×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛  با احداث بیمارستان جامع در گیلان، خدمت رسانی در حوزه سلامت، ساماندهی می شود

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با احداث بیمارستان جامع در گیلان، خدمت رسانی در حوزه سلامت ساماندهی می شود.به گزارش گیلان پیام،رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به چالش های پیش رو در دانشگاه  علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: چالش هایی که این دانشگاه با آن روبروست، ریشه در سال های گذشته دارد. وجود بیمارستان های فرسوده در استان با قدمت بیش از ۶۰ سال، نبود بیمارستان جامع، پراکندگی ارایه خدمات در مراکز و وجود ۵ هزار نفر نیروی قراردادی، از عمده چالش های پیش رو دانشگاه است. در حال حاضر بیمارستاهای رشت هر کدام در تخصص خاصی فعالیت دارند، در صورتی که با متمرکز شدن تخصص ها در یک بیمارستان، در زمینه ساماندهی خدمات رسانی و مدیریت منابع می توان گام های موثری برداشت. از سوی دیگر، ماهانه فقط ده میلیارد تومان از درآمد دانشگاه صرف پرداخت حقوق نیروهای قراردادی می شود.

وی با اشاره به تجربه مدیریتی خود در بیمارستان پورسینا، گفت: بر اساس طرح های اجرا شده در بیمارستان پورسینا، این الگو، در ابعاد وسیع تر و سطوح بالاتر در سطح دانشگاه به کار گرفته شد و با استفاده از ظرفیت های موجود، در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ و پس از مطالعات گسترده و صرف ۴ هزار نفر ساعت جلسه، نقشه استراتژیک و برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای ده سال آینده تدوین شد.

هدف اصلی از نقشه استراتژیک دانشگاه، ایجاد رضایتمندی ذینفعان و در نهایت ارتقای سلامت جامعه است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در ادامه به تشریح نقشه استراتژی دانشگاه پرداخت. وی هدف اصلی از تدوین این نقشه را ایجاد رضایتمندی ذینفعان عنوان کرد و افزود: رضایتمندی ذینفعان ( بیماران و همراهان آنها، کارکنان، سازمان های ناظر و همکار)، در نهایت منجر به ارتقای سلامت جامعه، خواهد شد.

وی یاد آور شد: برنامه راهبردی دانشگاه پس از تدوین، بصورت آبشاری در همه واحدها و لایه ها ی دانشگاه  استقرار یافت. به همین منظور در حال حاضر، نقشه استراتژیک در سایر واحدها به ویژه معاونت ها تدوین و ترسیم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، چشم انداز ۱۴۰۴ دانشگاه را پیشرو بودن در دانشگاه های نسل سوم عنوان کرد و خاطرنشان شد: دانشگاه نسل سوم برخلاف نسل اول و دوم که فقط در زمینه آموزش و پژوهش فعالیت دارند، به بحث کارآفرینی نیز توجه دارد و در این زمینه شرکت های دانش بنیان که براساس اصول علمی پایه ریزی شده اند، نقش مهمی ایفا می کنند.

وی با اشاره به نقشه استراتژیک در حوزه درمان، مدیریت پسماند بیمارستانی را مهم ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال گذشته توانست با امحای بیش از ۱۰۰۰ تن زباله بیمارستانی و نصب دستگاه های زباله سوز در تمامی بیمارستان های استان این معضل بزرگ زیست محیطی را که چندین سال گریبان گیر استان گیلان بود، از میان بردارد. در این راستا محل دفن زباله عفونی بیمارستان در منطقه سراوان، به فضای سبز و احداث مجتمع کارگاهی تبدیل شد. همچنین بحث توسعه گردشگری سلامت و طب سالمندی نیز با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی و تعداد سالمندان استان و گسترش بیماری های غیرواگیر از دیگر برنامه های استراتژیک دانشگاه است.

دکتر یوسف زاده چابک، بحث تغذیه سالم و بهبود سبک زندگی و کاهش قند، نمک و چربی در رژیم غدایی افراد را از اهدف برنامه استراتژیک حوزه غذا و دارو عنوان کرد و افزود: در این زمینه درج نشانگرهای رنگی تغذیه در روی بسته بندی های غذایی از اقدامات مهم معانت غذا و دارو است که از سال گذشته تاکنون به اجرا در آمده است. وی یادآور شد: نشانگرهای تغذیه ای، مقدار انرژی، قند، چرب، نمک و میزان اسیدچرب موجود در محصولات غذایی را نشان می دهند.

وی احداث ۱۰ شرکت دانش بنیان، دو مرکز رشد فناوری را نیز از برنامه های استراتژیک حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: بحث گیاهان دارویی و نانوتکنولوژی نیز درحال پیگیری است.

دکتر یوسف زاده در خصوص احداث بیمارستان جامع استان گیلان نیز گفت: احداث اورژانس های بیمارستانی نیاز استان گیلان به یک بیمارستان جامع را بر طرف نمی کند و ما به دنبال احداث یک بیمارستان جامع دانشگاهی در سایت لاکان هستیم که بالغ بر ۵۰ هکتار جنگل در اطراف این بیمارستان خواهد بود و کار را شروع کردیم و اگر مجوز ماده ۲۴ را از سازمان مدیریت اخذ کنیم می توانیم با استفاده از ظرفیت فاینانس این پروژه را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: ما برای اخذ مجوز این بیمارستان در حال رقابت با دانشگاه های دیگر هستیم، با استفاده از فاینانس ۱۰ بیمارستان در کشور ساخته خواهد شد که تاکنون کار ساخت ۳ بیمارستان عملیاتی شده و دانشگاه ها برای ۷ بیمارستان دیگر در حال رقابت هستند که شانس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به سایر دانشگاه ها با توجه به اقدامات انجام شده بسیار زیاد است. اگر این بیمارستان احداث شود تمام فعالیت های آموزشی و علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این بیمارستان انجام خواهد شد و یک بیمارستان درمانی در شرق گیلان (لاهیجان) و یک بیمارستان درمانی در غرب گیلان (تالش ) و یک بیمارستان برای شهر رشت فعالیت خواهد داشت. وی اظهار امیدواری کرد: اگر مجوز های لازم اخذ شود تا ۵ سال آینده این بیمارستان جامع (مگاهاسپیتال ) در سایت لاکان به بهره برداری می رسد./انتهای پیام

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.