×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
از سامانه هوشمند مدیکال( MediCall) رونمایی شد


در مراسمی با حضور رییس مرکز توسعه و هماهنگی انتشارات اطلاعات علمی وزارت بهداشت و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از سامانه هوشمند مدیکال ( خدمات سلامت در منزل) مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش گیلان پیام، دکتر حمید حیدری- مجری طرح، با اشاره به اینکه این سامانه برای اولین بار در کشور به صورت جامع طراحی و راه اندازی شده است، به تشریح سامانه هوشمند مدیکال پرداخت و افزود: در این سیستم، بیمار تحت نظارت پزشک و پرستار در محل زندگی خود از خدمات بهره مند می شود. مدیریت ارائه خدمات به نحوی است که بیماران را در قسمتی یا تمام زندگی شخصی توانمند کند که این امر با انجام خدمات مراقبتی پیشگیرانه و حاد یا طولانی صورت می گیرد.
وی خدمات ویزیت در منزل، خدمات پرستاری در منزل، خدمات آمبولانس و تحویل دارو در منزل را از مزایای این سامانه دانست و پرونده الکترونیک بیماران، گزارش گیری های مدیریتی، بهره مندی از قابلیتهای تلفن همراه، آموزش و اطلاع رسانی، مدیریت زمان ارائه خدمات و سامانه الکترونیکی پرونده مراقبت در منزل از مزایای این سامانه عنوان کرد.
دکتر حیدری همچنین سامانه الکترونیک آموزش سلامت (مالتی مدیا و اینتر اکتیو) ، امکان ایجاد ارتباط با سامانه سیب، امکان ایجاد ارتباط با سامانه هشدار، امکان ایجاد ارتباط با سامانه های مرتبط، ایجاد شبکه ارتباطی ایمن و با سرعت بالا، امکان ارائه بر روی پلتفرم های مختلف، امکان بهره گیری از امکانات تعاملی و امکان بهره گیری از داده های مکان محور را از دیگر ویژگی های این سامانه برشمرد.
در ادامه دکتر پیام کبیری- رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، ضمن تقدیر از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای راه اندازی این سامانه گفت: راه اندازی سامانه های الکترونیکی، یکی از تجارت های رو به رشد در سال های آینده است. وی افزود: با توجه به اینکه این سامانه، شامل محتواهای آموزشی و کاربران خدمات دهنده است، بنابراین توانمندی گروه پزشکان و پرستاران خدمت دهنده به بیماران پس از ترخیص از بیمارستان و افراد ناتوان و سالمند، می تواند در ترویج این سامانه و اقبال کاربران موثر باشد. محتوای علمی سامانه نیز برای دسترسی مردم به مطالب علمی حوزه سلامت در گسترش آن در جامعه تاثیر گذار خواهد بود.
دکتر کبیری با تاکید بر حفظ و نگهداری امنیت اطلاعات خدمات گیرندگان سامانه، اظهار امیدواری کرد این سامانه به درآمدزایی منصفانه منجر شود.
دکتر شادمان نعمتی – معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به اهمیت بحث سلامت دیجیتال، اظهار کرد: رویکرد جدید وزارت بهداشت، توسعه سلامت دیجیتال است و تولید این سامانه در این راستا می باشد. وی افزود: با همکاری شرکت فناوران الماس شمال به عنوان یکی از شرکت های موفق و مشارکت سایر شرکت های مستقر در مرکز رشد، بزودی محصولات بیشتری رونمایی خواهد شد.
دکتر مصطفی گل شکن- رییس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه نیز رسالت مرکز رشد را حمایت از شرکت ها و محصولات فناورانه عنوان کرد و افزود: سامانه هوشمند مدیکال با حمایت مرکز رشد در دانشگاه علوم پزشکی تولید شده است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۵٠ هسته و واحد فناور در دانشگاه مستقر است و محصولات مختلفی در حوزه IT دارو، تجهیزات پزشکی و… در حال تولید است.
در ادامه طاهره زاهد صفت- مدیر پرستاری دانشگاه نیز با بیان اینکه طرح homecare (مراقبت در منزل)، از سال ۸۷ آغاز به کار کرد، اظهار داشت: در سال های اخیر با رسمی شدن این مراکز تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی، تغییر تفکر در نوع مراقبت از بیماران را پس از ترخیص ایجاد کرد.
مدیر پرستاری دانشگاه، فرهنگ سازی و نقش محوری پرستاران در نهادینه کردن این طرح را ضروی دانست و افزود: مهمترین مساله، آگاهی بیماران برای استفاده از این طرح است.
وی با اشاره به اینکه این سامانه منجر به معرفی و شناسایی مراکز هوم کر به مردم خواهد شد، دسترسی سریع پزشکان و پرستاران را برای ارایه خدمات از مزایای این سامانه عنوان کرد و اطلاع رسانی صحیح برای معرفی این سامانه را به مردم ضروری دانست.
دکتر سعید سادات منصوری- مدیر درمان دانشگاه نیز ضمن اعلام آمادگی معاونت درمان برای حمایت از این سامانه، کاهش بار مراجعات بیماران به مراکز درمانی را از مزایای این سامانه عنوان کرد و حفظ امنیت اطلاعات خدمات دهندگان و خدمت گیرندگان را خواستار شد.
مهندس حمید خردادی- مدیر فناوری و اطلاعات دانشگاه، با اشاره به کامل و جامع بودن این سامانه، افزودن نسخه نویسی الکترونیکی در سامانه و حفظ امنیت اطلاعات بیماران را مورد تاکید قرار داد.
دکتر روستایی- مدیر بین الملل دانشگاه نیز با اشاره به مقوله توریسم سلامت، بین المللی سازی این سامانه را خواستار شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.