاب کیاشهر» در لیست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

پارک ملی بوجاق هر ساله پذیرای تعداد بسیاری از پرندگان مهاجر مانند انواع حواصیل، غاز خاکستری، عروس غاز، فلامینگو، پلیکان، باکلان، کله‌سبز، خوتکا، اردک ارده‌ای و… است./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.