×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
حذف هپاتیت C در دستور کار وزارت بهداشت


وزیر بهداشت در نشستی با روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بر حذف هپاتیت C تاکید کرد و این مهم را برای بهبود شاخص های حوزه سلامت موثر دانست.

به گزارش گیلان پیام، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص مراسم حذف هپاتیت C در کشور، گفت: گرچه معضل امروز حوزه سلامت، بیماری های غیرواگیر محسوب می شود، اما به این معنی نیست که در عرصه کنترل و حذف بیماری های واگیردار به توفیق صددرصد رسیده ایم.
دکتر نمکی تصریح کرد: سالها قبل، موفق به کنترل و حذف کزاز، سرخک و فلج اطفال و چند بیماری واگیردار دیگر شدیم، امروز نیز در تلاشیم تا مالاریا را ریشه کن کنیم.
وزیر بهداشت عنوان کرد: در زمینه هپاتیت، ٢٩ سال قبل، با همت دکتر ملک زاده، واکسن هپاتیت B به پروتکل واکسیناسیون کشور افزوده شد و ساختن آن نیز در انستیتو پاستور آغاز شد. خوشبختانه امروز، سرطان اولیه کبد که یکی از عوامل اصلی آن ابتلا به هپاتیت B است، در کشور وجود ندارد یا اینکه موارد آن بسیار کم است و این موضوع، حاصل واکسیناسیون سنجیده هپاتیت B برای گروه های هدف است. امیداست، حذف بیماری هپاتیت C نیز با موفقیت اجرا شود تا در مرحله بعدی به ریشه کنی این بیماری بپردازیم.
دکتر نمکی با اشاره به طرح حذف بیماری هپاتیت C در کشور، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم این طرح را در دانشگاه های علوم پزشکی به صورت یک اقدام بین بخشی ادامه دهیم و به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم.
دکتر نمکی از بیماری هپاتیت C به عنوان یکی از بیماری های نسبتا شایع در گروه های آسیب پذیر از جمله معتادان تزریقی و زندانیان یاد کرد و گفت: خوشبختانه هپاتیت C با مصرف دارو، قابل درمان است اما این بیماری، مقاربتی است و حدود ۳۰ سال پیش، واکسیناسیون هپاتیت B را به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه کردیم چون شیوع این بیماری بالا بود و با اجرای برنامه واکسیناسیون هپاتیت B، امروز شیوع این بیماری و سرطان های اولیه کبد که عامل آن ابتلا به هپاتیت B است را کمتر مشاهده می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز گام دیگری در حذف هپاتیت C را در کشور از شهر رفسنجان با کمک و مشارکت پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد و خیرین سلامت آغاز کردیم و برنامه حذف این بیماری را در کشور آغاز کردیم و در آینده، سایر شهرها و دانشگاه های علوم پزشکی به این برنامه می پیوندند و امیدواریم که در یک برنامه زمانی دو ساله بتوانیم شاهد حذف هپاتیت C نیز در کشور باشیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.